Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Raw-filen inneholder allerede en jpg fremkallt i kamera. Det finnes program for å trekke ut jpg-fila fra raw-fila. På f.eks Nikon-kamera er denne jpg i full oppløsning, på Sony-kamera er den innbakte jpg fila i lav oppløsning. Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Forstår ikke helt den greia mange kommer med at man alltid skal skyte i RAW, sjøsprøyt og viss-vass spør du meg. Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid. Har heller ingen kvaler med å benytte full auto på slike doku-bilder. Auto programmer på de fleste kameraer tar helt utmerkede snapshots til sitt bruk (telefoner/netbrett/facebook) Men for all del får de som gidder å drive med raw ALLTID... be my guest Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Det er akkurat i disse situasjoner RAW fungerer best, da behøver du ikke og bekymre deg over hvitbalanse og eksponering i like stor grad som ved bruk av JPG. Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid. Bruker du foreksempel LightRoom "fremkaller" du alle bildene på en gang men egne preferanser, det tar ikke mange minuttene og du kan eksportere disse dirkete til foreksempel FB. Hvis du trenger og justere alle bildene fra en fotografering kan du gjøre det samtidig og behøver ikke å ta et og et bilde. Hovedfordelen med JPG er hvis du skal sende bildene med en gang direkte fra kameraet/ eller en annen enhet på stedet, da fungerer det best med JPG. Lenke til kommentar
karvar`n Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Det er akkurat i disse situasjoner RAW fungerer best, da behøver du ikke og bekymre deg over hvitbalanse og eksponering i like stor grad som ved bruk av JPG. Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid. Bruker du foreksempel LightRoom "fremkaller" du alle bildene på en gang men egne preferanser, det tar ikke mange minuttene og du kan eksportere disse dirkete til foreksempel FB. Hvis du trenger og justere alle bildene fra en fotografering kan du gjøre det samtidig og behøver ikke å ta et og et bilde. Hovedfordelen med JPG er hvis du skal sende bildene med en gang direkte fra kameraet/ eller en annen enhet på stedet, da fungerer det best med JPG. Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Har installert Silkypix men eg liker ikke dette programmet!! Taknemelig for hjelp i en vanskelig stund Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Her er endel forskjellige raw behandlere, hvilket som er best vet jeg ikke. Lenke til kommentar
karvar`n Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Det er akkurat i disse situasjoner RAW fungerer best, da behøver du ikke og bekymre deg over hvitbalanse og eksponering i like stor grad som ved bruk av JPG. Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid. Bruker du foreksempel LightRoom "fremkaller" du alle bildene på en gang men egne preferanser, det tar ikke mange minuttene og du kan eksportere disse dirkete til foreksempel FB. Hvis du trenger og justere alle bildene fra en fotografering kan du gjøre det samtidig og behøver ikke å ta et og et bilde. Hovedfordelen med JPG er hvis du skal sende bildene med en gang direkte fra kameraet/ eller en annen enhet på stedet, da fungerer det best med JPG. Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Har installert Silkypix men eg liker ikke dette programmet!! Taknemelig for hjelp i en vanskelig stund Takk for at du viste interesse, vil prøve i det lengste å få adobe sin installert.Hvorfor det er så vanskelig nå det forundrer meg.Hver gang eg klikker på raw konverteren får eg spørsmål om eg godtar att programmet gjør endringer på maskinen enda programmet er instalert Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Kjenner ikke Elemets så godt, men det pleier å være et valg for "Se etter oppdateringer" i menyene. På Photoshop CS ligger det i hjelp menyen og heter bare "Updates". Hvis du har alle oppgradering og det fortsatt ikke virker må du enten kjøpe ny versjon/oppgradere eller bruke Adobes DNG-koverteringsprogram (gratis) til å konvertere filene dine til DNG som også eldre versjoner av Elements vil forstå. Lenke til kommentar
Harald Gjerholm Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Forstår ikke helt den greia mange kommer med at man alltid skal skyte i RAW, sjøsprøyt og viss-vass spør du meg. Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid. Har heller ingen kvaler med å benytte full auto på slike doku-bilder. Auto programmer på de fleste kameraer tar helt utmerkede snapshots til sitt bruk (telefoner/netbrett/facebook) Men for all del får de som gidder å drive med raw ALLTID... be my guest Jeg forstår ikke helt problemet. Tar man enkle snapshots er nok JPEG bra nok. Ved seriøs fotografering setter jeg kameraet på RAW+JPEG, da kan man velge etterpå. Alle justeringer gjør jeg i RAW og konverterer etterpå. I RAW har man jo mye flere muligheter og sluttresultatet blir som regel bedre. Lenke til kommentar
karvar`n Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Kjenner ikke Elemets så godt, men det pleier å være et valg for "Se etter oppdateringer" i menyene. På Photoshop CS ligger det i hjelp menyen og heter bare "Updates". Hvis du har alle oppgradering og det fortsatt ikke virker må du enten kjøpe ny versjon/oppgradere eller bruke Adobes DNG-koverteringsprogram (gratis) til å konvertere filene dine til DNG som også eldre versjoner av Elements vil forstå. Takk for tipset,skal prøve. Har elements 11 Lenke til kommentar
karvar`n Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Kjenner ikke Elemets så godt, men det pleier å være et valg for "Se etter oppdateringer" i menyene. På Photoshop CS ligger det i hjelp menyen og heter bare "Updates". Hvis du har alle oppgradering og det fortsatt ikke virker må du enten kjøpe ny versjon/oppgradere eller bruke Adobes DNG-koverteringsprogram (gratis) til å konvertere filene dine til DNG som også eldre versjoner av Elements vil forstå. Takk for tipset,skal prøve. Har elements 11 Meget bra tipset. Mange takk !!! Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Har eksprimentert litt den siste uka, og er overbevist. RAW fra nå av Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Har eksprimentert litt den siste uka, og er overbevist. RAW fra nå av Skjermbilde 2014-11-11 kl. 21.10.47.png ....fordi motivet til høyre blir helt feil etter bildebehandlingen ? Lenke til kommentar
Heinseberg Skrevet 11. november 2014 Forfatter Del Skrevet 11. november 2014 Når jeg ser godt på det nå ser jeg at det er alt før rødt. Men fortsatt et finere bilde enn venstre-versjonen... Lenke til kommentar
se# Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Etterbehandling er til en viss grad en smakssak, men enig med flageborg at du har gått for hardt til verks her. Hudtonene ser bedre ut i den venstre versjonen, men det er bare å øve. Min erfaring er at det som ser OK ut mens man sitter og holder på ofte ser litt overprosessert ut hvis man ser på det etter en stund, så det gjelder å holde igjen litt. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. november 2014 Del Skrevet 11. november 2014 Har eksprimentert litt den siste uka, og er overbevist. RAW fra nå av Skjermbilde 2014-11-11 kl. 21.10.47.png ....fordi motivet til høyre blir helt feil etter bildebehandlingen ? Det kan jo være at skjermen ikke er riktig kalibrert som gjør det. 1 Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 Det kan jo være at skjermen ikke er riktig kalibrert som gjør det. Ja, det også....og at blitslyset blir litt for flatt....mange faktorer å passe på. Tok meg friheten og justerte litt på den venstre halvdelen... Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 12. november 2014 Del Skrevet 12. november 2014 (endret) Har eksprimentert litt den siste uka, og er overbevist. RAW fra nå av Skjermbilde 2014-11-11 kl. 21.10.47.png Du sammenligner feil. Når du snakker "nå" vs. "før". Du må ta bildene i RAW+jpeg, og sammenligne din redigering med jpeg'en fra kameraet. Regner med at dine før/etter er jpeg fra uredigert/redigert raw-fil. Endret 12. november 2014 av Per Yngve Balto Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå