Gå til innhold

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  SteffyBoy skrev:
  Billy Bob skrev:
  NorwegianZealot skrev:
borgelig er latterlig.  et patetisk forsøk på å verve medlemmer til HumanEtiskForbund

Bra utsagn. Samme tilbake om kirkelig konfirmasjon.

De fleste som konfer seg kristelig er gjerne allerede medlem av statskirken?

Det er de nok. Litt feil av meg da, men vil tror nok at litt av idèen er å fortelle konfirmantene hvor fin og flott kristendommen er. Som Human Etisk prøver å overbevise hvor fint og flott de har det.

Lenke til kommentar
  Billy Bob skrev:
Det er de nok. Litt feil av meg da, men vil tror nok at litt av idèen er å fortelle konfirmantene hvor fin og flott kristendommen er. Som Human Etisk prøver å overbevise hvor fint og flott de har det.

Forskjellen er at kristelig konfirmasjon er tradisjon mens borgerlig er rekruttering.

Lenke til kommentar
  SteffyBoy skrev:
  Billy Bob skrev:
  NorwegianZealot skrev:
borgelig er latterlig.  et patetisk forsøk på å verve medlemmer til HumanEtiskForbund

Bra utsagn. Samme tilbake om kirkelig konfirmasjon.

De fleste som konfer seg kristelig er gjerne allerede medlem av statskirken?

Riktig nok mer eller mindre som ufrivillig eller likegydlig medlem.

Lenke til kommentar

Får heller se om jeg titter innom senere da.

Men et lite innspill kan jeg da komme med ;)

Hvor mange konfirmerer seg på religiøst grunnlag?

Det fleste som konfirmerer seg gjør dette grunnet gavene og tradisjon.

(Av en eller annen grunn tror jeg gavene står høyest, men men)

Lenke til kommentar
  SteffyBoy skrev:
Forskjellen er at kristelig konfirmasjon er tradisjon mens borgerlig er rekruttering.

Der er jeg nok uenig. Ja, kristelig konf er tradisjon for noen, men borgerlig er et alternativ. Det er ikke for rekrutteringens skyld Human Etisk arrangerer konf.

Edit: Btw, jeg følte ingen trang for å melde meg inn når jeg konfet meg borgerlig.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
  SteffyBoy skrev:
Nettopp poenget mitt, alle er allerede påmeldt. Derfor blir rekruttering feil å si.

Ah, OK. Litt dårlig formulert av deg, med tanke på spørsmålstegn og spørsmålsformulering. :)

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

Ang. konfirmering, copy/paste fra siden min:

Konfirmasjon når man er 14 år er en vits. Klart 10.000+ blanke kroner/mp3-spiller/moped/ny pc frister mer enn å stå for sine egne meninger, og dermed kanskje få mindre eller ingen penger. I ettertid er det skummelt å se at 10.000kr var en latterlig lav sum iflg. dagens konfirmanter.

Mens vi er inne på konfirmasjon, jeg kommer ikke til å døpe mine barn. De får selv ta det valget hvis de føler at det er en skjeggete mann i skyene som passer på dem. Ved konfirmasjonstider vil de få de samme gavene enten de konfirmerer seg eller ikke, noe jeg håper flere andre vil gjøre. Etterhvert vil kanskje bare de som faktisk er kristne stå oppført som medlemmer i statskirken, og kirken får den riktige pengesummen de skal ha.

Dåpen blir som å melde ungen sin inn i en landsdekkende fotballklubb ved fødselen, og kreve alle skattebetalende mennesker i Norge for den årlige kontigenten. Enkelte liker fotball, og bruker fotballbanene flittig.. mens svært mange syns fotball er, nja.. litt koselig å spille en gang i året, gjerne på slutten av denne shopping-høytiden som vi kaller "jul". Da sparker de ballen litt rundt uten mål og mening i en liten time, og går så hjem og spiser seg tykke og runde.

.. og, enkelte ildsjeler tenker "pokker heller, jeg liker da ikke fotball", og melder seg ut fortere enn svint. La fotballspillerne betale sin egen kontigent.

For de som lurte, kirken får 300kr i statsstøtte per medlem. Er du døpt, er du medlem. Melder du deg ut, uten å melde deg inn i et annet trossamfunn (f.eks. human-etisk forbund), blir du automatisk medlem i kirken igjen etter et par år.

Konfirmasjonen stammer fra en tid hvor kirken var en mye større del av hverdagen enn hva den er nå, og en tid hvor den jevne fjortenåringen var tildelt mye mer ansvar og plikter enn hva de er nå. Tidligere var det nok sant når de snakket om at konfirmasjonen var overgangen fra barn til voksen, men tidene har forandret seg.

Hadde foreldre og besteforeldre hatt baller/eggstokker nok til å fjerne hele gave-delen av konfirmasjonen, kan jeg nærmest garantere at 90% av ungdommene hadde gitt en god faen i hele sulamitten. Vifter du en seddelbunke tilsvarende to-tre månedslønner foran en materialistisk fjortis, tenker ikke denne å bekrefte sin tro og kjærlighet til treenigheten.

Utsett konfirmasjonen til folk blir 18. Da har de et par år mer på baken, er forhåpentligvis mer moden enn de var når de var 14, og er ikke så avhengig av å følge strømmen. Egne meninger og personlig integritet har plutselig litt mer å si.

Til foreldre/kommende foreldre: gi barnet sitt eget valg. Selvfølgelig er det veldig koselig å døpe barnet sitt i kirken, men tenk litt over hvorfor. Er det fordi familien forventet at dere gjør det, er det fordi det er tradisjon, eller er det fordi dere begge er kristne og kan oppdra barnet i henhold til guds ord?

Kjør debatt.

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er sånn at mange som konfirmerer seg kristelig neppe på det tidspunkt har noe imot kristelig konfirmasjon, og ikke vurderer borgerlig eller ingen konfirmasjon i det hele tatt.

Grunner til det tror jeg kan være at de underbevisst lenge har gledet seg til "sin" dag, for uansett om man er kristen eller ikke har vel konfirmasjon enten den er borgerlig eller kristelig, blitt en festdag for ungdommen, og for noen en dag som markerer at man er ett steg nærmere voksenlivet.

Dermed har man ikke lyst til å gi avkall på konfirmasjonen, og siden man ikke har noe imot kristelig, blir det ofte til at man velger den fordi det er "like greit".

Og penger og gaver lokker nok sikkert i underbevisstheten :)

Jeg tror egentlig det er heller få som konfirmerer seg kristelig fordi de selv er personlig kristne eller borgerlig fordi de selv er "personlig ateistiske" e.l.

De som gjør det skiller seg gjerne litt ut i mengden med andre på sin alder.

Mange følger kanskje familiens overbevisning.

Så er det noen av de som konfirmerer seg kristelig som senere finner ut at de er kristne. Og noen finner ut at de ikke er det :)

Håper ikke jeg var så treig at hele temaet er forlatt nå :ermm:

Lenke til kommentar
  psilocybe skrev:
Melder du deg ut, uten å melde deg inn i et annet trossamfunn (f.eks. human-etisk forbund), blir du automatisk medlem i kirken igjen etter et par år.

Liker det jeg leser.

Men stemmer det jeg har hentet ut av quoten? Må jeg oppdatere kirken med et par års mellomrom når det gjelder min mangel på medlemsskap?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...