Gå til innhold

hjelp til og finne deler for og bygge en ok spill pc til 3000kr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til WoW kan du fint benytte IGP, spesielt AMD sin som er en del raskere enn Intels integrerte grafikk. Du kan fint utvide med et kraftigere grafikkort etter hvert.

Når det er sagt ville jeg heller hatt en Intel-prosessor når du engang går over på eget skjermkort, fortrinnsvis fra Core i-serien.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gå for AMD APU (mer balansert mellom CPU og GPU, og Intel har ubrukelige GPU-er), husk at mindre kabinetter pleier å være litt dyrere enn vanlige billigkabinetter. Ikkje kjip for mye på strømforsyning, Corsair CX-serien er vel grei til dette, med mindre noen andre kommer på noe bedre. Kjøp en 1 TB harddisk og minst 8 GB RAM.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Jeg laget en liste: http://www.prisjakt.no/list.php?l=109949&view=m

Den inneholder et greit kabinett (kanskje litt unødvendig stort), og hovedkortet er ATX (kan gjerne byttes til micro-ATX). La til en A6-APU fra AMD med integrert GPU. 8 GB RAM med høy effektiv klokkefrekvens for å kunne utnytte mer av APU-en. I tillegg presset jeg inn en SSD fra Sandisk (sto mellom den og Crucial MX100, som er en hundrings dyrere), og en 1 TB harddisk fra Seagate. Strømforsyningen fra Corsair er helt ok, men kan muligens byttes i XFX, Fractal Design eller andre eksempler.

Jeg la vekt på å få mest mulig for pengene, samt lagerstatus i samme butikkene (ikke 100 % sjekket), kvalitetsmessig er det bra for tre og et halvt tusen. Skal du ha det billigere kan du alltids ta bort SSD-en, men jeg ser ikke poenget i å handicappe maskinen på den måten. Heller ville jeg tatt bort harddisken isåfall.

Alternative kabinetter:

CM Force 500: http://www.prisjakt.no/product.php?p=1681125

Fractal Design Core 1000: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2072519

Thermaltake Commander MS-I: http://www.prisjakt.no/product.php?p=942476

Har selv bygget i Thermaltake Commander MS-I. Har det meste man trenger, fungerer flott. Fancy lys og fancy look, utseende som appellerer til barn. Man merker at det er billig, men det gjør man med alle i den prisklassen. Men både Fractal Design og CM Force vil fungere, hadde kanskje valgt CM Force.

EDIT: Fjernet to små kabinetter som krevde mindre og dyrere strømforsyninger.

EDIT:

Som du ser, man får ikke mye for 3000 kr. Kjøper du brukt så vil du få mer for pengene, men det er jo brukt. Og faren er at det er litt gammelt. Men igjen, det kommer på hva du vil med dette.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Bare dumt å anbefale CX serien, da går du heller for CS serien til Corsair. Mye bedre PSU :)

Det har du rett i, jeg er ikke oppdatert i priser og tilbud på PSU lenger.

Det gjelder kanskje hovedkortet også. For det første er det ATX (som ikke er en ulempe om du liker stor PC), men så har jeg ikke sjekket nøye hvordan akkurat denne modellen gjør det mot de andre.

Kabinettet, SSD, APU og minne er nok det beste du finner til den prisen. Akkurat når det gjelder APU så går det an å undersøke om tidligere generasjoner med flere kjerner gir mer for pengene, så det har jeg ikke gjort. Jeg gikk for A6-7000-serien.

Minnet valgte jeg fordi 2133 MHz var utsolgt og det ellers bare var 1600 Mhz.

Litt info til de som skulle ville justere på listen. :) Har ikke tid til mer research.

Lenke til kommentar

Pakken du satte sammen ser fin ut den, men inklusiv porto kommer den vel på ca. 4000,- Vil ikke denne gi bedre ytelse? Fri frakt er det også i sommer..

Neinei, alt kommer på under 3500 kr etter frakt. Fri frakt hos Komplett og under 50 kr frakt hver hos CDON og SuperSmart ;)

Alt i alt blir det samme pris. Den andre pakken har bare 4 GB RAM, 1600 MHz (som forsåvidt er mer enn nok for Intel-prosessoren), ingen SSD (jeg anser dette som et must).

Fordelen er selvsagt et mye kraftigere skjermkort.

Jeg sjekket også opp A6-7400K (selv om jeg ikke skulle bruke mer tid på dette idag :p Jeg er litt avhengig av HW), og det jeg fant ut var at busshastigheten var 1866 Mhz på denne APU-en, så 1600 Mhz-RAM og en liten overklokk burde fikse det, og det blir litt billigere.

En justering på listen skulle uansett blitt gjort, og kanskje vurdert en litt gamlere AMD-APU. Har ikke sjekket eksakt ytelse, så det spørsmålet kan ikke jeg svare sikkert på.

Hvis en Intel CPU klarer å dra begge disse spillene greitbra så er kanskje Intel the way to go i lengden (fordi CPU-delen er kraftigere, og den vil derfor henge mer med når GPU oppgraderes). Da må dette være en PC som skal oppgraderes. Igjen, AMD gir mer gaming-ytelse uten detikert skjermkort.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Pakken du satte sammen ser fin ut den, men inklusiv porto kommer den vel på ca. 4000,- Vil ikke denne gi bedre ytelse? Fri frakt er det også i sommer..

Neinei, etter min beregning burde alt komme på under 3500 kr. ;)

Hvordan skal det gå til? Og hva med ytelsen? Kan A6-7400K Måle seg med G3240+GTX750?

Lenke til kommentar

Hvordan skal det gå til? Og hva med ytelsen? Kan A6-7400K Måle seg med G3240+GTX750?

Alle delene uten frakt: rundt 3,3 k.

Men nei, det er nettopp det, som jeg skrev i innlegget over (redigerte etter at du så det), Intel og 750 Ti er en sterk fordel.

Et av målene mine med listen var å få med SSD + HDD, men som jeg også nevnte så skulle det gå fint å bare ha SSD-en. Og de andre endringsforlagene i listen + kanskje Intel+750 Ti hadde nok vært det rette å gå for.

:)

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...