iStalkPhoto Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Hei For en ukes tid siden fikk jeg iMac'en jeg bestilte fra www.apple.no i posten. Denne mac'en er fullspekket til maksimum av tilleggsutstyr sånn den skulle være så kjapp som mulig, dette har den ikke innfridd litt engang. Jeg burde strengt tatt heller valgt en Mac Pro, men lommeboka strekte seg ikke så langt. Jeg ønsker derfor å returnere dette opplegget og heller oppgradere min nåværende arbeidsstasjon. Tidligere i dag prøvde jeg å returnere iMac'en via www.apple.no sitt web-grensesnitt, men fikk opp en tekst hvor det stod at jeg ikke kunne returnere noen av produktene mine. For å finne ut hvorfor måtte jeg følge en link til en side som ramset opp mye returbabbel. Her står det at innpakningen av produktet ikke må være brutt, produktet helst ikke brukt, ikke feil på, osv.. Hva i alle dager? Har vi ingen angrerett i Norge? Hvordan skal man angripe dette? Jeg trodde det var lov å prøve produktet før man står med skjegget i postkassa.. Jeg vet Eplehuset har sitt eget opplegg, men kan man henvende seg der for å få returnert produktet? På toppen av alt kjøpte jeg en iPad siden jeg skulle konvertere min foto-workflow til Apple.. Fant ut at ingen av programmene som fjernstyrer kamera på var tilgjengelig lengre, og dersom jeg får refundert iMac så har jeg lite behov for en iPad heller. Har jeg noen nubbesjans for å få refundert denne også? Kommende onsdag har jeg hatt iPad'en i 14 dager. Kommende fredag har jeg hatt iMac'en i 14 dager.. Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Hèxacôres Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 (endret) Sålenge produktet er tatt i bruk og forseglingen på eske er brutt har du vell heller veldig lite med rettigheter sålenge det ikke er feil på maskinen. Det heter seg vell at det skal være angrerett på produkter kjøpt via nett, men om dette gjelder når produktet er brukt tviler jeg på. Forøvrig bürde du selv gjort mer research før du bestilte noe i det hele tatt. Trolig lever Macen din opp til det man kan forvente ut ifra spesifikasjoner og pris, så jeg vil tippe at det er du som har gjort en tabbe her. Endret 3. august 2014 av pondus1337 Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Vel, jeg aner ikke hva som feiler eller om noe feiler Mac'en.. Den er vesentlig tregere enn min 4 år gamle HP Envy i Lightroom og PhaseOne Capture One 7, selv med flere ganger mer ressurser.. Vel, hva har man egentlig rett på da? Man kan ikke prøve produktene og konstantere at "nei, dette går ikke"? Det blir jo like ille som å kjøpe bruktbil uten å prøvekjøre den. Med 3.5 GHz CPU, 32 GB RAM, 4 GB GTX 780M, 512 GB flash disk, som er vesentlig mer enn min Win7 stasjonære og 4 år gamle laptop, da burde det i det minste være raskere enn sistnevnte.. HP Envy 14 med i7 q720 CPU (1.6 GHz), 4 GB RAM, 500GB 5200rpm, ATI 5000 Pro M Stasjonær med i7 3690x 3.9 GHz, 16 GB RAM, 120 GB SSD, GTX 580Jeg har gjort akkurat som jeg har pleid når jeg har bygd PCer før, skulle tro det holdt.. Lightroom og Capture One Pro fikk jeg ikke installert på Eplehuset's utstillingsmaskin da jeg spurte dem et par mnd tidligere. Endret 4. august 2014 av iStalkPhoto Lenke til kommentar
Newton Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) For en ukes tid siden fikk jeg iMac'en jeg bestilte fra www.apple.no i posten. Denne mac'en er fullspekket til maksimum av tilleggsutstyr sånn den skulle være så kjapp som mulig, dette har den ikke innfridd litt engang. Jeg burde strengt tatt heller valgt en Mac Pro, men lommeboka strekte seg ikke så langt. Jeg ønsker derfor å returnere dette opplegget og heller oppgradere min nåværende arbeidsstasjon. Du har lov til å åpne pakningen og prøve ut det du har kjøpt på en forsiktig måte, før du eventuelt benytter deg av angreretten. Problemet ditt her tror jeg blir at du har bestilt en spesiell konfigurasjon, slik at det ikke er en standardkonfigurasjon, og at angreretten på grunn av det muligens ikke gjelder... "Når varen er fremstilt etter dine spesifikasjoner, det vil si varer som er fremstilt på bakgrunn av dine individuelle valg eller dersom varen har fått et tydelig personlig preg, er det ikke angrerett." http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/angre-+og+bytterett/har-jeg-angrerett For øvrig skal det ikke være mulig at maskinen er så treg som du beskriver...har du sjekket at den ikke driver med noe indeksering elns, som muligens kan trege ned systemet en stund etter at du starter den første gang? Bruk Aktivitetsmonitor, som du finner i Verktøy-mappa, og se om du finner ut hva maskinen egentlig driver på med... Endret 4. august 2014 av Newton Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Hverken produktet eller innpakkingen har skader eller merker. Får håpe konfigurasjonen ikke gir meg problemer.. Ingen indeksering eller andre prosesser.. Har sjekket aktivitetsmonitor mens iMac sliter, kun de aktuelle programmene som suger ut ressursene. 1. Har prøvd programvare med ny/annen bruker. 2. Har reinstallert programvare på skikkelig vis. 3. Har fikset permissions. 4. Har prøvd verifisering av disk, ingen feil. 5. Har prøvd minnetest fra boot. 6. Helt ren reinstallasjon av OS X. 7. Prøvd alle tips og triks fra PhaseOne og Adobe sine forum. 8. Flyttet jobbfiler og kataloger fra ekstern Raid-5 til intern SSD, ingen forskjell. 9. Deaktivert absolutt all strømsparing jeg kom over. 10. Sjekket systemlogg for I/O feil... Osv Osv Osv... iMac'en er rett og slett tregere uten noen opplagt grunn.. Endret 4. august 2014 av iStalkPhoto Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Ville prøvd å kontakte de pr telefon men trur faktisk at de på eplehuset kan hjelpe deg da de er en Apple"partner" Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Jeg får vel prøve på det. Enkelt og greit.. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Hverken produktet eller innpakkingen har skader eller merker. Får håpe konfigurasjonen ikke gir meg problemer.. Tviler sterkt på at 16GB ram og lignende oppjusterte konfigurasjonsparametre kan kalles "personlig preg", burde ikke gjøre noe med angreretten i det heletatt. Hadde apple solgt med initialiene dine gravert inn i unibodyen ville det vært noe annet... Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Hverken produktet eller innpakkingen har skader eller merker. Får håpe konfigurasjonen ikke gir meg problemer.. Tviler sterkt på at 16GB ram og lignende oppjusterte konfigurasjonsparametre kan kalles "personlig preg", burde ikke gjøre noe med angreretten i det heletatt. Hadde apple solgt med initialiene dine gravert inn i unibodyen ville det vært noe annet... Er sånn jeg tolker det også. Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 ReturerDu har rett til å kansellere bestillingen, returnere et produkt eller avbestille en servicekontrakt uansett grunn. Hvis du ønsker å returnere et produkt du har kjøpt fra Apple Store, eller avbestille en servicekontrakt, kan du gi oss beskjed om at du har til hensikt å returnere eller avbestille, når som helst før det er gått 14 dager siden datoen da du, eller en person du har angitt, fysisk fikk produktet, eller siden datoen da servicekontrakten ble inngått. Hvis du bestilte flere produkter i samme bestilling, kan du gi oss beskjed om at du har til hensikt å returnere noen av dem, når som helst før det er gått 14 dager siden datoen da du, eller en person du har angitt, fysisk fikk det siste produktet i bestillingen. Hvis du ønsker å benytte deg av disse rettighetene, trenger du bare gi oss tydelig beskjed om at du har til hensikt å returnere et produkt eller kansellere en bestilling eller en servicekontrakt. Du kan gi oss beskjed ved å sende inn modellskjemaet du finner på slutten av disse retningslinjene, ved å sende inn det elektroniske skjemaet du finner på http://www.store.apple.com/no/account/home, ved å ringe gratis til 800 33 034 eller ved å sende en e-post til [email protected]. Når du har gitt oss beskjed om at du har til hensikt å foreta retur, er det bare å returnere produktet sammen med den originale kvitteringen og emballasjen innen 14 dager. Så snart vi har hentet produktet, eller, hvis du leverer produktet til et budfirma, vi har mottatt produktet eller bevis på at det er blitt sendt, vil du få pengene tilbake, basert på den opprinnelige betalingsmetoden, innen 14 dager. http://store.apple.com/no/browse/open/salespolicies Slik eg tolkar det er det berre å ringe eller sende epost. Lenke til kommentar
iStalkPhoto Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 ReturerDu har rett til å kansellere bestillingen, returnere et produkt eller avbestille en servicekontrakt uansett grunn. Hvis du ønsker å returnere et produkt du har kjøpt fra Apple Store, eller avbestille en servicekontrakt, kan du gi oss beskjed om at du har til hensikt å returnere eller avbestille, når som helst før det er gått 14 dager siden datoen da du, eller en person du har angitt, fysisk fikk produktet, eller siden datoen da servicekontrakten ble inngått. Hvis du bestilte flere produkter i samme bestilling, kan du gi oss beskjed om at du har til hensikt å returnere noen av dem, når som helst før det er gått 14 dager siden datoen da du, eller en person du har angitt, fysisk fikk det siste produktet i bestillingen. Hvis du ønsker å benytte deg av disse rettighetene, trenger du bare gi oss tydelig beskjed om at du har til hensikt å returnere et produkt eller kansellere en bestilling eller en servicekontrakt. Du kan gi oss beskjed ved å sende inn modellskjemaet du finner på slutten av disse retningslinjene, ved å sende inn det elektroniske skjemaet du finner på http://www.store.apple.com/no/account/home, ved å ringe gratis til 800 33 034 eller ved å sende en e-post til [email protected]. Når du har gitt oss beskjed om at du har til hensikt å foreta retur, er det bare å returnere produktet sammen med den originale kvitteringen og emballasjen innen 14 dager. Så snart vi har hentet produktet, eller, hvis du leverer produktet til et budfirma, vi har mottatt produktet eller bevis på at det er blitt sendt, vil du få pengene tilbake, basert på den opprinnelige betalingsmetoden, innen 14 dager. http://store.apple.com/no/browse/open/salespolicies Slik eg tolkar det er det berre å ringe eller sende epost. Du har helt rett, det ordnet seg hos kundeservice.. Kundeservice sa at jeg kunne fint bytte i f.eks Mac Pro dersom det skulle være et alternativ, så det ordner seg sikkert nå Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå