Gå til innhold

Siste Ordet 3


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er hva man kan forvente seg når man går VK1 Salg og Service:

 

 

1. Hvorfor samler vi informasjon om organisasjonskulturen i en bedrift?

 

Før vi kan forstå en organisasjon, må vi prøve å oppfatte hva som skjer i organisasjonen. Vi samler

informasjon som vi skal bruke til å forstå, beskrive og forklare. Deretter lager vi en bekskrivelse

av virksomhetens organisasjonskultur og hvordan kulturen kommer til uttrykk.

 

2. Hva kan vi bruke informasjonen til?

 

Med informasjonen kan vi finne sammenhenger, hvordan et fenomen er et resultat av et annet, eller

hvordan et fenomen kan være årsaken til et annet.

 

3. Hva legger du i uttrykket mekanisk organisasjonskultur?

 

En mekanisk organisasjonskultur vil si at arbeidsdelingen er svært bestemt med klare arbeids-og stillings

instrukser. Instruksene forteller hvem som skal utføre de enkelte arbeidsoppgavene, og hvordan de skal utføres.

Ledelsen er bygd opp etter et bestemt mønster (hierarisk), og beslutningene tas av lederne uten medvirkning

fra arbeidstakerne. Vil du endre noe, må forslaget ditt følge tjenesteveien fra deg til sjefen din, som så

snakker med sin sjef osv. Til slutt kommer beskjeden om endring tilbake til andre i organisasjonen via deres sjefer.

I en slik organisasjonsstruktur legges det stor vekt effektivitet. Alt skal gjøres riktig, og det er viktig at alle

følger de ordrene de blir gitt.

 

4. Hva legger du i uttrykket organisk organisasjonsstruktur?

 

I en organisk organisasjonskultur er arbeidsfordelingen delt opp etter kunnskap og erfaring. Den enkeltes

arbeidsoppgaver endres stadig og tilpasses nye forhold etter hvert som vilkårene endres.

Dette medfører et utvidet ansvarsforhold der medlemmene i organisasjonen føler ansvar for seg selv, for andre

medarbeidere og for hele organisasjonen. Beslutningsansvaret delegeres ned til det nivået der det er mest hensiktsmessig

at beslutningene tas.Det betyr at den enkelte medarbeider har myndighet til å treffe egne beslutninger uten å snakke

med sine overordnende. Medarbeidere får større muligheter til å bruke sine evner og ferdigheter for å gjøre en god og effektiv

jobb. Det legges vekt på at den enkelte treffer de rette beslutningene og gjør de rette tingene for å nå

organisasjonens mål.

 

5. Hvilke krav må oppfylles for at noe kan kalles kultur?

 

for at noe kan kalles kultur må disse kravene oppfylles:

- flere personer må dele samme oppfatning og handlemønster.

- kultur er noe som læres

- Kultur er noe som overføres fra noen personer til andre gjennom en sosialiseringsprosess.

- en kultur blir stadig testet, og den blir opprettholdt bare så lenge den oppfattes som god.

 

6. Hva er forskjellen mellkom kvantitativ informasjon og kvalitativ informasjon?

 

Kvantitative undersøkelser samler inn informasjon som er målbar, og som kan gjøres om til tallstørrelser, f.eks

sykefraværet til en bedrift. Kvalitative undersøkelser samlker informasjon om kvaliteter som ikke er direkte målbare

, men som må beskrives i tekst og ord, f.eks hvordan medarbeiderne i en bedritf tar vare på hverandre.

 

7. Hvordan kan vi samle inn informasjon?

 

Den vanligste innsamlingen av innformasjon er spørreundersøkelser ved hjelp av spørreskjema. Spørreskjema bruker vi ofte

for å få et representativt bilde med forholdsvis liten bruk av resursser. Et spørreskjema kan gi kvalitativ eller kvantitativ

informasjon, avhengig av spørsmålene vi stiller i spørreskjemaet.

 

8. Hva er feltundersøkelser, og hva er hensikten med dem?

 

feltundersøkelser er en begrenset undersøkelse der vi velger ut en bedrift, en avdeling, eller lignende. Innenfor dette

valget finner vi fram til deltakere som vi kan intervjue. Hensikten er å gjengi en virkelighet slik at den oppfattes av dem

som opplever den. Vi må ha evner til å sitte oss inn i situasjonen til dem vi intrevjuer.

 

9. Hvordan kan vi observere kulturelle trekk i en organisasjon?

 

for å finne de kulturelle trekkene i en organisasjon, må vi se på de enkelte faktorene i organisasjonen. Dette kan

illustreres som en pyramide som viser hvilken betydning de enkelte faktorene har, med de grunnleggende antagelsene

i bunnen av pyramiden og de fysiske uttrykksformene på toppen.

 

10. Hva er forskjellen mellom å være deltaker og det å ikke være deltaker i en feltundersøkelse?

 

Arbeider vi selv i den virksomheten vi undersøker, vil vi også være deltaker i undersøkelsen. Da må vi være ekstra forsiktige, slik at

ikke våre egne meninger og oppfatninger er med på å farge gjengivelsen vår. Vi må etterstrebe objektivitet. Dette er enklere

hvis vi er utenforstående til den oranisasjonen vi analyserer, vi er ikke en del av organisasjonen, for eksempel som ansatt.

Vi kan da være en nøytral observatør til det vi undersøker.

 

11. Hvordan kan vi få bekreftet at vår beskrivelse av organisasjonskulturen er riktig?

 

Utfordringen blir å beskrive virkeligheten slit at menneskene i organisasjonen kjenner seg igjen i vår beskrivelse.

En grundig feltundersøkelse gir rikelig med informasjon. Den kan være full av detaljer og små historier, samtidig som den

vil være svært nyansert. Informasjonen kan også være svært ordrik, noe som gjør det vanskelig å tilegne seg alt.Forsøk på å

beskrive virkeligheten med alle sine detaljer kan føre til at vi "ikke ser skogen for bare trær".

 

 

Plutselig får man beskjed av læreren at man skal gjøre 11 oppgaver til dagen etter..og det faktum at denne flodhesten ikke har office pakka installert og må gjøre oppgavene i notepad gjør ikke akkurat situasjonen lysere...

 

Spam/ut!

 

EDIT: haha! avsnittene her er jo helt på jordet...vi få skylde på Hr. Notepad.

Endret av flodhest
Lenke til kommentar

Eh har fortsatt vondt i tåa etter fotballen på søndag. Ble stempla 3 ganger i samme tåa på 5 min, og det fossblødde fra den. Hevelsen er fått ned nå, men den er blå som bare det.

 

Ellers har dagen min vært sløv as usual, sovet, spist, spilt og dratt på jobb...og her sitter jeg

Lenke til kommentar

Hey!

 

dagens utfordringer:

 

1. Mattelæreren...Jeg har ikke gjort lekse, så jeg må finne på en god grunn til å ikke ha gjort den.

2. Klasse styreren...Jeg har heller ikke gjort norsk leksa.

3. Kunst og håndtverk læreren...Vi skal ha ferdig manuset til filmen vår vi skal lage (ikke med manuset startet enda :( )

4. Komme meg på posten å sende kabinettet

5. Pusse ferdig kabinettet :p

 

Have a nice day ppl :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...