Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en URL har et ? i, er vanligvis alt som kommer før selve URL-en til dokumentet, og alt som kommer etter er data som sendes til dokumentet (da et script, f. eks. php). Data pleier å være i formen variabel1=data&variabel2=data&variabel3=data osv.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

Denne ser litt merkelig ut. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...formation-Start er nok URL. En variabel, sid, ser ut til å være plassert før spørsmålstegnet. Dette er såklart mulig, det avhenger bare av programvaren til webtjeneren. Sid er kanskje en unik ID til hver bruker, generert av f. eks. IP. Dette i så fall sannsynligvis for å huske handlevogn o.l.

Videre kommer ProductID, som er i et langt og rart format. Dersom formatet støtter 62 tegn (A-Z, a-z og tall) og skal være så langt, vil dette støtte langt flere produkter enn det Elkjøp kan ha inne. Dette tyder på lite gjennomtenkt koding.

CatalogQueryID gjetter jeg er en ID som identifiserer hvilken undermappe produktet ligger i (Hvitevarer -> Vaskemaskiner f. eks.), slik at den kan vises i menyen. Dette er trolig lettere å programmere enn at scriptet må lete opp kategorien. Til slutt kommer filename, som kanskje angir hvilke sider om produktet som skal vises.

Dette er hva jeg tror er innholdet i URL-en, men det kan jo godt være helt feil :) Uansett burde en link til et produkt kunne se omtrent slik ut: http://www.elkjop.no/?ProductID=123456.

Lenke til kommentar

Ok. Er tilbake fra en medium deppesekvens; levd i min egen lille boble noen dager nå. Merker jeg blir mer og mer deppet av å tenke, så jeg har sluttet å tenke. :)

Det jeg har lagt merke til, er at det har blitt litt lav standard på SO3 i det siste. Ikkeno koselig chit-chat, bare masse småbemerkninger. Kan ikke alle bare stramme seg opp litt, sånn at jeg har noe å titte på besides homework? Går en våt og kald vinter i møte, vil gjerne ha SO3 som oppmuntringskilde i tillegg til real life.

Savner stemningen som var her før sommeren. Er det bare meg?

Lenke til kommentar
*Klage litt*

Kjemilekser er kjedeligst i verden, dropper det neste år. Da er det jo et fem timers fag også..

*være kjempefornøyd med fysikkraporten*

:p

Kjemien i andre klasse er dritkjedelig, ja. Det er jo i tredje klasse det blir gøy! Det er kun 3 timer teori i uka (som i andre klasse), for de to ekstra timene er lab-timer. Vi får stort sett lov til å rote rundt på egenhånd nå.

Andre klasse er stort sett kun for å lære seg å regne og bruke støkiometri. Sånn som i dag hadde vi lab, et enkelt forsøk med å bestemme syre- og basepotensiale til forskjellige løsninger. Når du da skal lage løsningene først, er det kjekt å kunne regne seg frem til at 0,1M (NH4)2SO4(aq) betyr at du skal tune sammen ca 13,etelleranna gram ammoniumsulfat per desiliter destillert vann i en erlenmeyerkolbe =)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...