Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Defekt Asus Crosshair IV hovedkort?

Anbefalte innlegg

Jeg skrudde av pc'en for å skifte en kabinettvifte, men da jeg skrudde maskinen på igjen reagerte ikke skjermen. Jeg får altså ingen feilmeldinger eller lydvarsler av noe sort når pc'en starter opp, men skjermen forblir svart (selve skjermen er ikke defekt). Jeg la merke til at bare én av de to viftene på mitt Asus HD 7850 skjermkort gikk rundt, og mistenkte derfor at skjermkortet var blitt defekt.

Jeg testet derfor Asus skjermkortet i en annen pc og så at begge viftene gikk rundt. Skjermkortet fungerte altså helt fint i en annen maskin. Jeg satt også inn et vifteløst reserveskjermkort i pc'en med sort skjerm, men til ingen nytte, skjermen forblir svart når pc'en starter. Det er altså ikke hos skjermkortet problemet ligger.

Hovedkortet er et Asus Crosshair IV formula som ble kjøpt i 2010. Er det trolig kortet som er kaputt? Jeg er helt rådløs...

Endret av Something2die4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan også mistenke strømforsyningen.

Hei. Leste innlegget ditt og lånte meg en annen strømforsyning som jeg satt inn, men problemet vedvarer og skjermen registrerer fremdeles ikke at maskinen starter. Jeg skrev i mitt første innlegg at det ikke kommer oppstartslyd når jeg skrur på maskinen som signaliserer at noe er galt, og det gjør det fremdeles ikke, men det skal vel også komme ett pip som signaliserer at alt er ok? Dette ene pipet kommer ikke, men hovedkortets lamper lyser som det gjorde da alt fungerte tidligere, og vifter og hardisker summer og går (bortsett fra skjermkortets ene vifte). Om maskinen kommer inn i windows er jeg mer usikker på.

Er det andre skritt jeg kan ta?

Endret av Something2die4
Lenke til kommentar

Tok en reset av bios også men det løste ikke mitt problem. Men.....

Jeg leste gjennom brukerheftet til hovedkortet og kom over "Post state LEDs", og la merke til et lite rødt lys på hk der det stod "CPU_LED".

Helt uten tro på at det skulle endre noenting så fjernet jeg kjøleren og tok en kikk på prosessoren. Spaken som holder prosessoren var nede og alt så ut til å være i orden. Tok CPU ut og satt den deretter på plass igjen.

Det var det som skulle til. Da jeg startet opp maskinen igjen viste skjermbildet seg og begge viftene på skjermkortet spinner.

Hva som hendte forstår jeg ikke. Kanskje har jeg dultet borti kjøleren da jeg skiftet kabinettvifte, og CPU registrerte det på noe vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...