Gå til innhold

Journalist-yrket

saybut

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå kommet til det stedet i livet hvor jeg snart burde begynne å tenke på hva jeg skal gjøre videre med livet mitt, og noe jeg virkelig kunne brent for er å være journalist.

Sitter å ser på forskjellige studier, og det meste peker opp mot Norges Kreative Fagskole(som jeg forsåvidt har hørt veldig mye vondt om, noen med erfaringer fra NKF Trondheim?), og en bachelor i journalistikk der. Noen som vet hvor bra denne utdanningen er?

Hvor mye vil man tjene som journalist når man er nyutdannet? Og hvor mye kan man maksimalt ende opp med å tjene i en ganske vanlig journalist-stilling?

Har som sagt hørt ganske mye div dårlig om NKF og at det er veldig dyrt å gå der, noe som gir meg en litt dårlig magefølelse angående framtidlige studier der(mulig å studere journalistikk utenfor NKF?). Så hadde vært fint om noen med erfaringer fra NKF Trondheim hadde orket å svare på hvordan forholdene var der:-)

Takk på forhånd for svar!

Endret av saybut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vurdert Volda, eventuelt UIB eller UIO om du har karakterer til det. Lønn er jeg usikker på, men du finner sikkert informasjon på utdanning.no. Vet ikke hvilken retning du kunne tenke deg å gå, avis, radio, tv etc? Vet dog at det er forholdsvis vanskelig å få jobb, i alle fall i avisene. Jeg brenner for journalistikk selv, men frykten for ikke få noen annen stilling enn <<NRKs utsending til Nord-Trøndelag>> har foreløpig holdt meg fra å søke.

Lenke til kommentar

For startlønnen til nyutdannede journalister anbefaler jeg å høre med Rema om hvor mye de betaler de som sitter i kassa, for det er en stor fare for at det er der du kommer til å starte etter fullført utdannelse. Realiteten er at arbeidsmarkedet for journalister er hardt som bare det, og du er slett ikke garantert jobb. Redaksjoner over hele Norge gjør kutt for å kompensere for manglende salg av papiraviser. Dersom jeg var deg, ville jeg tenkt meg svært nøye om.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...