Gå til innhold

Siste Ordet 3


Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fant nettopp ut at jeg er litt glad for at jeg ikke går på skole i Oslo.

Å? Fordi vi har vært så uheldig å fått fjernet fritt skolevalg?

Var ikke det jeg tenkte på, men blir litt skremt av å lese i respekt-tråden, om det jeg tolker som "klasseforskjeller" i Oslo.. Vestkant og østkant, og at det virker som at det er akseptert at vestkantungdom ikke "menger seg" fullt så mye med østkantungdom.

Er i alle fall overbevist om at dette er et østlandsfenomen.

 

Beklager hvis jeg har fått helt feil inntrykk nå.

 

Hva er det forresten med noen oslogutter og rosa skaut? Er det "in"?

Lenke til kommentar
Jeg fant nettopp ut at jeg er litt glad for at jeg ikke går på skole i Oslo.

Å? Fordi vi har vært så uheldig å fått fjernet fritt skolevalg?

Var ikke det jeg tenkte på, men blir litt skremt av å lese i respekt-tråden, om det jeg tolker som "klasseforskjeller" i Oslo.. Vestkant og østkant, og at det virker som at det er akseptert at vestkantungdom ikke "menger seg" fullt så mye med østkantungdom.

Er i alle fall overbevist om at dette er et østlandsfenomen.

 

Beklager hvis jeg har fått helt feil inntrykk nå.

 

Hva er det forresten med noen oslogutter og rosa skaut? Er det "in"?

Har rosa bandana jeg! :) er litt på vei ut, men mange som går med det enda.

 

Det er klasseforskjeller mellom vest og øst i Oslo, selvsagt er det det. Jeg går på en privat skole i sentrum, og ser det hver dag. Det er faktisk forskjell på å komme fra Tveita og Besserud.. Men sånn vil det alltid være i en større by. Noen steder vil man ikke bevege seg (Oslo City-Plata-området), andre steder føler man seg trygg.

Lenke til kommentar
Har rosa bandana jeg! :) er litt på vei ut, men mange som går med det enda.

 

Det er klasseforskjeller mellom vest og øst i Oslo, selvsagt er det det. Jeg går på en privat skole i sentrum, og ser det hver dag. Det er faktisk forskjell på å komme fra Tveita og Besserud.. Men sånn vil det alltid være i en større by. Noen steder vil man ikke bevege seg (Oslo City-Plata-området), andre steder føler man seg trygg.

Hører ikke om det i Bergen og Trondheim. Men det finnes kanskje der og, med mindre omfang. Du har vel rett i at det alltid vil være forskjeller.

Men det er vel ikke slik at ser ned på/føler seg for god for å "menge seg med" (liker det uttrykket :p ) folk som går på en viss skole eller er fra en viss bydel? Uten at denne personen har noen negative trekk ved seg?

Da får jeg assosiasjoner til gamle systemer med embetsmenn/adel og bondestand og alt det der, fra "for lenge siden" :ermm:

Lenke til kommentar
Hører ikke om det i Bergen og Trondheim. Men det finnes kanskje der og, med mindre omfang. Du har vel rett i at det alltid vil være forskjeller.

Men det er vel ikke slik at ser ned på/føler seg for god for å "menge seg med" (liker det uttrykket :p ) folk som går på en viss skole eller er fra en viss bydel? Uten at denne personen har noen negative trekk ved seg?

Da får jeg assosiasjoner til gamle systemer med embetsmenn/adel og bondestand og alt det der, fra "for lenge siden" :ermm:

Beklager, men det er rett og slett slik det fungerer. Jeg har ikke akkurat noen omgang med noen fra Tveita eller slikt. Om noen sier de går på Hersleb eller Hellerud skole f.eks, tenker jeg mitt. Det er ikke de beste elevene med mest ressurser som går der. Selv om man kanskje ikke ser direkte ned på de fra øst, så er det en forskjell, jeg ser med engang på et menneske hvor han/hun bor. Du kan se det på klær og til og med ofte på ganglaget.

Lenke til kommentar

Egentlig hører vel denne diskusjonen til i samfunnsforumet.

 

Men jeg føler at jeg ikke helt har innsikt nok i miljøet der nede til å se for meg hvordan det er. Klassen som blir fulgt i "10A - siste skoleår" er det en klasse med vestkantfolk, eller østkantfolk?

Og hvor mye penger har en som har "nok" penger i vestkantmiljøet? Er det en person med millionærfamilie og ubegrenset med penger?

Kan man komme fra en familie med inntekt på, la oss si 250 000 pr forelder, brutto, og lite formue, og likevel være en vestkants-"snobb" ( :p ) på sitt beste?

Lenke til kommentar
Egentlig hører vel denne diskusjonen til i samfunnsforumet.

 

Men jeg føler at jeg ikke helt har innsikt nok i miljøet der nede til å se for meg hvordan det er. Klassen som blir fulgt i "10A - siste skoleår" er det en klasse med vestkantfolk, eller østkantfolk?

Og hvor mye penger har en som har "nok" penger i vestkantmiljøet? Er det en person med millionærfamilie og ubegrenset med penger?

Kan man komme fra en familie med inntekt på, la oss si 250 000 pr forelder, brutto, og lite formue, og likevel være en vestkants-"snobb" ( :p ) på sitt beste?

Følger også med på Majorstuen. Majorstuen er en skole som tar inn forskjellig type mennesker. Jeg kejnner faktisk folk som går der, men jeg anser det som en sentrumsskole, og i serien er det stort sett østkantyper som er karrikert. Men også på Majorstuen skole er det mange "vestkant"-påvirkete mennesker. ;) Men de fleste med litt penger i det området, sender barna på private skoler. men det finnes også de som motbeviser. Blandt annet er jo et av de barna på Majorstuen som er fulgt opp av TV-teamet en jente fra en temmelig finasiell familie.. Uten at vi skal utdype det ytterligere..

 

Inntekt har ingenting å si. Det handler jo hele tiden om prioriteringer - goose-jakker til hele familien eller en fin bil. Eller begge deler :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...