sturridge15 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Hei! I fjor høst flyttet jeg og fem andre venner inn i en leilighet eid av Thon. Vi signerte på kontrakten som holder oss til 31. august 2014. Problemet er at vi alle ville flytte ut før denne datoen, og som resultat av dette fant vi nye personer som trengte sted å bo, og de flyttet inn ettersom vi flyttet ut, mens vi fortsatt var under kontrakten. Dette var kanskje dumt, men det er ikke dette jeg ønsker kommentarer på i denne tråden. Vi betalte heller ikke depositum på leilighetene, men valgte heller en sikkerhetsgaranti (en engangssum på ca. 7000 kroner). Det har under oppholdet kommet et par småskader i leiligheten, blant annet et dørhåndtak som ikke fungerer ordentlig. Det bor nå seks nye personer i leiligheten, som alle er nervøse for at de ikke lenger har et sted å bo når 1. september kommer, og kontrakten vår går ut. Hvordan kan vi løse dette enklest mulig? Det ideelle for både oss og de som nå bor i leiligheten er jo at de får overta kontrakten og fortsette og bo der, mens vårt ansvar fraskrives. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Har dere i det hele tatt snakket med utleier? Hva sier de? Lenke til kommentar
sturridge15 Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 Har dere i det hele tatt snakket med utleier? Hva sier de? Vi skal sende personopplysninger så de kan foreta kredittvurderinger, problemet er at de virkelig veldig lite samarbeidsvillige i saken, og ser kanskje helst at leiligheten står tom 1. september. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Har dere i det hele tatt snakket med utleier? Hva sier de? Vi skal sende personopplysninger så de kan foreta kredittvurderinger, problemet er at de virkelig veldig lite samarbeidsvillige i saken, og ser kanskje helst at leiligheten står tom 1. september. Så vidt jeg vet blir det jo ikke mye dere kan gjøre, er utleier som velger om de vil gi ny kontrakt. Hva står det i kontrakten ang. fremleie? Hadde dere i det hele tatt lov til dette? Lenke til kommentar
sturridge15 Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 Vi har lov til å fremleie så lenge det ikke er en saklig grunn til at de nye leietakerne ikke skal få bo der. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Saklig grunn kan f.eks. være at noen av personene har misligholdt leieforhold med utleier tidligere. Jeg går ut fra at dere sjekket alt slikt. Uansett, vil råde dere til å kontakte huseier omgående. Slike ting er best å finne ut av så fort som mulig, enten det går sånn eller slik. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Har dere i det hele tatt snakket med utleier? Hva sier de? Vi skal sende personopplysninger så de kan foreta kredittvurderinger, problemet er at de virkelig veldig lite samarbeidsvillige i saken, og ser kanskje helst at leiligheten står tom 1. september. I så tilfelle så har dere vel ikke så fryktelig mye dere skulle ha sagt? Så vidt jeg vet er utleier ikke forpliktet til å fornye en kontrakt som går ut. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Vi har lov til å fremleie så lenge det ikke er en saklig grunn til at de nye leietakerne ikke skal få bo der.Det betyr ikke at du har lov til å fremleie uten å varsle utleier. Det du ønsker er uansett ikke noe jussen kan hjelpe deg med. Den eneste måten å finne en løsning på som ikke er "dere må erstatte huseiers tap og nye leietakere står uten leierett den 1. september" er å snakke med huseier. Lenke til kommentar
sturridge15 Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 Takk for svar. Jeg skriver her igjen når vi har snakket med huseier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå