Gå til innhold

Siste Ordet 3


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lenge siden jeg sist gjorde noe sånt, så skyt meg om jeg tar feil, men hva med: 6(2x^2-1) ?

Jepp, det var det jeg prøvde. Men blir vel vanskelig å sette (2x^2-1) i et fortegnsskjema?

Sett opp to paranteser etter hverandre som kan ganges ut til 12x^2 minus 6. Orker ikke å regne ut det nå, men sånn er det i alle fall. :)

Lenke til kommentar
hm, håper det er noen som er flinke i matte her akkurat nå!

 

Lurer på en ting..

 

Jeg har den dobbeltderiverte

 

f"(x) = 12x² -6

 

For å finne vendepunkter og sånt må jeg da sette det inn i et fortegnsskjema, men da må jeg jo først faktorisere den! Hvordan skal man faktorisere den slik at det blir mulig?

Den faktoriserte blir 12(X - SQR(0,5)(X + SQR(0,5) etter formelen ax² + bx + c = a(x-x1)(x-x2) hvor x1 og x2 er løsningene på likningen ax² + bx + c = 0

 

Men, skal du ikke finne vendepunktene til grafen ved å finne de verdier av x som gjør at den dobbelderiverte er 0?

Endret av HolgerLudvigsen
Lenke til kommentar

''Vær med å boikotte den nye loven regjeringen vil ha innført i norge om forbud mot å kopiere cd`er over på data og mp3 spiller. IKKE sitt dine bein i en cd butikk fra 1. mars 2005 til 1. april 2005

 

Send dette videre til alle på din msn liste. Vi vil IKKE legge oss flate for en slik tåpelig lov.''

 

Noe jeg fikk på msn, men den loven synes jeg er tåpelig... Vet ikke hva dere synst???

Endret av Jonatan777
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...