Gå til innhold

Siste Ordet 3


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi lever da i nuet gjør vi ikke? Ingen vits i å rippe opp i gammel historie. Dessuten lærer vi det jo ikke som historie, men som språk. På en halvgod måte sådan. Den nynorsken jeg har lært husker je gikke mye av. Jeg vil heller aldri ha behov for den i livet mitt seinere. Det er få ting jeg kan si med sikkerther, men det kan jeg si sikkert at jeg klarer meg uten.

Lenke til kommentar
Hvorfor må vi lære det i skolen?

Fordi det er en del av språket vårt. :)

Ja, ein viktig del av språket vårt, vil si at det er viktigere en bokmål.

Bokmål stammer mye mer til Dansk en det nynosk gjør.

Nynorsk har mer norrøn opprinelse.

Flertallet bruker bokmål. De fleste utsettes for mye mer bokmål enn nynorsk, og jeg våger å påstå at en som har nynorsk som hovedmål har mindre problemer med å forstå vanskelig bokmål enn en som har bokmål som hovedmål har for å forstå vanskelig nynorsk. Mens bokmål passer best under "if it ain't broke, don't fix it", går nynorsk mer under "if it ain't broke, fix it till it is".

Og store deler av den yngre befolkningen sliter nok som det er med å gjøre seg selv forstått ved hjelp av et av skriftspråkene vi har, det hjelper neppe at de må lære et til.

Lenke til kommentar
Hvorfor må vi lære det i skolen?

Fordi det er en del av språket vårt. :)

Ja, ein viktig del av språket vårt, vil si at det er viktigere en bokmål.

Bokmål stammer mye mer til Dansk en det nynosk gjør.

Nynorsk har mer norrøn opprinelse.

Kan vi ikke heller lære oss norrønt? Det er ikke noe galt med nynorsk, det er bare kjedelig (som tysk) og går utover andre ting...

Lenke til kommentar
tjohoo..!! over 10 000,- tilbake på skatten! :D

:mad:

:p

 

 

@ScOoT: jepp, stemmer det! ble så forbanna over at jeg nesten ikke fikk noe tilbake ifjor så jeg sørga for å betale litt for mye skatt så det skulle bli no i år! ;)

 

 

såå.. kjøre opp til mc eller være fornuftig..?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...