Gå til innhold

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Stort sett ski, litt BMX og minimalt med data... 

:wow: går du på ski? frivillig?

gikk på ski før jeg også men har såklart slutta :tease:

Jeg _står_ på ski.

Alpin frikjøring, jibbing osv...

På et nivå høyere enn alle wannabe-tøffingen som kaller seg "jibber" såklart... :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gikk den diskusjonen ut på? Nå er det ca 2.5 timer til jeg kan bruke min nye mobil....  :cry:

darkness| mente "stilstudie" var et intetnkjønnsord.

Jeg måtte bare vise henne at hun tok feil.

:innocent:

Edit: Fysj og fy, beklager så meget for dobbeltpost.

Av og til går det litt fort i svingene her...

Edit2: Og nei, dere _må_ ikke banne meg nå. :tease:

Endret av Goophy
Lenke til kommentar
Goophy: tenkte på diskusjonen om rekker... men nevermind :)

Ah, den gikk ut på at det er rart å tenke på at rekkene har en "slutt".

Man skulle jo tro de ville fortsette uendelig, og bare nærme seg 0 eller bli et uendelig høyt tall.

Men dette blir jo motbevist ved den greia til han gamle grekren som mente Akilles ikke klarte å løpe fra en skilpadde. :p

Rare greier...

Edit: AnAnAs, ja takk.

Endret av Goophy
Lenke til kommentar

Så lurte jeg på en ting. Jeg har mange åpne sår på armen, og hadde tenkt å dekke det med bandasje, men det hadde vi ikke. På jobben får vi ikke gå med genser heller. Kan noen gi meg noen kjappe tips om hva jeg kan ha rundt? Vil helst ikke bli konfrontert med noen spørsmål rundt det..

Hjelp, væær så snill.

Lenke til kommentar
Så lurte jeg på en ting. Jeg har mange åpne sår på armen, og hadde tenkt å dekke det med bandasje, men det hadde vi ikke. På jobben får vi ikke gå med genser heller. Kan noen gi meg noen kjappe tips om hva jeg kan ha rundt? Vil helst ikke bli konfrontert med noen spørsmål rundt det..

Hjelp, væær så snill.

Bare surr noe teip rundt armen :thumbup: Funker helt topp!

Lenke til kommentar
Goophy: tenkte på diskusjonen om rekker... men nevermind :)

Ah, den gikk ut på at det er rart å tenke på at rekkene har en "slutt".

Man skulle jo tro de ville fortsette uendelig, og bare nærme seg 0 eller bli et uendelig høyt tall.

Men dette blir jo motbevist ved den greia til han gamle grekren som mente Akilles ikke klarte å løpe fra en skilpadde. :p

Rare greier...

Edit: AnAnAs, ja takk.

Rekkene er jo for så vidt uendelige..?

Lenke til kommentar
Rekkene er jo for så vidt uendelige..?

Ja, men de har en endelig sum.

Hvis vi ser på paradokset til han grekeren (Zenon).

Han mente at Akille aldri ville løpe fra skilpadden.

Akilles løp 100m på en viss tid og skilpadden 10m på samme tid.

Zenon mente han aldri ville ta igjen skilpadde fordi den ville ligge 1m foran når Akilles hadde løpt 100m og 0,1m da han kom til det punktet og 0,01m osv...

Men teorien ved uendelige rekker går jo ut på at skipadden blir tatt igjen ved 111 og 1/9m.

Lenke til kommentar

Det at rekken er uendelig vil jo bare si at det er uendelig mange rekker, ikke at summen går mot uendelig. I Zenons tilfelle vil rekken grense opp mot 111 og 1/9 meter når antall ledd vokser over alle grenser. Imidlertid er jo farten den samme hele tiden, det vil si at tidsintervallet minsker med avstandsrekken. Da kan vi definere tiden som en uendelig geometrisk rekke med k mellom 0 og 1. Denne rekken har da en endelig sum gikk ved S=(a1)/(k-1) der k er koeffesienten tiden endres med pr. ledd i forflytningsrekken.

Altså vil Akilles passere skilpadden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...