Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en idé om en app.

Appen er spill/quiz relatert.

Har testet ut idéen på et utvalg mennesker og vet at appen har "livets rett".

 

Jeg har tidligere erfaring med utvikling av et teknologiprodukt. Produktet ble støttet av innovasjonnorge og ble møtt med stor interesse av investorer, telekommunikasjonsleverandører og bl.a elkjøp/dixons. Med denne bakgrunnen tror jeg at jeg har evne og erfaring til å kunne få realisert min app.

 

Jeg ser for meg at innsatsen belønnes med eierskap i appen, i første omgang. Når appen er mer eller mindre utviklet og vi kontakter aktører som kan bringe kapital inn i produktet, så er jeg åpen for at innsatsen skal kunne godtgjøres økonomisk. Det skal for øvrig sies at evnt investorer sjelden ønsker at deres investeringer i tidlig fase brukes til lønnsmidler.

 

Er dette noe for deg og du kan dokumentere din kompetanse, så håper jeg du sender meg en mail på [email protected]. Du må for øvrig være villig til å undertegne en NDA(taushetserklæring).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal for øvrig sies at evnt investorer sjelden ønsker at deres investeringer i tidlig fase brukes til lønnsmidler.

Det skal og sies at de fleste trenger lønn for å overleve. Her ønsker du og dokumentert kunnskap og da bør du og investorene være villig til å betale lønn til de som dere leier inn.

Lenke til kommentar

 

Det skal for øvrig sies at evnt investorer sjelden ønsker at deres investeringer i tidlig fase brukes til lønnsmidler.

Det skal og sies at de fleste trenger lønn for å overleve. Her ønsker du og dokumentert kunnskap og da bør du og investorene være villig til å betale lønn til de som dere leier inn.

 

Jeg har ikke noe problem å være enig i det, men det er dessverre slik at investorer har "sin" måte å gjøre ting på(det er en av grunnen til at de har blitt rike/istand til å investere). Hadde jeg selv sittet på kapital til å realisere produktet ved å ansette/leie inn en utvikler hadde jeg selvsagt gjort det. Et annet viktig poeng er for øvrig at det er lettere å få investorer på banen når produktet er nær ferdigstilt i og med at deres risiko minimeres. Oppsiden for gründer/utvikler ved en slik fremgangsmåte er selvsagt at man sitter igjen med en større eierandel. Uansett, dette er er en diskusjon som i grunn kan være et eget tema på diskusjon.no. F.eks hva er realiteten for en gründer når han skal forsøke å realisere sitt produkt/idé.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har en idé om en app.

Appen er spill/quiz relatert.

Har testet ut idéen på et utvalg mennesker og vet at appen har "livets rett".

 

Jeg har tidligere erfaring med utvikling av et teknologiprodukt. Produktet ble støttet av innovasjonnorge og ble møtt med stor interesse av investorer, telekommunikasjonsleverandører og bl.a elkjøp/dixons. Med denne bakgrunnen tror jeg at jeg har evne og erfaring til å kunne få realisert min app.

 

Jeg ser for meg at innsatsen belønnes med eierskap i appen, i første omgang. Når appen er mer eller mindre utviklet og vi kontakter aktører som kan bringe kapital inn i produktet, så er jeg åpen for at innsatsen skal kunne godtgjøres økonomisk. Det skal for øvrig sies at evnt investorer sjelden ønsker at deres investeringer i tidlig fase brukes til lønnsmidler.

 

Er dette noe for deg og du kan dokumentere din kompetanse, så håper jeg du sender meg en mail på [email protected]. Du må for øvrig være villig til å undertegne en NDA(taushetserklæring).

Hvor stor andel går til utvikler?

Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg har en idé om en app.

Appen er spill/quiz relatert.

Har testet ut idéen på et utvalg mennesker og vet at appen har "livets rett".

 

Jeg har tidligere erfaring med utvikling av et teknologiprodukt. Produktet ble støttet av innovasjonnorge og ble møtt med stor interesse av investorer, telekommunikasjonsleverandører og bl.a elkjøp/dixons. Med denne bakgrunnen tror jeg at jeg har evne og erfaring til å kunne få realisert min app.

 

Jeg ser for meg at innsatsen belønnes med eierskap i appen, i første omgang. Når appen er mer eller mindre utviklet og vi kontakter aktører som kan bringe kapital inn i produktet, så er jeg åpen for at innsatsen skal kunne godtgjøres økonomisk. Det skal for øvrig sies at evnt investorer sjelden ønsker at deres investeringer i tidlig fase brukes til lønnsmidler.

 

Er dette noe for deg og du kan dokumentere din kompetanse, så håper jeg du sender meg en mail på [email protected]. Du må for øvrig være villig til å undertegne en NDA(taushetserklæring).

Hvor stor andel går til utvikler?

 

Hei, dette spørsmålet og lignende tas privat. Men siden dette i og for seg kan være relevante spørsmål rent generelt, så kan jeg si at belønning/bonus/godtgjørelse selvsagt varierer ift kompetanse og nettverk event bidragsytere har.

Endret av tenebroso
Lenke til kommentar

Enda en "idea man" som vet at "idéen har livets rett", ja.

 

Prøv lykken et annet sted.

Hvor da og hvorfor ikke her? Det at en idé har livets rett er for øvrig ikke det samme som at man kommer til å lykkes. Men samtidig er det vel bedre å ha tro på sin idé enn å ikke ha det? :)

Endret av tenebroso
Lenke til kommentar

Fordi du søker gratis arbeidskraft uten risiko for din del med løfte om verdier som kun eksisterer dersom partneren din leverer noe - som gjør at du basically tar alle verdiene han skaper.

 

Dersom du faktisk har tro - betal utvikleren.

Helt enig, ideene er verdt tilnærmet ingenting. De har vi "alle"...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være at folk med idéer og uten kapital leser akkurat denne tråden og mister motet av negative innspill. Det er det ingen grunn til.

Det er tydeligvis lett å gjøre en slutning om at folk med idéer også er folk med penger. Noen ganger er det kanskje slik og andre ganger er det ikke slik, og i mitt tilfelle er det ikke slik.

Videre så kan det også virke som at når en gründer/idéinnehaver ønsker å få realisert sitt produkt med hjelp fra folk med nødvendig kompetanse via alternative økonomiske løsninger, så er det det samme som at gründeren ønsker å utnytte folk. La meg si en ting om det, det er milevis unna sannheten, realiteten for de aller fleste gründere er at de jobber svært mye med sitt produkt/idé helt uten noen form for inntekt. Og det triste er at for hver idé som lykkes, så er det sikkert 99 som ikke lykkes. Når man så vet at det kan gå år fra man begynner å jobbe med en idé til den er utviklet og realisert, og dessverre ofte uten en lykkelig utgang, så sier det seg selv at det er fornuftig av en gründer å prøve å ikke sette seg selv i for stor gjeld.

Et argument som "negative hoder" kan komme med er selvsagt at om du ikke tror nok på idéen til å ta opp lån f.eks for å få den realisert, kan i visse situasjoner være relevant. Men realiteten ved et slikt scenario er selvsagt at utviklingen vil stoppe helt opp eller at det blir kun store selskaper som har mulighet til å drive idé- og produktutvikling. Det vil selvsagt gavne kun "storkapitalen" og ikke minst føre til at "alle" kjører samme bil, ser på samme TV, spiser samme mat osv.

Til slutt er det i grunn greit å være litt enig med de som kommer med negative innspill ift mitt innlegg. Jeg er helt enig med dere at når tunge og likvide aktører skal utvikle/bygge/realisere noe, så skal de betale hva det koster og ikke utnytte arbeidskraften. Mitt poeng er bare at alle er ikke Røkke eller Spetalen, derfor kan det være lurt å ikke skyte spurv med kanoner, da treffer man mer enn hva som er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Problemet er at DU har stor tro på ideen din, og nå leter du etter noen som kan være med å utvikle den. Den NOEN du finner, vil ikke ha samme klokketro på ideen din som du, og vil derfor heller ikke ha samme engasjement som det du har samtidig som at mye står og faller på arbeidet som blir gjort av denne noen. Vedkommende må da putte mange arbeidstimer inn i prosjektet DITT, med kun løfte om betaling dersom det lykkes, uten ditt engasjement/klokketro på at det vil fungere. Sannsynligheten for at arbeidet som da leveres er godt nok til å bære prosjektet i mål er tilnærmet null. Misforholdet er for stort.

 

Prosjektideer finnes det tusenvis av - daglig. Alle har klokketroen på at prosjektene vil lykkes dersom noen bare putter nok tid inn i de. Årsaken til at kun en brøkdel av de blir vellykket er at de har kombinasjonen av arbeidskraft, finansiering og timing. Tror du facebook aldri var tenkt på før eller etterpå av andre folk? Selvfølgelig var det det. Årsaken til at det lyktes er nettopp kombinasjonen.

 

Så sier du jo selv at du mener at prosjektet har livets rett og at det vil bli penger ut av det. Javel, hvor er da risikoen med å skaffe til veie kapital for å betale noen for å jobbe med/for deg?

 

Kompetansen du er på jakt etter koster faktisk tid, penger og svette for å skaffe seg. Du vil ha den gratis nå med noen vage løfter om muligens betaling i fremtiden - forutsatt at arbeidet som leveres er bra. De fleste utviklere har på ett eller annet tidspunkt bitt på slike løfter før - deriblandt meg - og er brent barn skyr oftes ilden. Resultatet blir at det du ser etter er nye, unge og uerfarne utviklere som ikke har brent seg på slike ting før. Dårlig utgangspunkt mtp at det er arbeidet deres som gjør at prosjektet make it or break it.

 

https://signalvnoise.com/posts/2188-theres-no-room-for-the-idea-guy

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at DU har stor tro på ideen din, og nå leter du etter noen som kan være med å utvikle den. Den NOEN du finner, vil ikke ha samme klokketro på ideen din som du, og vil derfor heller ikke ha samme engasjement som det du har samtidig som at mye står og faller på arbeidet som blir gjort av denne noen. Vedkommende må da putte mange arbeidstimer inn i prosjektet DITT, med kun løfte om betaling dersom det lykkes, uten ditt engasjement/klokketro på at det vil fungere. Sannsynligheten for at arbeidet som da leveres er godt nok til å bære prosjektet i mål er tilnærmet null. Misforholdet er for stort.

 

Prosjektideer finnes det tusenvis av - daglig. Alle har klokketroen på at prosjektene vil lykkes dersom noen bare putter nok tid inn i de. Årsaken til at kun en brøkdel av de blir vellykket er at de har kombinasjonen av arbeidskraft, finansiering og timing. Tror du facebook aldri var tenkt på før eller etterpå av andre folk? Selvfølgelig var det det. Årsaken til at det lyktes er nettopp kombinasjonen.

 

Så sier du jo selv at du mener at prosjektet har livets rett og at det vil bli penger ut av det. Javel, hvor er da risikoen med å skaffe til veie kapital for å betale noen for å jobbe med/for deg?

 

Kompetansen du er på jakt etter koster faktisk tid, penger og svette for å skaffe seg. Du vil ha den gratis nå med noen vage løfter om muligens betaling i fremtiden - forutsatt at arbeidet som leveres er bra. De fleste utviklere har på ett eller annet tidspunkt bitt på slike løfter før - deriblandt meg - og er brent barn skyr oftes ilden. Resultatet blir at det du ser etter er nye, unge og uerfarne utviklere som ikke har brent seg på slike ting før. Dårlig utgangspunkt mtp at det er arbeidet deres som gjør at prosjektet make it or break it.

 

https://signalvnoise.com/posts/2188-theres-no-room-for-the-idea-guy

Som jeg har sagt hele tiden, så er jeg enig i at det bør være slik du skisserer i en ideell verden. Men virkeligheten er ikke slik for alle gründere eller idéer. Investorer åpner sjeldent lommeboken i tidlig fase, innovasjonnorge støtter ikke alle prosjekter og det finnes også generelt for få offentlige og private miljøer til at alle kan slippe til. Og hvis man da ikke har mulighet til å gjøre det du beskriver eller får støtte gjennom det jeg nevner her, så blir jo konsekvensen at folk som sitter på idéer, være seg gode eller dårlige, bare bør holde kjeft og glemme hele idéen. Heldigvis har gründere mer energi og initiativ enn å velge den løsningen.

Det at man har tro på en idé er for øvrig ikke det samme som at den lykkes, det har jeg nevnt, så jeg ser ikke helt poenget med å kjøre det argumentet igjen. Det å forsøke å minimere risiko er sunt og fornuftig i en startfase.

Igjen så må jeg også si at det er ikke slik at gründeren sitter med bena på bordet og drikker latte mens en event utvikler jobber r.... av seg. Som gründer tenker du gjerne på din idé døgnet rundt. F.eks så prøver du å finne en utvikler, du må bruke tid på diskusjon.no til å argumenter for noe folk i utgangspunktet bare kan si ja eller nei til, du tenker hele tiden på videreutvikle idéen din, du leter etter kapital, går i møter med f.eks mulige forhandlere, du leter etter folk som kan ha nytte av ditt produkt og du av deres, du møter utfordringer du ikke har tenkt på, og som gjør at mye av hva du har tenkt og brukt tid på, må gjøres helt på nytt (f.eks så kan man få vite at ja, vi i elkjøp vil selge ditt produkt, men det er slik at produktet må leveres på lagret vårt innen et tidsperiode på 2 timer, og om det ikke skjer, så vil og ikke minst krever vi at vi betaler mindre for produktet, vi(elkjøp) vil også forbeholde oss retten til å returnere produktet om det skulle selge dårlig, uavhengig av om det er oss som forhandlerledd som gjør en dårlig jobb eller om det er ditt produkt som ikke var godt nok - og selvsagt skal vi ha tilbake hver enste krone vi har betalt for de x-antall enhetene vi tok og som vi ikke tok oss tid til å finne gode salgsargumenter for), videre så er det gjerne slik at det første en gründer tenker på når han våkner er sin idé og det siste han tenker på før han sovner er sin idé. Videre bruker man masse tid og ikke minst penger på å reise rundt til alle disse aktørene og man bruker 100vis av timer i telefon. Man bruker x-antall timer på forretningsplan og x-antall timer på ulike søknader - f.eks til innovasjonnorge eller connect.

En annen ting man heller ikke skal glemme eller undervurdere som gründer er at før man enten mislykkes eller lykkes, så har man møtt en mange folk som lover gull og grønne skoger, men som når alt kommer til alt faktisk ikke har evne, vilje eller mulighet til å følge opp hva de har sagt/lovet eller på grunn av sin posisjon, plutselig forandrer avtaler og spillereger som de finner det for godt. Akkurat denne delen av gründervirksomheten er for øvrig den mest slitsomme og ikke minst motivasjonsdrepende.

Så når man oppsummerer antall timer, kalorier, oppturer og nedturer man som gründer bruker på en idé, så vil nok hans/hennes blod, svette og tårer fint kunne ha livets rett ved siden av utviklerens.

For øvrig så synes jeg vel at jeg var tydelig og klar i min innledende tekst om at godtgjørelse skjer via eierskap (at jeg ikke nevner x-antall prosent her må vel være lov :)) og at jeg er villig til å godtgjøre utvikler rent økonomisk om man får en investor på banen. Og i den settingen var jeg også ærlig og tydelig på at en investor helst ser at hans/hennes penger ikke går til lønn.

 

Det er lett å tillegge folk mangel på innsikt/kompetanse og annet når man er ikke liker et eller annet, som du f.eks gjør her ang FB. Selvsagt vet jeg, og sikkert folk flest, at flere ting må være på plass for å lykkes. Jeg tror bl.a at du glemmer flaks og tilfeldighet. Uansett, så er det slik at ved en rekke prosjekter, slik som FB og andre, så er det lagt ned en mengde med timer med ubetalt innsats både av gründer og mennesker rundt prosjektet. Det var ikke slik at gründeren bak FB sa at nå skal jeg lage FB og vips så var det x-antall millioner dollar på bok for utvikling.

 

Det blir for øvrig nevnt her at en idé/produkts mulighet for suksess hviler på produktet utvikleren leverer - jeg skulle ønske det var slik gitt:) Snakk om gudskompleks...

 

Til slutt: det at jeg gjerne vil ha en utvikler som er flink/kan sitt fag er vel naturlig, da jeg anser at det er med på øke sjansen for at idéen lykkes. Ville det gitt dere mer ro i sjelen om jeg spurte etter en med "appfordummieskompetanse"?

 

Helt til slutt: det plager meg lite at folk er negative her, forhåpentligvis vil (selv om det ikke var intensjonen) min trådstart kaste lys over ulike sider ved gründervirksomhet og hvilken hverdag/utfordringer gründeren og andre folk (f.eks utvikler) tilknyttet en idé, står ovenfor.

Endret av tenebroso
Lenke til kommentar

Om eg skulle vært utvikleren - hvordan har du tenkt å motivere meg til å jobbe for prosjektet ditt kontra alt annet som trekker oppmerksomt?

Hva jeg kan tilby har jeg vel allerede svart på? Spørsmålet blir jo da om du føler at min idé er god til å vekke din oppmerksomhet? Det er i grunn ikke mer komplisert enn det :)

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis lett å gjøre en slutning om at folk med idéer også er folk med penger. Noen ganger er det kanskje slik og andre ganger er det ikke slik, og i mitt tilfelle er det ikke slik.

Da skaffer du det. Ta løpet som alle andre - skaff investorer, ta opp lån.

 

For mye risiko? Da er ikke ideen din bra nok.

 

Alternativt kan du lære deg alt dette selv. Snakkes om fem år.

Lenke til kommentar

 

Det er tydeligvis lett å gjøre en slutning om at folk med idéer også er folk med penger. Noen ganger er det kanskje slik og andre ganger er det ikke slik, og i mitt tilfelle er det ikke slik.

Da skaffer du det. Ta løpet som alle andre - skaff investorer, ta opp lån.

 

For mye risiko? Da er ikke ideen din bra nok.

 

Alternativt kan du lære deg alt dette selv. Snakkes om fem år.

 

Løpet, som du snakker om, skjer ofte på denne måten. Det burde holde nå. Det er ikke bare en løsning på en utfordring. Klarer dere ikke å ha to tanker i hodet på en gang, så kan dere komme tilbake når dere kan forholde dere til virkelighetens verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...