Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Ble grillet i CT-scanner med kontrakt. Var bare dehydrert.


medlem-165337

Anbefalte innlegg

 

 

Er veldig uenig her, skal virkelig legen droppe undersøkelser som redder liv pga mulige psykiske problemer i etterkant?

 

Sier ikke nødvendigvis droppe, men de kan kanskje vise litt forståelse i etterkant for personer som plutselig har blitt innlagt og "utsatt" for disse svære maskinene.

 

Men noe som han burde tenke på, er at det er sykehusansatte som virkelig er utsatt for kreftrisiko. De er jo i nærheten av disse maskinene nesten hver dag. På samme måte er det tannlegeassistentene som lider mest fordi de jobbet med å blande kvikksølv (eller noe slikt).

 

Bruker de fortsatt amalgam i tenner? Tviler litt. Fikk i hvert fall ikke tilbud om det når jeg rotfylte. :)

I dag bruker de hovedsakelig et kompositt-materiale, som ser ut som resten av tanne, trygt, lite reaktivt, og sterkt.

 

Store maskiner spiller vel ingen rolle, når TS uansett var bevisstløs?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten er det litt frekt at dere skylder på TS angående dehydrering når dere ikke vet hva som skjedde. Han kan plutselig ha fått unormal produksjon av hormonet som gjør at nyrene skiller ut ekstra mye vann, f.eks. Eller han har drukket nok, men fått for lite elektrolytter (dette har jeg sett en person som måtte på legevakten av, og det blir værre dess mer vann man drikker). Han kan også ha besvimt av varmen, uten å være direkte dehydrert: når kroppen skal kjøle seg ned sender den blodet ut i huden, så blodtilstrømningen og trykket andre steder (hjernen) kan synke. Dette burde kunne forårsake besvimelse uten at man er super-dehydrert. Hvis man er frisk ellers skjønner man jo å søke vann i tide, jeg tenker at det kanskje var noen flere uheldige faktorer.

Lenke til kommentar

 

 

På samme måte er det tannlegeassistentene som lider mest fordi de jobbet med å blande kvikksølv (eller noe slikt).

Bruker de fortsatt amalgam i tenner? Tviler litt. Fikk i hvert fall ikke tilbud om det når jeg rotfylte. :)

I dag bruker de hovedsakelig et kompositt-materiale, som ser ut som resten av tanne, trygt, lite reaktivt, og sterkt.

 

Store maskiner spiller vel ingen rolle, når TS uansett var bevisstløs?

 

 

 

Jeg skrev "jobbet" i fortid, da.

Når en pasient er bevisstløs kan man gjøre som man vil :) Neida.

Men han følte seg grillet i ettertid, og veldig skuffet i ettertid. Det kan virke som han kom til seg selv på sykehuset, før han fikk vann.

 

Virker som trådstarter har vært klar over at han/hun hadde drukket for lite vann i varmen. Men det er vanskelig å utelukke noen tilstander, selvsagt.

Lenke til kommentar

At pasienten her ikke fikk vann/væske er vel fordi vedkommende var bevisstløs og uten en ferdig diagnose.

 

Som det og er nevnt her, dersom kroppen får tilført veske uten å ha behov for det så kan den kjemiske balansen i kroppen forstyrres, og i seg selv skape sine egne problemer. Så eg tror nok de har forsøkt å stille en medisinsk diagnose raskest mulig her for å kunne hjelpe til, og da begynt med det værst tenkelige sannsynlige scenarioet.

Lenke til kommentar

 

 

kiross: Hvor mye solkrem bruker du regelmessig?

 

Hvilket spørsmål er det?

 

Jeg smører meg med solkrem akkurat som alle andre med vanlig faktor.

 

Årsaken til at eg lurte er at det sannsynligvis er større risiko for at du utvikler kreft av solstrålene som daglig treffer huden din, enn at du utvikler kreft av de minuttene du var i en CT-skannder den ene dagen. Og derfor lurte eg på om du brukte en særdeles sterk/blokkerende solkrem oftere enn folk flest. Noe som er naturlig om du er ekstra redd for hudkreft. Som igjen kan føre til at du er utsatt for kreftrisiko som følge av overforbruk av solkrem og stoffene som er i den.

 

 

Jeg prater kun om kreft i hjernen der årsaken er radioaktiv stråling. Solen griller ikke hjernen din. Den griller huden din og du kan få hudkreft.

Lenke til kommentar

At pasienten her ikke fikk vann/væske er vel fordi vedkommende var bevisstløs og uten en ferdig diagnose.[...]

Når man mistenker hjerneblødning så utgår væskebehandling som øker blodvolumet, da dette kan forværre en hjerneblødning. Siden en bevistløs/delvis våken pasient helst ikke skal drikke pga faren for komplikasjoner om drikken havner i lungene unngår man derfor drikke/IV til man vet mer i slike tilfeller som trådstarter. Hvertfall var det praksis når jeg drev med slikt for 15 år siden.

Endret av M98kF1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ok, Krioss, vennligst les det som skrives i denne posten nå, og forstå det som står:

 

1. Du ble funnet bevisstløs i skogen, de ville sjekke etter hjerneblødning. Grunnen til at du ikke fikk væske, er fordi de ikke vil ha noe som forstyrerrer resultatene av CT-scannen.

 

2. CT-scan er ikke farlig, og heller ikke kontrastvæske. Jeg har tatt det mange ganger, og skal ta det mange ganger senere i livet.

 

Uten at jeg skal uttale meg noe særlig om din situasjon, så "kan" grunnen til at du følte deg grilla være kontrastvæske. Jeg for min del blir glovarm hver gang jeg får det, men dette gir seg.

 

Vær glad for at de hjalp deg, jeg har over 15 operasjoner med full narkose bak meg, jeg hadde vært dødx2 hvis de ikke hadde hjulpet meg. Såklart finnes det visse ting som kunne blitt gjort annerledes, men jeg lever enda, etter 15+ narkoser og utallige CT/MR.

 

Anonymous poster hash: 520c7...abe

 

 

Har du tatt CT-scan av hjernen? Hjernecellene er ikke så veldig flinke til å regenerere seg selv. Så de kan enten bli brent døde eller så kan DNA bli skadet og skape kreft.

 

At pasienten her ikke fikk vann/væske er vel fordi vedkommende var bevisstløs og uten en ferdig diagnose.[...]

Når man mistenker hjerneblødning så utgår væskebehandling som øker blodvolumet, da dette kan forværre en hjerneblødning. Siden en bevistløs/delvis våken pasient helst ikke skal drikke pga faren for komplikasjoner om drikken havner i lungene unngår man derfor drikke/IV til man vet mer i slike tilfeller som trådstarter. Hvertfall var det praksis når jeg drev med slikt for 15 år siden.

 

 

Ok, jeg tenkte at det var en av grunnene til at jeg ikke fikk væske.

Lenke til kommentar

 

 

 

På samme måte er det tannlegeassistentene som lider mest fordi de jobbet med å blande kvikksølv (eller noe slikt).

Bruker de fortsatt amalgam i tenner? Tviler litt. Fikk i hvert fall ikke tilbud om det når jeg rotfylte. :)

I dag bruker de hovedsakelig et kompositt-materiale, som ser ut som resten av tanne, trygt, lite reaktivt, og sterkt.

 

Store maskiner spiller vel ingen rolle, når TS uansett var bevisstløs?

 

 

 

Jeg skrev "jobbet" i fortid, da.

Når en pasient er bevisstløs kan man gjøre som man vil :) Neida.

Men han følte seg grillet i ettertid, og veldig skuffet i ettertid. Det kan virke som han kom til seg selv på sykehuset, før han fikk vann.

 

Virker som trådstarter har vært klar over at han/hun hadde drukket for lite vann i varmen. Men det er vanskelig å utelukke noen tilstander, selvsagt.

 

 

Jeg burde tatt vann med meg da jeg skulle gå oppover fjellet, og jeg burde ikke ha gått alene.

 

Jeg tar selv ansvar for at jeg ikke klarte å gi nok væske til kroppen min.

Lenke til kommentar

Forresten er det litt frekt at dere skylder på TS angående dehydrering når dere ikke vet hva som skjedde. Han kan plutselig ha fått unormal produksjon av hormonet som gjør at nyrene skiller ut ekstra mye vann, f.eks. Eller han har drukket nok, men fått for lite elektrolytter (dette har jeg sett en person som måtte på legevakten av, og det blir værre dess mer vann man drikker). Han kan også ha besvimt av varmen, uten å være direkte dehydrert: når kroppen skal kjøle seg ned sender den blodet ut i huden, så blodtilstrømningen og trykket andre steder (hjernen) kan synke. Dette burde kunne forårsake besvimelse uten at man er super-dehydrert. Hvis man er frisk ellers skjønner man jo å søke vann i tide, jeg tenker at det kanskje var noen flere uheldige faktorer.

 

Jeg vet ikke om jeg har unormal produksjon av hormon, men jeg vet at det var varmt. et slags heteslag.

 

Jeg ville selvfølgelig ha drukket væske hvis jeg hadde tatt det med meg på turen.

Lenke til kommentar

Beste måten å regenerere hjernen på er å trene. Det utskiller BDNF (brain derived neurotropic factor) som hjelper til med akkurat å regenerere hjernen din.

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Brain-derived_neurotrophic_factor

 

Føler du lager litt storm i vannglass fordi du er overbekymret og totalt besatt på at dette var farlig for deg. Det er ikke så alvorlig som du tror og du har selv mulighet til å stacke oddsen i din favør langt over den gjennomsnitlige nordmann gjennom livsstilen din. Veldig mange eldre dør med kontrollert kreft flere steder i kroppen uten at dette er dødsårsaken.

 

Legg denne hendelsen bak deg. Går du å bekymrer deg over dette og kaver deg opp er det mer skadelig enn det som faktisk skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste måten å regenerere hjernen på er å trene. Det utskiller BDNF (brain derived neurotropic factor) som hjelper til med akkurat å regenerere hjernen din.

 

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Brain-derived_neurotrophic_factor

 

Føler du lager litt storm i vannglass fordi du er overbekymret og totalt besatt på at dette var farlig for deg. Det er ikke så alvorlig som du tror og du har selv mulighet til å stacke oddsen i din favør langt over den gjennomsnitlige nordmann gjennom livsstilen din. Veldig mange eldre dør med kontrollert kreft flere steder i kroppen uten at dette er dødsårsaken.

 

Legg denne hendelsen bak deg. Går du å bekymrer deg over dette og kaver deg opp er det mer skadelig enn det som faktisk skjedde.

 

Takker for rådet. Jeg kommer allikevel av sikkerhetsmessige hensyn til å ta en enkel MR-scan om 2 års tid av hjernen.

Lenke til kommentar

 

 

Har du tatt CT-scan av hjernen? Hjernecellene er ikke så veldig flinke til å regenerere seg selv. Så de kan enten bli brent døde eller så kan DNA bli skadet og skape kreft.

Lærer man ekstra ved å ta det selv? Fikk du plutselig mye mer kunnskap om dens virkemåte og risikoene mens du lå der bevisstløs?

 

Hvor har du fra at du brenner noen celler døde? Du mister millioner av celler til vanlig, og hvis det var ekstra mange som døde den dagen, så var det pga dehydreringen og eventuelt økt temperatur av dette (det at du besvimte tyder ikke på at hjernen hadde det særlig bra). Så det kan du

 

At strålingen gjør endringer på DNAet kan skje, men som regel så er det nøytrale endringer. Kroppen klarer også å korrigere 99 % av alle feil når cellene deler seg. Kreft får du når det er en feil som er destruktiv og den begynner å masseprodusere seg på bekostning av andre celler. I ekstreme tilfeller kan det da oppstå kreft. Dette kan like mye skje av tilfeldige feil som oppstår i deleprosessen.

 

Ps: Enkel og grei oppsummering av kreft:

 

 

Jeg tar selv ansvar for at jeg ikke klarte å gi nok væske til kroppen min.

Det høres mest ut som du skylder på andre fordi de prøvde å hjelpe deg? (og til slutt klarte det)

 

 

 

Takker for rådet. Jeg kommer allikevel av sikkerhetsmessige hensyn til å ta en enkel MR-scan om 2 års tid av hjernen.

Det kan du veldig gjerne ta. :)

 

Ps: Ta gjerne sjekk av hele kroppen, da det er større sjanse for å finne noe der, pga flere celler og flere forskjellige krefttyper. ;)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du er ute etter erstatning for at du føler deg "grillet" etter å ha fått en CT-scan? Høres ut som om noen har et økonomisk motiv og griper etter halmstrå. CT er ikke ufarlig, men dette skjer tusenvis av ganger hver dag over hele verden. Har aldri hørt om noen som har fått erstatning på dette grunnlag. Gleder meg stort til du skal skape juridisk og medisinpraktisk presedens.

 

Du har ikke en gang blitt påført noen skade og du begynner å snakke om søksmål. Synes du det ikke er litt flaut? Det er mange ting du sannsynligvis gjør hver dag som medfører større risiko enn å få en CT.

 

Hva skal du få erstatning for?

 

Du kan ikke søke erstatning for økonomisk tap. Du har ikke hatt noe økonomisk tap.

Du kan ikke søke erstatning for personskade. Du har ikke hatt noen personskade.

Du kan ikke søke erstatning for feilbehandling. De har ikke behandlet deg feil, kun utført en undersøkelse du mener er unødvendig.

 

Så jeg er utrolig spent på hva erstatningsgrunnlaget ditt her skal være? Økt mentalt stress pga egen oppfatning om at CT er livsfarlig? Det er ikke helsevesenet sitt problem at du er lettere hypokonder iht kontrastvæske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så jeg er utrolig spent på hva erstatningsgrunnlaget ditt her skal være?

 

Forslag: "Belastningen ved å vokse opp i et teknologisk og elektrifisert, radiologisk og muligens kreftfremkallende samfunn, som gjør at man automatisk blir utsatt for disse oppfinnelsene dersom man skulle falle om og det deretter blir observert. Pasienten krever neste gang å bli meldt via budstikke, bli fraktet med portechaise og bli undersøkt og behandlet på gammelt vis, med igler og årelating. Og sist men ikke minst, få en journal skrevet på kalveskinn. NB Det bes ikke bli tatt hensyn til at søknaden om erstatning er skrevet og sendt via elektronisk databehandling, da det dessverre ikke var noen steintavler eller kalveskinn i nærheten.

Pasienten krever tross dette å bli respektert som en anti-elektrisk person.

Erstatningskrav: Kroner 25.000"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kan man dra til legen å få MR uten grunn, bare for å sjekke at alt er ok?

Godt spørsmål. Hadde egentlig sett for meg at du kunne betale litt for å få deg undersøkt, eller overbevise legen. Mulig man må på privat klinikk et sted.

 

 

Har snakket med fastlegen. Han skal bestille om 2 år. MR uten kontrast er ufarlig så lenge man ikke har metall i kroppen :)

 

 

Så jeg er utrolig spent på hva erstatningsgrunnlaget ditt her skal være?

 

Forslag: "Belastningen ved å vokse opp i et teknologisk og elektrifisert, radiologisk og muligens kreftfremkallende samfunn, som gjør at man automatisk blir utsatt for disse oppfinnelsene dersom man skulle falle om og det deretter blir observert. Pasienten krever neste gang å bli meldt via budstikke, bli fraktet med portechaise og bli undersøkt og behandlet på gammelt vis, med igler og årelating. Og sist men ikke minst, få en journal skrevet på kalveskinn. NB Det bes ikke bli tatt hensyn til at søknaden om erstatning er skrevet og sendt via elektronisk databehandling, da det dessverre ikke var noen steintavler eller kalveskinn i nærheten.

Pasienten krever tross dette å bli respektert som en anti-elektrisk person.

Erstatningskrav: Kroner 25.000"

 

 

Hvis det viser seg at jeg har fått en hjernesvuls som følge av CT-en så skal det bli erstatning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...