sinnaelgen Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 lyspartikler av energi som ikke kan dytte på massive ting Men de kan fordampe ting eller flytte på væske Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Hvorfor kan de ikke dytte på massive ting? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Det er fortsatt en del ting som greit grenser til det uforståelige, f.eks. det med solseil.Jeg klarer dessverre ikke å komme opp med en intuitiv forklaring på hvorfor det er slik, men faktum er at fotonene har bevegelsesmengde. Siden bevegelsesmengde er en bevart størrelse må denne overføres til solseilet når fotonene treffer. Hvis overflaten er speilende slik at fotonene blir sendt tilbake blir momentoverføringen dobbelt så stor som om overflaten er absorberende. Det er forresten ikke en gang nødvendig å gå til et foton-bilde for å forklare denne effekten. Allerede i klassisk elektrodynamikk, der det kun er snakk om elektromagnetiske bølger, bærer bølgen med seg bevegelsesmengde (og også det kvantitative stemmer). Om du virkelig vil ha en nøtt, kan du få forklare meg enkelt hvordan double-slit eksperimentet gir mening, med partikler som er adskilt i tid og likevel gir interferens. At de oppfører seg helt på jordet og at det er noe sannsynlighetsfordeling (?) er greit, men det er konkret den biten hvor de tilsynelatende interfererer med partikler som enda ikke er sendt som er "forstyrrende", kombinert med at det ikke er interferens dersom man blokkerer en av spaltene... den eneste logiske slutningen jeg kan gjøre her, er å fjerne tiden helt som dimensjon for masseløse partikler, men det fører til en haug med paradokser angående ... "tidslinjen" (?) om det gir noe mening... beklager at jeg er litt klønete i begrepsbruk her...Partiklene interfererer ikke med partikler som ikke er sendt ennå; de interfererer med seg selv. Klassisk gir ikke dette noen mening, men klassisk fysikk beskriver ikke elektroner og fotoner riktig uansett. Partikkelen går altså gjennom begge spaltene samtidig. lyspartikler av energi som ikke kan dytte på massive tingJoda, det kan de! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 lyspartikler av energi som ikke kan dytte på massive tingJoda, det kan de! Dere har jo selv påstått at de ikke har masse jeg har påstått at de har litt masse , men bilt avvist Nå er det vel ingen som har sett at fotoner har klart å flytte på kasse som står på et bord, uansett hvor glatt overflaten måtte være Ergo så er det ingen bevegelsekraft i dette lyset derimot hvis det skaper varme som igjen skaper trekk eler vind så kan ting flytte på seg Hvis du tenker på solseil så er det jo en solvind som gjør det , ikke selv energien i fotonene Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Lurer på hvordan alle enheter som bruker gps til diverse operasjoner hadde ordnet seg om elgen fikk fortelle de hvordan gps fungerer.... NEI! DU HAR IKKE CM/MM NØYAKTIGHET! DU HAR BARE FLAKS! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Lurer på hvordan alle enheter som bruker gps til diverse operasjoner hadde ordnet seg om elgen fikk fortelle de hvordan gps fungerer.... NEI! DU HAR IKKE CM/MM NØYAKTIGHET! DU HAR BARE FLAKS! er det sånn problem da , man legger jo bare inn de riktige beregningen i systemet Hvis verden hadde vært slik du tenker så lure jeg på om man fik lov å bruke pcen Den ville vær koblet direkte til hjernen som medførte en del merkelige situasjoner Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Nå er det vel ingen som har sett at fotoner har klart å flytte på kasse som står på et bord, uansett hvor glatt overflaten måtte være Jeg skal ikke påstå at jeg har sett det selv, eller at eksperimentet ble gjort med en kasse på et bord, men kraften er målt. Hvis du tenker på solseil så er det jo en solvind som gjør det , ikke selv energien i fotonene Både solvinden (ladde partikler) og strålingstrykk fra lyset virker på solseil, men det er lyset som dominerer - i hvert fall rundt vår sol. Strålingstrykket fra lyset er mellom 1000 og 10000 ganger sterkere enn trykket fra de ladde partiklene som kommer fra solen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Med nok lys kan man vel strengt tatt også flytte en trekasse på ett bord, om man ser bort ifra at den ville tatt fyr. Eller er det noe begrensning her? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Jeg skal ikke påstå at jeg har sett det selv, eller at eksperimentet ble gjort med en kasse på et bord, men kraften er målt. hvem er det som har målt det ? Du må huske på at varme også utgjør en slags kraft som får ting til å bevege seg hvis man skal måle en kraft , så må jo denne kraften ha noe å jobbe mot . kraften må altså ha en masse å flytte på hvordan hanger det da sammen at noe som er påstått uten masse kan flytte på noe som har masse ? det kan skape et trykk ja , men det må da heller sies å være annen effekt , en salgs temperatur endring som i seg selv skaper bevegelse Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Lurer på hvordan alle enheter som bruker gps til diverse operasjoner hadde ordnet seg om elgen fikk fortelle de hvordan gps fungerer.... NEI! DU HAR IKKE CM/MM NØYAKTIGHET! DU HAR BARE FLAKS! er det sånn problem da , man legger jo bare inn de riktige beregningen i systemet Nei, det Ville vært umulig å forutse hvor mye feil hver enkelt klokke vil ha. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 10. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Lurer på hvordan alle enheter som bruker gps til diverse operasjoner hadde ordnet seg om elgen fikk fortelle de hvordan gps fungerer.... NEI! DU HAR IKKE CM/MM NØYAKTIGHET! DU HAR BARE FLAKS! er det sånn problem da , man legger jo bare inn de riktige beregningen i systemet Nei, det Ville vært umulig å forutse hvor mye feil hver enkelt klokke vil ha. Når de aldrede har klart å kalkere det inn , hvordan kan du da påstå at det er helt umulig Her sier du rett og slett at GPSen ikke virker selv om du vet at det er feil Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Umulig i ditt eksempel der du sier at det er feil i klokkene som gjør at man må kompensere for tiden. I "mitt tilfelle" er det "lett" siden forskere vet hva de holder på med. I motsetning til deg, mr Star trek scientist. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 10. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 10. desember 2015 Jeg skal ikke påstå at jeg har sett det selv, eller at eksperimentet ble gjort med en kasse på et bord, men kraften er målt.hvis man skal måle en kraft , så må jo denne kraften ha noe å jobbe mot . kraften må altså ha en masse å flytte på Alltid inn det ene øret og ut det andre med deg.. 2 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 hvem er det som har målt det ? Det ble målt første gang av Пётр Никола́евич Ле́бедев i 1900, og året etter av Ernest Fox Nichols and Gordon Ferrie Hull. Du finner omtale og referanse til originalartiklene i Wikipedia. Det finnes rikelig med nyere artikler om måling og anvendelser av strålingstrykk, som et raskt søk viser. 2 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 11. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 Пётр Никола́евич Ле́бедев Veit ikke om du er lat eller pretensiøs For de av oss som ikke leser russisk: Pyotr Nikolaevich Lebedev. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 (endret) Så lenge navnet ikke er Kaptein Kirk er det antagelig likegyldig hvilke navn og språk det er skrevet på... Endret 11. desember 2015 av aklla Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 11. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 Veit ikke om du er lat eller pretensiøs Hvorfor eller? Får jeg ikke lov til å være lat og pretensiøs? 3 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 (endret) Umulig i ditt eksempel der du sier at det er feil i klokkene som gjør at man må kompensere for tiden. I "mitt tilfelle" er det "lett" siden forskere vet hva de holder på med. I motsetning til deg, mr Star trek scientist. Nå vet man jo ikke hva denne "feilen" kommer av men det blir ihvertfall en feil fra signalet sendes til det mottaes av GPS mottakeren Det er veldig typisk for de som tror de er eksperter fordi de tilfeldig har lest ting andre ikke har å drive med hersketeknikker mot de som er interesserte men som hverken har ork er evner til lese alt som gies ut Døgnet er tross alt på bare omtrent 24 timer og da er det begrenset hva man klarer å sette seg inn i på den tiden man har tilgjengelig dessuten så er det heller ikke plass til alle til slik forskning Endret 11. desember 2015 av den andre elgen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 11. desember 2015 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 Jeg skal ikke påstå at jeg har sett det selv, eller at eksperimentet ble gjort med en kasse på et bord, men kraften er målt.hvis man skal måle en kraft , så må jo denne kraften ha noe å jobbe mot .kraften må altså ha en masse å flytte på Alltid inn det ene øret og ut det andre med deg.. jada , mye gjennomtrakk der , men nå er jeg ikke den enste Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. desember 2015 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2015 Umulig i ditt eksempel der du sier at det er feil i klokkene som gjør at man må kompensere for tiden. I "mitt tilfelle" er det "lett" siden forskere vet hva de holder på med. I motsetning til deg, mr Star trek scientist. Nå vet man jo skjønner jeg ikke hva denne "feilen" kommer av men det blir ihvertfall en feil fra signalet sendes til det mottaes av GPS mottakeren Fixed it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå