Gå til innhold

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Du registrerte deg  14/08/2003 : 06:27

Hmm.

Tror den klokka er feil, jeg registrerte meg visstnok 09:15. Da var jeg enten på skolen, eller i dyp søvn. I alle fall ikke på HW. ;)

Forkjølet, btw. Hvor kommer alt det snottet fra? :(

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor ser du klokkeslettet når du regeistrerte deg?

Ser det ikke jeg :dontgetit:

kontrollpanel

Ahh, slik ja.

edit: Jeg registrerte meg 12/08/2004 : 00:52

tor_erik det er døde bakterier som har tapt slaget av imunforsvaret ditt. ;)

Endret av robB
Lenke til kommentar
Forkjølet, btw. Hvor kommer alt det snottet fra? :(

Nesas renseanlegg

Men snørret er faktisk med på å holde oss friske! Innsiden av nesa er fôret med en slimhinne, og det er denne slimhinnen som lager snørret. Lufta du puster inn, skal ned i lungene. Men den lufta skal helst være så ren som mulig. Når du puster inn gjennom nesa, blir bakterier, virus, støv og pollen sittende fast i slimet. Små hår i nesa holder på slimet og sørger for at det ikke havner i luftrøret. Etter hvert tørker slimet inn akkurat rundt støvet eller pollenet, og – wow! – du har fått en buse. Når du pusser nesa, følger forurensningene med snørret og havner i lommetørkleet. Av og til ordner kroppen opp selv, og sørger for at du nyser enten du vil eller ikke. Slik blir luftfilteret renset. Smart, ikke sant?

Snørr kan også fortelle litt om hvordan kroppen har det. Vanligvis er snørret blankt og fargeløst. Ved allergi, influensa og forkjølelse blir slimhinnen i nesa irritert og lager mye blankt og fargeløst snørr. Noen ganger sender kroppen hvite blodlegemer til slimhinnen for å hjelpe til med å slåss mot inntrengerne. De hvite blodlegemene setter gul eller grønn farge på slimet og gjør det enda bedre til å ta knekken på bakterier og virus. Hurra for snørret!

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...