Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den virkelige verden har eg regninger som skal betales og utgifter til livsopphold. Eg kan ikke betale dette med løfter om gullgryte i enden av regnbuen.

Det er svært få prosjekter som lykkes slik du beskriver, og dersom investorer ikke vil putte penger i prosjektet ditt så skyldes det nok mest av alt at de ikke tror på ideen din, eller forretningsplanen i seg selv - ikke det at utviklere koster penger. For det VET faktisk de fleste investorer.

Er det noe i veien for at du selv påtar deg jobben med å lage dette? Om ikke annet i det minste som ett proof of consept?

• Liker 2
Lenke til kommentar

I den virkelige verden har eg regninger som skal betales og utgifter til livsopphold. Eg kan ikke betale dette med løfter om gullgryte i enden av regnbuen.

Det er svært få prosjekter som lykkes slik du beskriver, og dersom investorer ikke vil putte penger i prosjektet ditt så skyldes det nok mest av alt at de ikke tror på ideen din, eller forretningsplanen i seg selv - ikke det at utviklere koster penger. For det VET faktisk de fleste investorer.

Er det noe i veien for at du selv påtar deg jobben med å lage dette? Om ikke annet i det minste som ett proof of consept?

Igjen så er jeg enig i hva du sier. Og igjen så har du et lite nyansert syn på at det må være lov til å prøve alternative veier. Jeg har vært gjennom alt med investorer osv på et prosjekt. Akkurat det ser jeg for øvrig på som et stort fortrinn for å lykkes med nye prosjekter og jeg har mine grunner til å gjøre det på dette viset.

Ang å ta på meg jobben selv, så er min jobb i dette tilfellet å få alle biter til å falle på plass. En av disse er da å finne en utvikler som kan hjelpe meg nærmere mål.

Du tar for øvrig feil i at de fleste prosjekter som kommer fra gründere ikke skjer på denne måten. De aller fleste prosjekter har en lang fase hvor det er dugnadsarbeid. Når man så har en demo e.l så er veien inn til kapital mye enklere.

Ta med dere en idé til en investor, så vil dere se at de flotte ordene han/henne bruker i media om å være med på å utvikle Norge/nye idéer/samfunnsansvar/produkter til det beste for mennesket osv ikke har noe med den virkeligheten man møter når man sitter ovenfor den samme investoren på hans/hennes kontor. Han er der for å tjene penger og han vil at mest mulig av pengene produktet generer skal tilfalle han/henne og samtidig gi gründeren akkurat nok til å være sulten nok til å fortsette. Dette kan selvsagt også skje på det viset at investoren viser en generøsitet i startfasen og gir uttrykk å være raus/rettferdig. F.eks så kan han si at vi deler selskapet 50/50. Men siden han/henne har vært ute en vinterdag før og vet at det snart trengs mer kapital, og at det vil føre til enda større utvanning av gründerns eierandel. Dette er en av grunnene til at jeg vil ha en demo og ikke bare en idé på et papir, for da har man større sjans til å kunne stå i mot de mest grådige investorene. Og om det da finnes en utvikler der ute som tror på idéen, har tid, evner, kan tåle at prosjektet mislykkes og som samtidig innser at en fremgangsmåte som dette kan gi en stor oppside, da må det faktisk være lov til å lete etter han. Og alle det ikke passer for kan f.eks heller spille WOW og skrive 1000vis av kommentarer på diskusjon.no. Det er mange veier til lykke :)

Jeg tar det for øvrig for gitt at dere som utviklere vet at en forespørsel som jeg innledet med ikke skal være et ferdig produkt.

Lenke til kommentar

Joda, det er mye dugnadsarbeid som blir gjort - men primært sett er det da folk som jobber alene, kjenner hverandre fra før og som deler ideen eller utenforstående som enten er lettlurt eller som og synes ideen er god.

Problemet ditt blir å finne den sistnevnte - ikke minst med erfaring og rett kompetanse som trengs.

Og det har aldri vært enklere å lage apps/nettsider enn i dag selv for de uten erfaring. Og det har aldri vært billigere å leie inn arbeidskraft fra utlandet for å lage enkle POC løsningen for å skaffe til veie nødvendig kapital. Ett par titalls timer her og du har en løsning som fungerer godt nok som POC - uten å måtte gi noen løfter og profitt til noen senere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, det er mye dugnadsarbeid som blir gjort - men primært sett er det da folk som jobber alene, kjenner hverandre fra før og som deler ideen eller utenforstående som enten er lettlurt eller som og synes ideen er god.

Problemet ditt blir å finne den sistnevnte - ikke minst med erfaring og rett kompetanse som trengs.

Og det har aldri vært enklere å lage apps/nettsider enn i dag selv for de uten erfaring. Og det har aldri vært billigere å leie inn arbeidskraft fra utlandet for å lage enkle POC løsningen for å skaffe til veie nødvendig kapital. Ett par titalls timer her og du har en løsning som fungerer godt nok som POC - uten å måtte gi noen løfter og profitt til noen senere.

1. De fleste som spør om hjelp med en idé gjør jo det for at de faktisk trenger hjelp og dermed faller "lettlurt" bort. Så er det selvsagt slik at man må spille med åpne kort og være ærlig med hva man gi gi tilbake. Om man ikke er ærlig om dette, så er det selvsagt unfair game og her kan "lettlurt" begrepet komme inn. Men det blir vel for dumt at jeg skriver i min innledende tekst: forresten så er jeg ærlig og har god moral, så du kan stole på at jeg skal gjøre mitt for at du får hva vi har avtalt :)

2. Jeg visste ikke at det var så lett å lage en app, altså at det kreves så lite innsats. Ja, jeg er klar over dette med hjemmesider og at man mer eller mindre kan generere en slik uten noen form for kompetanse på eb snap.

Siden det virker som du har peiling, la meg spørre deg om følgende:

Si at man skal lage en quiz hvor man får ett spørsmål og tre alternativer, og at man kun kommer videre til neste spørsmål om man svarer rett og det skal også konkurreres på tid, altså tiden skal måles. Kan man lage en enkel app på 2-3 timer som vil virke som en demo?

Lenke til kommentar

Det høres ut som en ekstremt enkelt demo å lage på kort tid ja. Nøyktig hvor lang tid man vil bruke har jeg litt for lite erfaring til å utale meg om, dog hvor flink utvikleren er spiller selvfølgelig inn her. Dersom det grafiske designet ikke er så viktig selvfølgelig. Nå skal det nevnes at det allerede finnes 10000000000000000^1000000000 quiz apper på markedet.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en ekstremt enkelt demo å lage på kort tid ja. Nøyktig hvor lang tid man vil bruke har jeg litt for lite erfaring til å utale meg om, dog hvor flink utvikleren er spiller selvfølgelig inn her. Dersom det grafiske designet ikke er så viktig selvfølgelig. Nå skal det nevnes at det allerede finnes 10000000000000000^1000000000 quiz apper på markedet.

Hehe, ok, har jeg fremstått slik i denne diskusjonen som at jeg ikke vet at det finnes x millioner quiz der, så gremmes jeg for det. Nå er det selvsagt ikke slik at forteller på diskusjon.no om hva jeg vil lage, eksemplet ble kun brukt for å finne ut om det er mulig å lage en slik demo-app på 1-2-3.

Lenke til kommentar

Hehe, ok, har jeg fremstått slik i denne diskusjonen som at jeg ikke vet at det finnes x millioner quiz der, så gremmes jeg for det. Nå er det selvsagt ikke slik at forteller på diskusjon.no om hva jeg vil lage, eksemplet ble kun brukt for å finne ut om det er mulig å lage en slik demo-app på 1-2-3.

Was just stating the obvious. Når jeg gikk på skolen og vi hadde om HCI (Human-Computer Interaction) begynte vi alltid med å lage lapper i stede for knapper og lagde en slags demo av flyten i appen fysisk før vi gikk videre til å programmere appen. Altså la lappene under hverandre akkurat som hva som hadde skjedd dersom du trykker på en knapp. Denne teknikker fungerte veldig bra for å finne gode løsninger som gir brukere en fin opplevelse. Kanskje dette er en start dersom du ikke vil lære deg for eksempel HTML5 og JS for å lage en slik demo selv?

Og som nevnt tidligere vil det ikke ta en god utvikler lang tid å lage en slik demo. Eventuelt finn en god student og betal han noe kroner så får du en løsning som funker som POC.

Lenke til kommentar

Søk og du kan velge å vrake.

http://bit.ly/1zQtDom

Takk for svar :)

Was just stating the obvious. Når jeg gikk på skolen og vi hadde om HCI (Human-Computer Interaction) begynte vi alltid med å lage lapper i stede for knapper og lagde en slags demo av flyten i appen fysisk før vi gikk videre til å programmere appen. Altså la lappene under hverandre akkurat som hva som hadde skjedd dersom du trykker på en knapp. Denne teknikker fungerte veldig bra for å finne gode løsninger som gir brukere en fin opplevelse. Kanskje dette er en start dersom du ikke vil lære deg for eksempel HTML5 og JS for å lage en slik demo selv?

Og som nevnt tidligere vil det ikke ta en god utvikler lang tid å lage en slik demo. Eventuelt finn en god student og betal han noe kroner så får du en løsning som funker som POC.

Takk for godt svar :)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal en utvikler jobbe for deg fremfor å jobbe i et selskap med 500.000kr i lønn per år?

Det er ikke noe risiko involvert for deg, mens utvikleren tar en potensiell risiko på hundretusenvis av kroner uten garantier.

Helt enig med deg, eller altså det svaret du legger opp til.

Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på hvilken erfaring har du med å drive utviklingsprosjekter?

Det er viktig at konseptualisering og design for ethvert utviklingsprosjektet er godt gjennomarbeidet på forhånd. En kravspesifikasjon bør i det minste eksistere. Hvor mange timer utvikling med hvilke verktøy er det regnet å ta?

Det er veldig vanskelig som programmerer å samarbeide med folk som forsøker å formidle en muntlig (uformalisert) idé. Det blir som å be en håndverker bygge et hus uten tegninger. Jeg forsøker ikke å 'ta' TS her, men jeg tror det er er viktig for TS å avklare, og vil kunne være relevant for utviklere som har kompetanse og fritid nok til å vurdere å jobbe på noen andres prosjekt. Personlig foretrekker jeg å benytte min fritid til å utvikle ting jeg har 100% eierskap over og knytter meg heller til noen andre dersom ballen begynner å rulle.

En viktig del av utvikling handler om applikasjonsdesign, ikke ren koding. Det er ufattelig mye lettere for en programmerer å arbeide med noen som forstår seg på denne biten. Hvis ikke kan det bli svært frustrerende.

Jeg ser at ideen du foreslår ovenfor er svært enkel og gjennomføres relativt kjapt (for én enkelt platform). Men så kommer dette med tid inn hvor det ligger en mengde implikasjoner som fort blir mye av arbeidet. Du må ha server på nettet som håndterer innsamling av poeng og tider, ha et system for å kommunisere med denne, lage et system for innlogging, presentere scoreboards - minimum. Kanskje du også ønsker å kunne legge til eller fjerne spørsmål/svar uten at brukeren må laste ned appen din på nytt? Det blir fort mye mer enn å vise fram 3 spørsmål på skjermen som er det en sluttbruker ser.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig at konseptualisering og design for ethvert utviklingsprosjektet er godt gjennomarbeidet på forhånd. En kravspesifikasjon bør i det minste eksistere. Hvor mange timer utvikling med hvilke verktøy er det regnet å ta?

Det er veldig vanskelig som programmerer å samarbeide med folk som forsøker å formidle en muntlig (uformalisert) idé. Det blir som å be en håndverker bygge et hus uten tegninger. Jeg forsøker ikke å 'ta' TS her, men jeg tror det er er viktig for TS å avklare, og vil kunne være relevant for utviklere som har kompetanse og fritid nok til å vurdere å jobbe på noen andres prosjekt. Personlig foretrekker jeg å benytte min fritid til å utvikle ting jeg har 100% eierskap over og knytter meg heller til noen andre dersom ballen begynner å rulle.

En viktig del av utvikling handler om applikasjonsdesign, ikke ren koding. Det er ufattelig mye lettere for en programmerer å arbeide med noen som forstår seg på denne biten. Hvis ikke kan det bli svært frustrerende.

Jeg ser at ideen du foreslår ovenfor er svært enkel og gjennomføres relativt kjapt (for én enkelt platform). Men så kommer dette med tid inn hvor det ligger en mengde implikasjoner som fort blir mye av arbeidet. Du må ha server på nettet som håndterer innsamling av poeng og tider, ha et system for å kommunisere med denne, lage et system for innlogging, presentere scoreboards - minimum. Kanskje du også ønsker å kunne legge til eller fjerne spørsmål/svar uten at brukeren må laste ned appen din på nytt? Det blir fort mye mer enn å vise fram 3 spørsmål på skjermen som er det en sluttbruker ser.

Er veldig enig i alt som står her. Om man skal lage en fullverdig app blir det fort mye mer enn bare "det som vises på skjermen" man må tenke på. For all del ikke undervurder hvor viktig det er med godt design for å selge en app nå om dagen, som også process viser til her.

Dersom man bare skal ha en demo kan man forsåvidt lage mye falske funksjoner og data så det ser ut som applikasjonen hente high scores, men egentlig bare henter en liste som ligger lagret i appen. Dette er en lur idee om man vil spare tid og penger i det å lage POC. Det som er viktig å huske på her er at om man lager disse funksjonen skikkelig i POC prosessen så kan man bruke de videre når man/om man skal lage appen fullverdig og da spare mye tid side mye ligger til rette. I bunn å grunn går det på hvor mye penger du vil bruke og hvor stor tro du har på at du får solgt appen.

Studenter kan være smart å bruke. Jeg er selv utdannet data ing. og hovedprosjeket vårt gikk ut på å lage en "ekte" app der vi fikk eierskap om det lykkes. Dessverre så ble trange om å tjene penger større enn å jobbe gratis på prosjektet etter at vi hadde fått karakteren vår og hele prosjektet endte bare i en prototype.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, her var det mye bra.

Jeg har i grunn fått ganske mye erfaring etterhvert og jeg har etter beste evne forsøkt å forklare at en gründer har rimelig mye å ta tak i ift å utvikle en idé. Og også at det ikke er slik at en gründer setter seg på baken og ser på at andre jobber for seg.

Mye av denne diskusjonen har jo handlet om at man rett og slett er et dårlig menneske fordi man forsøker å finne noen som kan være med å utvikle idéen og at betalingen i startfasen vil skje gjennom eierskap. Folk må gjerne la seg provosere av dette, men det er uansett en måte som gjør at man kanskje kan klare å realisere sin idé.

Dette med forretningsplan er svært viktig og det en utrolig stor jobb å gjøre her. Jeg tipper jeg brukte rundt 150 timer på min plan, den førte for øvrig til at jeg fikk støtte av innovasjonnorge i 2 omganger. Den åpnet også opp dørene til ledere høyt opp i Telenorsystemet og ikke minst dørene til to av norges mer kjente og respekterte investorer.

Når disse dørene åpnes, så er det lite rom for å dumme seg ut, selv om investorene faktisk er rimelig tålmodig med deg i startfasen. Men må kjenne sin plan inn og ut, man må ha stålkontroll på budsjett, sine konkurrenter og ikke minst hvordan salget skal foregå. Ofte er det slik at man så begynner å fortelle om sin idé uten å ha noe fysisk å vise til, det koster jo penger og pengene skal man jo helst få av denne investoren. Investorer gjør seg selv "dumme" i denne fasen eller de spiller djevelens advokat og akkurat denne delen av "spillet" er svært slitsomt. La oss si at idéen du presenterer er en pille som gjør at du går ned 2 kg på i løpet av 10 min, uten bivirkinger og du kan dokumentere og underbygge dette med alt mulig av fakta via din forretningsplan. Investoren vil likevel ikke la deg slippe unna, han vil tvile (selv om han ikke tviler i sitt stille sinn) på alt du sier og han vil stille håpløse og meningsløse spørsmål. Her er det lett å gå i fella, du føler investoren ikke skjønner hva du snakker om, du føler han er en dust som ikke skjønner noe som helst, du føler han kaster bort tiden din og du føler at han ikke tror på deg og idéen din. Og nå kommer poenget mitt, er du derimot så heldig å ha med deg en eneste pille som gjør det meste av hva du sier og du får han til å svelge den, så har du på lang vei vunnet han over uten dette håpløse mellomspillet. På samme vis vil en demo virke om den underbygges har en solid forretningsplan. Av denne grunnen er det lurt å ha en enkel demo som verken utvikler eller gründer har brukt evig tid på. Sjansen for å få han med og dermed få nok penger til å utviklet konseptet fullt og helt med alt du nevner er mangedoblet.

Lenke til kommentar

Mye av denne diskusjonen har jo handlet om at man rett og slett er et dårlig menneske fordi man forsøker å finne noen som kan være med å utvikle idéen og at betalingen i startfasen vil skje gjennom eierskap. Folk må gjerne la seg provosere av dette, men det er uansett en måte som gjør at man kanskje kan klare å realisere sin idé.

Det var og litt av en tolkning.

Lenke til kommentar

Det var og litt av en tolkning.

Ja, det var litt av den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...