hernil Skrevet 13. august 2014 Del Skrevet 13. august 2014 Kommer an på dataene og hvor kritiske de er. CERN-artikkelen jeg leste nevnte at de regnet med datatap på X i året og at det ikke var noe stort problem så lenge de var innenfor marginen sin. Den marginen var mye mindre med magnetbånd enn med harddisker. Det er ikke bare-bare med redundans på flerfoldige petabyte, så hvis data kan gjenskapes (kjøre noe eksperimenter f.eks) så kan det ofte være mindre kostbart. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) "Ergo slapp man datidens magnetbånd som var laget av metall"Her er det ikke snakk om metallbånd, men om metalltråd som ble erstattet av magnetbånd.Vi hadde en slik liggende i kjelleren hjemme, tykkelsen på metalltråden var som en sytråd.http://en.wikipedia.org/wiki/Wire_recordingBildet av kopihullene viser også hullene for automatisk deteksjon av magnetbåndtype.Den øverste kassetten er ferro/normal, deretter chrome, mens de to nederste kassettene er metal. Endret 15. august 2014 av Frobe Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Hvis det er noen som skal kvitte seg med en kassettspiller med Dolby S så er det bare å gi beskjed, dette mangler jeg ennå. (Helst Sony, siden resten av anlegget er dette). Støyreduksjonen Dolby B var vanlig på 70 og 80-tallet, Dolby C kom på 90-tallet, og Dolby S kom rundt tusenårsskiftet. Fikk akkurat tak i en gammel (80-tallet) Sony Walkman WM-DC2 med Dolby C. Med gode opptak gir den like god lyd som MP3-spillere. Fine eksemplarer går for opp mot kr 2000 på eBay, min var litt slitt så jeg fikk den "billig" for kr 450 fra UK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå