Gå til innhold

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...så tomler ned for bakhjulstrekk.

Tydelig å se at du ikke har kjørt mye.

Forhjulsdrevne biler har jo fordelen med at motoren som regel ligger over drivhjulene. (Eksisterer det RF/MF-biler? Neppe..). Dette hjelper en god del på fremkommeligheten. Det store aberet er dog at de samme hjulene som svinger også er drivhjulene. Dette vil forårsake understyring, noe som er livsfarlig på vinterføre.

En bakhjulsdreven bil oppfører seg ganske annerledes på veien. Fremkommeligheten kan lett forbedres ved å legge inn noen sandsekker i bagasjerommet. BMW har på sin side vært flinke og har ca. 50/50 vektfordeling i bilen. Motoren er trukket godt tilbake i karosseriet, og batteriet mm. har fått plass bak i bilen. De fleste slike biler har også differensialbrems, eventuelt åpen drivaksling med mulighet for sperre. I tillegg er det jo en hel del elektroniske dingser som hjelper til. Men en bakhjulsdreven bil vil du overstyre, noe som er mye lettere å parere for kontra understyring. I tillegg er det mye mer gøy å kjøre rwd. Du kan ligge bredt i alle svinger når det er glatt, og selve kjørefølelsen er ganske så forskjellig. Bakhjulstrekk var tidligere dårlig da differensialen var åpen, men dette er jo som sagt forbedret. En forhjulsdreven bil er litt bedre, det innrømmer jeg.

Siden du bare spant, så tipper jeg at du ikke er så erfaren bak rattet enda :p Jeg er heller ikke verdensmester, men det er tåpelig å trekke slike konklusjoner bare pga. det. Husk, en hest sparker best bakfra ;) Det er en grunn til at nesten alle sportsbiler har rwd. Det er dog dyrere å produsere en bakhjulsdreven bil kontra en forhjulsdreven.

Edit: Drit i å trekke inn 4wd.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar

Hvorfor er det alltid slik at når jeg har pakka ned brødet og pålegget så har jeg lyst på mer mat etter at jeg har spist det jeg har laga, mens når jeg er litt mer lat og ikke gidder pakke ned alt så føler jeg aldri behov for mere!

Endret av Folo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...