Gå til innhold

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja. man trenger ikke være født med diabetes.

Diabetes 2 eller hva den diabetestypen du får av for mye sukker heter.

Diabetes 2 kommer som sagt av for mye sukker. Kroppen produserer

insulin for å omdanne sukkeret, men blir det alt for mye i lang tid klikker

ting og kroppen produserer ikke mer insulin. Diabetes 2 blir regnet som

en langt verre diabetestype enn vanlig diabetes man er født med.

Eldre mennesker får ofte diabetes 2. Men nå har diabetes 2 eksplodert

blant unge. Så ro ned sukkeret ;)

Lenke til kommentar

Vel, jeg er ikke noe sånn forkjemper for at ungdom skal kunne drikke. Jeg synes personlig at det er flott at aldersgrensen er der (alkohol), på samme måten som med hasj. De som vil ha det, skaffer det. Og som du selv sier, alkohol er skadelig, uansett hvordan man ser på det.

Det jeg ikke liker, er at du skal lære opp halve forumet, med en ganske uhøflig tone i bakhånd, om hvor dumt/skadelig/whatever alkohol er. Fordi du har hatt endel dårlige erfaringer med alkohol, betyr selvsagt ikke at alle andre har det. Det tror jeg du vet selv. Greit nok at du påpeker det. Argh, uansett. Orker ikke diskutere det. Vi kan ta det senere, om du fremdeles vil, og etter jeg har fått meg litt hvile.

Som jeg sa i forrige post, peace.

Mvh, fragle

Lenke til kommentar

ble sikkelig redd for og få diabetes jeg nå, skal aldri spise noe sukkeraktig igjen :p uff. synes dynd på søskenbarnet mitt på rundt 10 år, hun fikk nettop diabetes, hun setter 3 sprøyter i magen og 2 i låret, SELV, HVER DAG! JEg hadde aldri maktet dette, uff, ble seriøst redd jeg nå! :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
ja. man trenger ikke være født med diabetes.

Diabetes 2 eller hva den diabetestypen du får av for mye sukker heter.

Diabetes 2 kommer som sagt av for mye sukker. Kroppen produserer

insulin for å omdanne sukkeret, men blir det alt for mye i lang tid klikker

ting og kroppen produserer ikke mer insulin. Diabetes 2 blir regnet som

en langt verre diabetestype enn vanlig diabetes man er født med.

Eldre mennesker får ofte diabetes 2. Men nå har diabetes 2 eksplodert

blant unge. Så ro ned sukkeret ;)

Ikke helt riktig, men ok.

En kompis av meg har drukket mye i det siste, sånn 4-5 ganger i uka. Vi merker klar forskjell på ham nå, han er både sløvere, og han orker mindre. Det er ikke et godt tegn.

Jeg setter en hundrings på at han har fått diabetes type 1.

Lenke til kommentar

*frysninger* SKAL ALDRI spise noe med sukker igjen. ( jeg kommer aldri til og klare meg ) :p

FRagletrollet, han har jo forsåvidt rett, alle jeg kjenner drikker for og bli fulle! ( de under 18 )

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar
*frysninger* SKAL ALDRI spise noe med sukker igjen. ( jeg kommer aldri til og klare meg ) :p

FRagletrollet, han har jo forsåvidt rett, alle jeg kjenner drikker for og bli fulle!

1. Du skal aldri spise sukker for ikke å få en sykdom som gkør at du aldri kan spise sukker igjen? Logisk.

2. Du kjenner feil folk.

Lenke til kommentar
Sc0oT: Hvis du ikke spiser sukker kommer du til å få pittelitt problemer etterhvert

livet er kjiipt, spiser jeg sukker blir jeg redd for og få diabetes, spiser jeg ikke byr det på problemer det og :laugh:

Fragletrollet, faen, sånn tenkte jeg ikke over det, men uansett, om jeg først får den sykdommen må jeg jo sette sprøyter, og med min sprøteskrekk er det ikke deilig ;P

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

For å få det litt på det rene:

Diabetes type 1: Fås uten grunn. Insulinproduksjon stanser nesten helt, senere helt. Man må ta sprøyter for å kompensere med sukkeret. Lite senkomplikasjoner, en relativt snill kronisk sykdom slik jeg har fått det med meg. Mange baseball spillere i USA som har det.

Diabetes type 2: Killeren. Som dere vet døde nettopp Johnny Cash, gjett av hva. Man får dette enten gjennom arv eller gjennom shitty kosthold/lite trening. Man slipper å sette sprøyter, men klarer man ikke å omstille kostholdet å begynne å trene, må man ta tabletter. Kroppen produserer fortsatt insulin, men i svært små mengder. Senkomplikasjoner (huff): Blindhet, amputasjoner, slag, hjertesvikt, dødelighet ved hjerteinfarkt osv.

Symptomer på Diabetes type 1: Drikker mye, pisser mye, men pisser ikke fordi man drikker mye, omvendt. Kroppen blir tørket ut fordi sukkeret trekker vannet ut fra blodet. Blir slakk. Symptomene kommer kraftig og merkes på alt fra 2 dager til flere uker.

Symptomer på Diabetes type 2: Samme salutten som over, men i tillegg blir synet svekket (etter lang tid uten satt diagnose), beina sover ofte, man blir trøtt uten spesiell grunn, blodtrykket går opp, matlysten går opp, vekten går ned. Kroppen begynner å gnaske glukose fra fettet å sånn. Symptomene kan ta fra 1 måned til 10 år å oppdage.

Sistnevnte er jeg rimelig sikker på at jeg selv har.

Litt fakta: Det er rundt 200 millioner i verden som har diabetes. 200 000 i Norge hvorav litt mindre enn halvparten ikke vet det.

Om du ikke vil ha diabetes, gjør følgende (kjerringtips fra meg): Ikke drikk mye brus, ikke snus eller røyk, men om du absolutt må, ikke gjør det like etter måltidene. Beste tiden å gjøre det på er etter at man har trent, vil jeg tro. Spis relativt sunt og ha normal døgnrytme.

Pfff. Stress. Skrev btw posten uten kilder :w00t:

Lenke til kommentar

FRagletrollet, han har jo forsåvidt rett, alle jeg kjenner drikker for og bli fulle!

1. Du skal aldri spise sukker for ikke å få en sykdom som gkør at du aldri kan spise sukker igjen? Logisk.

2. Du kjenner feil folk.

Da kjenner tydeligvis jeg også feil folk :roll: ALLE jeg kjenner drikker for å bli fulle. Men, uansett, kaster meg ikke på denne debatten. Er både for og imot. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...