Gå til innhold

Lyn og sprakelyd

Teemonster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det slått ned i din øyeblikkelige nærhet, da hadde du kjent det ganske godt. Lynet slo ned noen hundre meter fra huset der jeg bodde for noen år tilbake. Sto ved vinduet som var åpent, hørte det sprakte kraftig over taket og så smalt det så høyt at det pipte litt i ørene etterpå. Men lynet hadde slått ned et stykke unna. Det var bare et skikkelig kraftig nedslag.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hei, gikk meg en tur også hørte jeg torden og sprakelyd i lufta nesten samtidig, betyr det at jeg nesten ble truffet av lynet? Så ikke lynet så det var kanskje rett bak meg ?

De fleste lynnedslag slår "ned" i andre skyer, og om det skjer like over hodet ditt så vil det høres ganske samtidig som du ser det. Dette området like under skyen kan fort bli på en km eller to i omkrets. Sjansen for at den traff akkurat deg, som tar opp noen cm^2 parallell med skyen er ekstremt liten. Og så er det også gjerne høyeste/letteste vei til jord som lynet har tendens til å slå ned i. Noe man sjeldent er.

Tordenskyer er ganske store, og det er ikke unormalt å ha de like over huset. Til tross for det så er det de færreste som opplever at lynet slår ned i dem eller rett ved. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

?

Feil ordvalg. Jeg er ikke enig i at det høres ganske likt ut. Ved nedslag nært hører du kanalen bryte gjennom luftlaget, ioniseringen og dannelsen av ozon. Dette hører du ikke hvis lynet går fra sky til sky over hodet ditt, eller slår ned en viss avstand vekk(gjetter på rundt 500m). Baktanken med "stor forskjell" var positive lyn, dog dette er kun en liten del og meningsløst å bruke som argumentasjon.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Det er varmen fra et lyn som skaper hurtig ekspansjon og dermed trykkforskjeller som vi oppfatter som lyd. Og samme varmen lager og lyset. Høres det så forskjellig ut når det er fra sky til sky, og fra sky til bakke?

Ikke at det har noen rolle. Da TS nevnte at han hørte lyden et sted. Ikke karakteristikken på lynet.

Uansett så gikk jeg ut fra at folk skjønnte at når jeg sa likt ut, så snakket jeg om likt fra du ser det, til du hører det. Fikset i hvert fall opp setningsoppbygningen i stad, så det ikke dkal være missforståelse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Da gav det plutselig mer mening for meg også :)

Jeg mener personlig lydene er distinkt forskjellige pga. de mer høyfrekvente lyder som forsvinner raskt ved avstand, bla denne "knitringen" mange beskriver ved nedslag nært. Stiller et spørsmålstegn ved om sky til sky har positivt slag og en annen, trolig korrekt, antagelse er at det er høyere styrke generelt på nedslag fra sky til bakke, men for lite informasjon tilgjengelig generelt om sky til sky. Uansett som du påpeker, past the point.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...