Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Ble grillet i CT-scanner med kontrakt. Var bare dehydrert.


medlem-165337

Anbefalte innlegg

 

Det er jeg som må ta risikoen for å få kreft. Det er jeg som kjenner at hjernen min har blitt grillet.

 

De sier at nr 1 årsak til hjernekreft er radioaktiv stråling. Det er hovedårsaken.

 

Jeg er 24 år gammel. Har hele livet fremfor meg, og kan risikere å få kreft!

1 av 10000 barn får det. Det er mye lavere risiko for voksne og mer ferdigutviklede hjerner. Dessuten er strålingsdosene på CT gått ned over årene. Du får like store strålingsdoser på en gjennomsnittlig flytur.http://travel.stackexchange.com/questions/13877/to-how-much-radiation-are-you-exposed-on-a-transcontinental-flight

Greit å sette ting litt i perspektiv.

Ut i fra linken din får jeg ikke det du sier til å stemme? CT scan er jo mye "verre" enn en flytur? Denne var bra http://xkcd.com/radiation/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg som må ta risikoen for å få kreft. Det er jeg som kjenner at hjernen min har blitt grillet.

 

De sier at nr 1 årsak til hjernekreft er radioaktiv stråling. Det er hovedårsaken.

 

Jeg er 24 år gammel. Har hele livet fremfor meg, og kan risikere å få kreft!

Haha. Du kjenner ikke at hjernen din blir grillet ja...selv om du hadde blitt bombadert med kraftig gammastråling, så vil du ikke kjenne hjernen din bli grillet. Varmestråling (IR) trenger ikke igjennom skallen din, og hjernen har en ganske konstant temperatur som kroppen selv regulerer svært effektivt.

 

Du får en god dose radiaktiv stråling i hverdagen, som dreper en del mennesker i året, så det betyr isvært lite.

Ja du er 24 år gammel og kan få kreft. Men den sjansen har vi alle.

 

Slutt å syt, og spis noe blåbær med noe antioksidanter, og barrikader deg i en kjeller uten sol, som du har sjekket er radon-fri. I god urasjonell ånd.

 

Du er selvsagt heller aldri til tannlegen å tar røntgenbilde. Det er også ioniserende stråling som øker sjansene for kreft. Og du har aldri blitt solbrent heller? Det øker jo som kjent sjansene for kreft.

Endret av Andrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Da jeg kom til hektene var det sølt kontrastvæske på armen min. Genseren min var brunoransj av kontrastvæske. Hvem er det som søker kontrastvæske på folk? Da tviler jeg på at de har hatt kontroll med hva som har skjedd. Virker nesten som om de har stoppet kontrasttilførselen til meg i all hast. Hvorfor skulle de ellers søke kontrastvæske på meg?

 

Jeg spurte dem etterpå hvorfor armen min var oransjbrun da jeg var komt til hektene. De sa det var kontrastvæske

 

 

Ca sånn farge?

Epidural.JPG

Lenke til kommentar

 

 

Det er jeg som må ta risikoen for å få kreft. Det er jeg som kjenner at hjernen min har blitt grillet.

 

De sier at nr 1 årsak til hjernekreft er radioaktiv stråling. Det er hovedårsaken.

 

Jeg er 24 år gammel. Har hele livet fremfor meg, og kan risikere å få kreft!

1 av 10000 barn får det. Det er mye lavere risiko for voksne og mer ferdigutviklede hjerner. Dessuten er strålingsdosene på CT gått ned over årene. Du får like store strålingsdoser på en gjennomsnittlig flytur.http://travel.stackexchange.com/questions/13877/to-how-much-radiation-are-you-exposed-on-a-transcontinental-flight

Greit å sette ting litt i perspektiv.

Ut i fra linken din får jeg ikke det du sier til å stemme? CT scan er jo mye "verre" enn en flytur? Denne var bra http://xkcd.com/radiation/

Det kommer helt an på både scanningen og flyturen. Poenget er uansett å ikke gjøre CT til den store stygge ulven, fordi strålingsnivået man ellers får er stor. Det man er redd for er vel etter det jeg har fått med meg DNA-skade som medfører kreft. For unge friske så har kroppen mange måter å håndtere kreft på og kreft nedkjempes hele tiden i alle. En forberedelse man kan gjøre før CT er å spise mye antioksidanter.

Lenke til kommentar

Da jeg kom til hektene var det sølt kontrastvæske på armen min. Genseren min var brunoransj av kontrastvæske. Hvem er det som søker kontrastvæske på folk? Da tviler jeg på at de har hatt kontroll med hva som har skjedd. Virker nesten som om de har stoppet kontrasttilførselen til meg i all hast. Hvorfor skulle de ellers søke kontrastvæske på meg?

 

Jeg spurte dem etterpå hvorfor armen min var oransjbrun da jeg var komt til hektene. De sa det var kontrastvæske

 

Det virker som om du har gjort deg opp dine egne formeninger om hvordan ting skal være og ikke være under slike undersøkelser. Kontrastvæske består av radioaktiv jod, og jod setter flekker. Er ikke utenkelig at noen dråper av stoffet havner på hud/klær etter injisering. Tviler på at de har sølt litervis av stoffet på deg.

Lenke til kommentar

 

Da jeg kom til hektene var det sølt kontrastvæske på armen min. Genseren min var brunoransj av kontrastvæske. Hvem er det som søker kontrastvæske på folk? Da tviler jeg på at de har hatt kontroll med hva som har skjedd. Virker nesten som om de har stoppet kontrasttilførselen til meg i all hast. Hvorfor skulle de ellers søke kontrastvæske på meg?

 

Jeg spurte dem etterpå hvorfor armen min var oransjbrun da jeg var komt til hektene. De sa det var kontrastvæske

 

 

Ca sånn farge?

Epidural.JPG

 

Dette ser nå mer ut som en helt normal jod-flekk, som skyldes at de brukte vanlig jod for å desinfisere området der de satte kontrastvæsken.

Lenke til kommentar

 

Dette ser nå mer ut som en helt normal jod-flekk, som skyldes at de brukte vanlig jod for å desinfisere området der de satte kontrastvæsken.

 

Var det jeg tenkte at det kanskje var, at de har desinfisert der de skal sette sprøyten først.

 

Men, leser at det er jod de bruker til kontrastvæske også. Hvor mye var det på genseren og armed din?

At det kan komme ut så vidt av det som blir sprøytet inn er så vidt jeg vet ikke uvanlig

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg ble hentet av ambulanse og kjørt rett inn i CT-maskinen med kontrast.

 

Jeg fikk ikke vann (intravenøst før etter CT-skanning) da jeg kom mer til bevistheten.

 

Jeg mener det burde vært åpenbart for helsepersonell at dehydrering er en svært logisk ting i den varmen som har vært nå.

Du skal verken spise eller drikke en stund før du skal på sånn CT greier om jeg ikke tar feil

Det var derfor du ikke fikk drikke. Det kunne vært andre ting som forårsaket at du ble liggende på stien. Når kroppen blir dehydrert over lenger periodr så kan faktisk det gi komplikasjoner med at hjernen eller hjertet får kortslutning. Det var derfor de tok en slik sjekk

Vær glad de brydde seg. Mange leger som ikke er slik.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Du kan jo sette deg inn i legen sin sak, han får en pasient med symptomer som passer både hjerneblødning og dehydrering, hva ville du gjort?

Gitt vann mens pasienten ble kjørt til CT, selvsagt. Så lang tid tar det ikke å gi vann. Det tar kanskje 30 sekunder å drikke en kopp.

 

Dehydrering er ikke ufarlig det heller. Det virker som mange her bagatelliserer kraftig dehydrering.

 

og hjernen har en ganske konstant temperatur som kroppen selv regulerer svært effektivt.

Kroppen regulerer det svært effektivt forutsatt at man ikke er dehydrert. Det er faktisk sannsynlig at hjernen har vært uvanlig varm, men det skyldes varmen ute og dehydreringen, ikke strålingen fra CT. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

 

Dette ser nå mer ut som en helt normal jod-flekk, som skyldes at de brukte vanlig jod for å desinfisere området der de satte kontrastvæsken.

 

Var det jeg tenkte at det kanskje var, at de har desinfisert der de skal sette sprøyten først.

 

Men, leser at det er jod de bruker til kontrastvæske også. Hvor mye var det på genseren og armed din?

At det kan komme ut så vidt av det som blir sprøytet inn er så vidt jeg vet ikke uvanlig

 

 

Det var spredt rundt om hele armen min. Nesten som det hadde sprutet rundt.

 

Alt var ikke på et sted.Noe som er en tegn på at injeksjonen av kontrast ikke var kontrollert.

 

Det skal jo ikke sprute rundt med kontrast over armen min og litt på brystet.

Lenke til kommentar

 

Du kan jo sette deg inn i legen sin sak, han får en pasient med symptomer som passer både hjerneblødning og dehydrering, hva ville du gjort?

Gitt vann mens pasienten ble kjørt til CT, selvsagt. Så lang tid tar det ikke å gi vann. Det tar kanskje 30 sekunder å drikke en kopp.

 

Dehydrering er ikke ufarlig det heller. Det virker som mange her bagatelliserer kraftig dehydrering.

 

og hjernen har en ganske konstant temperatur som kroppen selv regulerer svært effektivt.

Kroppen regulerer det svært effektivt forutsatt at man ikke er dehydrert. Det er faktisk sannsynlig at hjernen har vært uvanlig varm, men det skyldes varmen ute og dehydreringen, ikke strålingen fra CT.

 

 

Som lege så ville jeg startet med den enkleste behandlingen først,nemlig gi væske som du sier ikke ville tatt mer enn 30 sekunder.

 

Hva er det som skjer med folk som f.eks har sukkersyke og som har fått føling, og ikke kan gjøre rede for seg. Skal de også bli sendt direkte inn i CT-grillen bare slik at legene kan være sikre på at de ikke har gjort noe feil og kan eksponere pasienter for en slik risiko helt uten videre?

Lenke til kommentar

haha, CT er helt harmløst.... slapp av din hypokonder. Har tatt CT og MR 6-7 ganger av hodet, ingen kreftfare der. Du skal være glad dem utredet deg skikkelig, utakknemlige dri******

 

Jeg foretrekker saklighet fremfor personangrep.

 

Jeg ville i utgangspunktet bare ha et glass vann, men istedenfor så fikk jeg radioaktivitet og kontrastvæske.

 

Med andre ord fikk jeg ikke det jeg trengte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...