Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Ble grillet i CT-scanner med kontrakt. Var bare dehydrert.


medlem-165337

Anbefalte innlegg

Sa du til fastlegen "hjernen ble grillet av CT, etter det har den ikke fungert"?

 

Prøv en annen vinkling, "etter jeg svimte av pga dehydrering har jeg ikke fungert skikkelig"

Misstenker at fastlegen kan sende deg på flere undersøkelser og ta tester da. Er nok lettere å bli tatt seriøst og undersøkt av fastlegen når du ikke skylder på CT og/eller kontrastmiddel...

 

Ok, skal prøve det, men nå er fastlegen min på ferie, så det tar enda 3 uker før jeg får gjort noen ting som helst. Samtidig så må jeg gå på jobb og utføre tungt arbeid, og legevakten vil ikke la meg slippe til fordi det har gått for lang tid siden 23.juli, og de oppfatter ikke dette som en akutt situasjon.

 

Jeg føler at jeg bare vil legge meg ned for å dø. Jeg er trøtt, sliten og oppgitt. Vet ikke hvordan livet mitt endret seg så drastisk.

 

Jeg ønsker bare å sove, men jeg klarer ikke det heller, jeg er våken om netten, og når jeg prøver å sove, så har jeg så vondt i hodet mitt, at jeg bare må prøve å reise meg opp igjen, prøve å gjøre noe som tar bort smertene.

 

Jeg skulle ønske at jeg var frisk, og kunne fortsette livet som alle andre :(

 

Jeg ønsker å fortsette livet mitt som før, men det klarer jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GENER, MILJØ OSV HAR så lite å si at det er ubetydelig. Det er i svært sjeldne sjeldne tilfeller at arv har noe å si for primær hjernesvuls, Det samme gjelder for miljø.

 

Slutt å bagataliser fakta.

 

Den fastslåtte risikofaktoren for primær hjernesvulser er ioniserende stråling. Punktum.

 

 

 

Hei. Jeg har jobbet med kreftforskere en stund. En av tingene jeg har gjort er å bruke en måned hos en bioinformatikk-gruppe i Finland, som testet metodene sine på GBM - Glioblastoma Multiforme. Det er en type primær hjernetumor som er spesielt aggresiv og dødelig, og de valgte den fordi finner har høyere risiko for å få den enn mange andre nasjonaliteter, og forklaringen antas å være arvelig.

 

Litt veldig rask graving på pubmed gir meg f.eks. Inherited predisopsition to glioma, som beskriver arvelige variasjoner de har funnet som øker risikoen for gliomaer (en familie av kreft-varianter som alle oppstår i hjernen eller ryggraden; GBM er en av dem).

Endret av Djn
Lenke til kommentar

Jeg mener fortsatt at CT m/kontrast er en uting som ikke bør brukes annet enn i nødstilfeller.

1. Dette var et nødstilfelle.

2. Døde ikke mormora di av hjernesvulst som kunne vært oppdaget hvis de hadde vært ivrigere med å sende folk til CT?

 

Og hvorfor måtte de bruke CT når de kunna ha brukt MR som tar noe lenger tid?

MR er kanskje ikke like bra til formålet, spesielt hvis det tar lenger tid. Ved hjerneblødning er tida viktig.

 

 

For meg så er det viktig å vite om jeg kunne ha unngått å tatt CT m/kontrast?

 

Fantes det virkelig ingen andre alternativer?

Jo, det finnes selvsagt et annet alternativ, nemlig å drikke nok væske og elektrolytter (som finnes f.eks. i farris og melk, men ikke brus) så du ikke besvimer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Sa du til fastlegen "hjernen ble grillet av CT, etter det har den ikke fungert"?

 

Prøv en annen vinkling, "etter jeg svimte av pga dehydrering har jeg ikke fungert skikkelig"

Misstenker at fastlegen kan sende deg på flere undersøkelser og ta tester da. Er nok lettere å bli tatt seriøst og undersøkt av fastlegen når du ikke skylder på CT og/eller kontrastmiddel...

 

Ok, skal prøve det, men nå er fastlegen min på ferie, så det tar enda 3 uker før jeg får gjort noen ting som helst. Samtidig så må jeg gå på jobb og utføre tungt arbeid, og legevakten vil ikke la meg slippe til fordi det har gått for lang tid siden 23.juli, og de oppfatter ikke dette som en akutt situasjon.

 

Jeg føler at jeg bare vil legge meg ned for å dø. Jeg er trøtt, sliten og oppgitt. Vet ikke hvordan livet mitt endret seg så drastisk.

 

Jeg ønsker bare å sove, men jeg klarer ikke det heller, jeg er våken om netten, og når jeg prøver å sove, så har jeg så vondt i hodet mitt, at jeg bare må prøve å reise meg opp igjen, prøve å gjøre noe som tar bort smertene.

 

Jeg skulle ønske at jeg var frisk, og kunne fortsette livet som alle andre :(

 

Jeg ønsker å fortsette livet mitt som før, men det klarer jeg ikke.

 

 

Mulig du merker ettervirkningene etter en noe traumatisk opplevelse. Du har tross alt vært ute for en ganske alvorlig situasjon. Jeg ville snakket med legekontoret og bedt om å få en annen lege ettersom din faste er på ferie. Hvis du for eksempel har store problemer med å sove kan det godt være han kan gi deg noen sovetabletter som hjelper deg med dette. I samsvar med legen vil jeg tro dette ordner seg for deg etter litt tid. Slikt kan jo sette en støkk i folk og det er naturlig at man bruker litt tid på å komme seg.

 

Lykke til.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Det er ikke alle metaller som er særlig magnetiske eller strømledende. F.eks Titanium, som imponerende ofte blir "implantert" av forskjellige grunner. Med at det er en del legeringer som ikke er helt heldige, mildt sagt, er så klart sant. :)

Sant - det er vel bare ferromagnetiske metaller (så kobolt, jern, nikkel, og diverse legeringer og forbindelser av disse) som er et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...