Teemonster Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Hei, gikk meg en tur også hørte jeg torden og sprakelyd i lufta nesten samtidig, betyr det at jeg nesten ble truffet av lynet? Så ikke lynet så det var kanskje rett bak meg ? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Kanskje å ta litt hardt i å si at du nesten ble truffet, men lynet slo nok ikke ned langt unna. Hvis det er skikkelig nærme, pleier det å lukte svidd også. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Hadde det slått ned i din øyeblikkelige nærhet, da hadde du kjent det ganske godt. Lynet slo ned noen hundre meter fra huset der jeg bodde for noen år tilbake. Sto ved vinduet som var åpent, hørte det sprakte kraftig over taket og så smalt det så høyt at det pipte litt i ørene etterpå. Men lynet hadde slått ned et stykke unna. Det var bare et skikkelig kraftig nedslag. Endret 4. august 2014 av Smirnoff Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Hei, gikk meg en tur også hørte jeg torden og sprakelyd i lufta nesten samtidig, betyr det at jeg nesten ble truffet av lynet? Så ikke lynet så det var kanskje rett bak meg ?De fleste lynnedslag slår "ned" i andre skyer, og om det skjer like over hodet ditt så vil det høres ganske samtidig som du ser det. Dette området like under skyen kan fort bli på en km eller to i omkrets. Sjansen for at den traff akkurat deg, som tar opp noen cm^2 parallell med skyen er ekstremt liten. Og så er det også gjerne høyeste/letteste vei til jord som lynet har tendens til å slå ned i. Noe man sjeldent er. Tordenskyer er ganske store, og det er ikke unormalt å ha de like over huset. Til tross for det så er det de færreste som opplever at lynet slår ned i dem eller rett ved. Endret 4. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Teemonster Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Okei da var det nok ikke så nær døden opplevelse som jeg trodde det var bra Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) De fleste lynnedslag lår "ned" i andre skyer, og om det skjer like over hodet ditt så vil det høres ganske likt ut. Stor forskjell mellom de to. Endret 4. august 2014 av Vizla Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 De fleste lynnedslag lår "ned" i andre skyer, og om det skjer like over hodet ditt så vil det høres ganske likt ut. Stor forskjell mellom de to.? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) ? Feil ordvalg. Jeg er ikke enig i at det høres ganske likt ut. Ved nedslag nært hører du kanalen bryte gjennom luftlaget, ioniseringen og dannelsen av ozon. Dette hører du ikke hvis lynet går fra sky til sky over hodet ditt, eller slår ned en viss avstand vekk(gjetter på rundt 500m). Baktanken med "stor forskjell" var positive lyn, dog dette er kun en liten del og meningsløst å bruke som argumentasjon. Endret 4. august 2014 av Vizla Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Det er varmen fra et lyn som skaper hurtig ekspansjon og dermed trykkforskjeller som vi oppfatter som lyd. Og samme varmen lager og lyset. Høres det så forskjellig ut når det er fra sky til sky, og fra sky til bakke? Ikke at det har noen rolle. Da TS nevnte at han hørte lyden et sted. Ikke karakteristikken på lynet. Uansett så gikk jeg ut fra at folk skjønnte at når jeg sa likt ut, så snakket jeg om likt fra du ser det, til du hører det. Fikset i hvert fall opp setningsoppbygningen i stad, så det ikke dkal være missforståelse. Endret 4. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Da gav det plutselig mer mening for meg også Jeg mener personlig lydene er distinkt forskjellige pga. de mer høyfrekvente lyder som forsvinner raskt ved avstand, bla denne "knitringen" mange beskriver ved nedslag nært. Stiller et spørsmålstegn ved om sky til sky har positivt slag og en annen, trolig korrekt, antagelse er at det er høyere styrke generelt på nedslag fra sky til bakke, men for lite informasjon tilgjengelig generelt om sky til sky. Uansett som du påpeker, past the point. Endret 4. august 2014 av Vizla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå