Gå til innhold

Siste Ordet 3

Ueland

Anbefalte innlegg

Vi kan faktisk gå hjem siden vi ikke har lærer idag... Vi har bare Søvik som går og ser at vi gjør noe. VI har forskjellig lærer annenhver dag..

Grunnen til at jeg gjør noe er at jeg har funnet ut at det er utrolig morsomt.. Liker og lese om radiomotatakeren. Nå gjør jeg kapittel2 =D

Du kan jo alltids ringe meg da.. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagde meg niste i dag, med chiliost på tube...

mhm godt.

og når eg kommer hjem skal eg steke meg svinekjøtt med rødvin og chili, med ris og kansje litt salat som tilbehør. deretter skal eg slappe av med friends og kansje ove litt på generals til eg får bredbånd

Lenke til kommentar
CFD: [12:24] <MyWar> ja vet

Btw er det nesten bedre om han stikker innom imorgen.. Orker ikke være her lenger og vi er jo uten lærer...

Uansett siden jeg ikke har office elns hjemme så paster jeg mesteparten av hva jeg har gjort her så kan jeg åpne det hjemme.. Stikker trolig hjem med 13:12 toget..

Har skikkelig dilla på skolearbeid nå ;);) Kanskje jeg skal prøve meg på Horsiontal trinnet og digital signalbehandling når jeg er igang?

1) Guglieimo Markoni var den første som demonstrerte Radiooverføring i 1901

2)

Dempede svingninger er at når du slipper Morsenøkkelen (To be cont..)

3)

Men følsomhet mener vi hvor små signaler vi kan mota for og få en brukbare motakning i en antenne (To be cont..)

4)

En Beatoscillator tar imot en frekvens og den summerer den med en frekvens som ligger 1khz under den frekvensen som man skal mota for og da hvis man mottar en frekvens på 30khz så kjører beatoscilatoren på 29khz og dermed kan vi ta ut 1khz med informasjon.

Med andre ord får man samme effekten som når man kjører Vanlig HF inn i et blandetrinn med en lokaloscillator.

5)

En rettmottaker brukes bare i nødutstyr siden alle kretsene må stilles manuelt for og forandre frekvens og dermed pleier man og fjerne denne muligheten og derfor blir dem somregel bare laget for en frekvens og dette er ofte nødfrekvenser for eksempel båter eller fly.

En superheterodyne mottaker er den som normalt blir brukt innen overføring i dag og der modulerer vi signalene inn på en mellomfrekvens slik at vi slipper og justere alle de andre komponentene som sitter etter Blandetrinnet hvis vi skal forandre frekvens.

Det er forholdet mellom HF trinnet og Blandetrinnet som avgjør hvilken frekvens man skal hente informasjonen ifra i HF trinnet.

SE TEGNINGER

6)

Med Speilfrekvens så mener vi frekvenser som for eksempel ligger 10.7mhz under den frekvensen vi egentlig vil ta inn. Grunnen til dette er at det kommer veldig mange frekvenser ut ifra blandetrinnet og siden Lokaloscillatoren jobber med en frekvens som er 10.7mhz over den frekvensen vi vil hente informasjonen ifra. For eksempel en radiokanal. Eller Tv-kanal.

Når stasjonen er 91.5Mhz så vil speilfrekvensen bli 91.5Mhz+10.7mhz= 102.2Mhz

Med andre ord så kan vi ta inn 2radiostasjoner siden 102.2Mhz også ligger i FM-båndet.

7)

Det er forholdet mellom HFtrinnet og Lokaloscillatoren som bestemmer hvilken stasjon vi skal modulere inn på mellomfrekvensen og etter hvert kjøre ut i høytalerne våre.

Lenke til kommentar
Jaja.. da var jeg på vei til Let's buzz for å få tatovert underarmene mine, atter en gang.

Gratulerer!

Uansett, scanna nettopp inn en tegning fra i går kveld. Ble ganske fornøyd med den egentlig, kom gjerne med feedback :p

nin.jpg

btw, vi skulle hatt et forum for design, 3d, photoshop and so on...

Endret av HalTan
Lenke til kommentar

Idag, så var jeg på rema etter skolen. Så mens jeg var inne å kjøpte meg mat, så kom bestefar tilfeldighvis forbi. Han så at sykkelen stod ulåst, så han tokk og gjemte den bak bilen... Da jeg kom ut så jeg den var borte :wow: , så jeg klikka *litt*, og hoppa å sparka inn i en søppel dunk på rema... Hele dritten gikk i stykker.. jeg sa til kjerringa på skoringen at jeg ble forbanna fordi sykkelen min var stjelt..og det skjønte hu, men jeg måtte gi hu nummeret mitt...

Så jeg gav hun nummeret mitt da, som ikke står på meg..Telefonen ligger på skolen enda, da kontoret var låst når jeg kom ditt idag..De hadde nok sniki seg inn på forumet eller IRC og funni ut mine hensikter for dagen ja..

Lenke til kommentar

Nei, hadde ikke hjerte til å bli sint på han..det var jo jeg som hadde glemt å låse sykkelen vettu ;) Skal aldri glemme det igjen!

Jeg var btw. på slik "åpen skole" idag..Var å kikka på vidergående, på Skogmo. Elektro fag kikka jeg på da. På utsida så jeg bilen til Wabby også :D Men bjørn var ikke å finne... Men en ting skal jeg si, Vidergående ser MYE råere ut en u.skole!

På elektro greiene kunne folka høre på Oldschool rock mens de jobba...fet :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...