Gå til innhold

Trenger hjelp med RAW!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-U8ZiojSR

Raw-filen inneholder allerede en jpg fremkallt i kamera. Det finnes program for å trekke ut jpg-fila fra raw-fila. På f.eks Nikon-kamera er denne jpg i full oppløsning, på Sony-kamera er den innbakte jpg fila i lav oppløsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt den greia mange kommer med at man alltid skal skyte i RAW, sjøsprøyt og viss-vass spør du meg.

Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid.

Har heller ingen kvaler med å benytte full auto på slike doku-bilder. Auto programmer på de fleste kameraer tar helt utmerkede snapshots til sitt bruk (telefoner/netbrett/facebook)

Men for all del får de som gidder å drive med raw ALLTID... be my guest ;)

Lenke til kommentar

Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG!

Det er akkurat i disse situasjoner RAW fungerer best, da behøver du ikke og bekymre deg over hvitbalanse og eksponering i like stor grad som ved bruk av JPG.

Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid.

Bruker du foreksempel LightRoom "fremkaller" du alle bildene på en gang men egne preferanser, det tar ikke mange minuttene og du kan eksportere disse dirkete til foreksempel FB.

Hvis du trenger og justere alle bildene fra en fotografering kan du gjøre det samtidig og behøver ikke å ta et og et bilde.

Hovedfordelen med JPG er hvis du skal sende bildene med en gang direkte fra kameraet/ eller en annen enhet på stedet, da fungerer det best med JPG.

Lenke til kommentar

Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG!

Det er akkurat i disse situasjoner RAW fungerer best, da behøver du ikke og bekymre deg over hvitbalanse og eksponering i like stor grad som ved bruk av JPG.

Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid.

Bruker du foreksempel LightRoom "fremkaller" du alle bildene på en gang men egne preferanser, det tar ikke mange minuttene og du kan eksportere disse dirkete til foreksempel FB.

Hvis du trenger og justere alle bildene fra en fotografering kan du gjøre det samtidig og behøver ikke å ta et og et bilde.

Hovedfordelen med JPG er hvis du skal sende bildene med en gang direkte fra kameraet/ eller en annen enhet på stedet, da fungerer det best med JPG.

Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Har installert Silkypix men eg liker ikke dette programmet!! Taknemelig for hjelp i en vanskelig stund

Lenke til kommentar

Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3??? Har installert Silkypix men eg liker ikke dette programmet!! Taknemelig for hjelp i en vanskelig stund

Takk for at du viste interesse, vil prøve i det lengste å få adobe sin installert.Hvorfor det er så vanskelig nå det forundrer meg.Hver gang eg klikker på raw konverteren får eg spørsmål om eg godtar att programmet gjør endringer på maskinen enda programmet er instalert

Lenke til kommentar

Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3???

Kjenner ikke Elemets så godt, men det pleier å være et valg for "Se etter oppdateringer" i menyene. På Photoshop CS ligger det i hjelp menyen og heter bare "Updates". Hvis du har alle oppgradering og det fortsatt ikke virker må du enten kjøpe ny versjon/oppgradere eller bruke Adobes DNG-koverteringsprogram (gratis) til å konvertere filene dine til DNG som også eldre versjoner av Elements vil forstå.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt den greia mange kommer med at man alltid skal skyte i RAW, sjøsprøyt og viss-vass spør du meg.

Har drevet med foto i mange år og kan utmerket godt forstå at i visse tilfeller er det lurt med RAW men når jeg tar dokumentariske snapshots i famile eventer, bursdager og lignende har jeg ingen problemer med å skyte bare i JPEG! Har bedre ting å drive med en å fremkalle hundrevis av snapshots til en vær tid.

Har heller ingen kvaler med å benytte full auto på slike doku-bilder. Auto programmer på de fleste kameraer tar helt utmerkede snapshots til sitt bruk (telefoner/netbrett/facebook)

Men for all del får de som gidder å drive med raw ALLTID... be my guest ;)

Jeg forstår ikke helt problemet. Tar man enkle snapshots er nok JPEG bra nok. Ved seriøs fotografering setter jeg kameraet på RAW+JPEG, da kan man velge etterpå. Alle justeringer gjør jeg i RAW og konverterer etterpå. I RAW har man jo mye flere muligheter og sluttresultatet blir som regel bedre.

Lenke til kommentar

Er det noen på tråden som kan hjelpe?? har kjøpt en ny laptopp m vin 8. Hvorhenn og hvordan kan jeg hente camera raw som virker i photoshop elements mot Pana Lumix gh3???

Kjenner ikke Elemets så godt, men det pleier å være et valg for "Se etter oppdateringer" i menyene. På Photoshop CS ligger det i hjelp menyen og heter bare "Updates". Hvis du har alle oppgradering og det fortsatt ikke virker må du enten kjøpe ny versjon/oppgradere eller bruke Adobes DNG-koverteringsprogram (gratis) til å konvertere filene dine til DNG som også eldre versjoner av Elements vil forstå.

Takk for tipset,skal prøve. Har elements 11

Lenke til kommentar

Takk for tipset,skal prøve. Har elements 11

Meget bra tipset. Mange takk !!!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etterbehandling er til en viss grad en smakssak, men enig med flageborg at du har gått for hardt til verks her. Hudtonene ser bedre ut i den venstre versjonen, men det er bare å øve. Min erfaring er at det som ser OK ut mens man sitter og holder på ofte ser litt overprosessert ut hvis man ser på det etter en stund, så det gjelder å holde igjen litt.

Lenke til kommentar

Har eksprimentert litt den siste uka, og er overbevist.

RAW fra nå av ;)

attachicon.gifSkjermbilde 2014-11-11 kl. 21.10.47.png

Du sammenligner feil. Når du snakker "nå" vs. "før".

Du må ta bildene i RAW+jpeg, og sammenligne din redigering med jpeg'en fra kameraet. Regner med at dine før/etter er jpeg fra uredigert/redigert raw-fil.

Endret av Per Yngve Balto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...