Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst] Ble grillet i CT-scanner med kontrakt. Var bare dehydrert.


medlem-165337

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg var dehydrert etter all denne varmen. Fikk et illebefinnende og besvimte på en sti i skogen.

 

Ble hentet med luftambulanse etter at noen hyttefolk fant meg.

 

De trodde jeg hadde fått hjerneblødning.

 

Så på sykehyset gav de meg en CT-undersøkelse med radioaktiv kontrastvæske.

 

Hvorfor de ikke tenkte på at jeg bare var dehydrert vet jeg ikke? Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe vann da jeg kom på sykehuset.

 

De stillte meg et par kontrollspørsmål som jeg ikke klarte å svare skikkelig på, jeg var tross alt ganske sløv, og ikke oppegående i det hele tatt.

 

Jeg husker at jeg bare lå i sykehussengen og ville bare hjem igjen. Skjønte ikke hvordan jeg hadde havnet på sykehuset.

 

Jeg fikk ikke noe vann før etter CT-undersøkelse med radioaktiv væske som de hadde hastet og prioritert å fått meg gjennom så fort som mulig.

 

Etter CT-undersøkelse med kontrastvæske ble jeg enda verre.

 

Kjentes ut som hjernen min hadde blitt grillet. De gav meg intravenøst for væsketapet.

 

Mitt poeng her er. Jeg mener jeg er blitt feilbehandlet.

 

Jeg ville bare ha vatn, men istedenfor så grillet de meg i en CT-maskin fordi de trodde jeg hadde hjerneblødning.

 

Hvorfor de ikke skjønte at jeg hadde for lite vatn i kroppen skjønner jeg ikke.

 

Jeg pratet med legene etterpå da jeg var kommet til hektene etter intravenst med væske.

 

Hva i helvete hadde de gjort, spurte jeg dem.

 

Så da sa de at alle prøver og scanninger for hjerneblødning var negative, og at jeg kunne gå hjem når jeg var kommet til hektene igjen.

 

Ja, men for pokker sa jeg, det er varmt ute, og jeg glemte å drikke nok, så min diagnose far dehydrering, ikke hjerneblødning.

 

Resultatet er at hjernen min er blitt grillet, og jeg er i stor fare for å få kreft. Det kjennes ut som om jeg er blitt lobotomert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var din versjon av saken når du var klar nok i hodet etter at du visste resultatene fra scanningen. Sett at du hadde fått alvorlige medisinske komplikasjoner om det hadde vært hjerneslag og de hadde kastet bort verdifull tid på å gi deg vann. Jeg mener man ikke bør gi kontrast uten at pasienten kan samtykke til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du virkelig DE ønsket å kaste bort masse tid og dyrt utstyr på deg med vilje. Det er de som har tatt den største smellen her, ikke du.

 

Joda, det øker risikoen for kreft, men det er ganske minimalt i det store og hele. Det er også økt sjanse for å få kreft ved å være ute i solen...

 

Drikk mer vann du. Så langt er det ikke mellom vannet her til lands at det burde være noe stort problem å holde seg hydrert. Og så burde du være takknemlig for at du har et stort støtteapparat som kaster dyre undersøkelser og opphold på sykehuset etter deg, for din egen tabbe.

 

Men for all del, de lærte nok litt av saken. Selv om jeg ikke kan se at de gjorde noen feil, tvert i mot.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan jo sette deg inn i legen sin sak, han får en pasient med symptomer som passer både hjerneblødning og dehydrering, hva ville du gjort?

Satset på at det bare var dehydrering og muligens tatt livet av pasienten pga. feilbehandling eller satset på at det var hjerneblødning og muligens gitt pasienten noe ubehag pga feilbehandling?

 

Jeg ville definitivt satset på "worst case" i stedet for å risikere livet ditt på at det var en bagatell.

 

Ang. kontrastveske, vidor, så virker et som om TS ikke kunne gjøre rede for seg, man skal da anta at pasienten godtar all behandling for å redde livet. TS svarte ikke klart på spørsmål og var dermed ikke i stand til å ta avgjørelsen om kontrastveske eller ikke.

 

Jeg mener det burde vært åpenbart for helsepersonell at dehydrering er en svært logisk ting i den varmen som har vært nå.

En logikk som antagelig ville drept en haug av personer i sommer...

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, jeg er usikker på om CT-undersøkelsen med kontrastvæske gikk for seg slik den skulle da jeg ikke var med mine fulle fem da den ble gjennomført.

 

F.eks så mistenker jeg at for mye kontrastvæske ble injisert i kroppen min, og jeg må påpeke at ved undersøkelser ved kontrastvæske så må man drikke MYE vann før og etter undersøkelse for å få kontrastvæsken ut av kroppen så fort som mulig.

 

Jeg har etterspurt dokumentasjon fra sykehuset på at prosedyrene og instruksene ble fulgt ved CT-undersøkelsen.

 

Jeg har også etterspurt hvorfor jeg ikke fikk væske før etter CT-undersøkelsen..

 

Og hvorfor fikk jeg så lite væske etter CT-undersøkelsen... kun intravenøs væske...

 

Jeg vurderer å saksøke sykehuset for feilbehandling og jobber med å skaffe meg dokumentasjon og journalen min.

Lenke til kommentar

 

Lett å være etterpåklok.

Og du overdriver situasjonen, mange som har blitt mer feilbehandlet enn det du ble.

 

Så da er det greitt at jeg har blitt feilbehandlet siden det er andre som har blitt mer feilbehandlet enn meg, og kanskje mistet livet av feilene som blir gjort.

 

Du har ikke blitt feilbehandlet. Skjønner du ikke det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Lett for meg som ikke har noe ansvar å si det, men kontrasten (radioaktiv jod eller barium?) kan være farlig for en del pasienter utover normal risikoprofil. Dette er jo en avgjørelse som tas på stående fot med den risikoen det innebærer. Her må det alltid veies for og imot diagnostisk.

Jeg argumenterer ikke for at det var galt eller ikke, men på generelt grunnlag. Dette er et eksempel på en slik situasjon.

Lenke til kommentar

Hva er formålet med å saksøke de?

Du får kun erstattning for dine dokumenterte tap, har du tapt penger på CT-undersøkelsen?

 

 

Ellers vil jeg påstå at du ikke har noen sak, ettersom CT-scan er en undersøkelse, ikke en behandling. Å ha blitt undersøkt en gang for mye tviler jeg på at du kommer noe vei med.

 

Hvorfor mener du at du har fått for mye kontrastvæske? Ren tipping?

Lenke til kommentar

Hva er formålet med å saksøke de?

Du får kun erstattning for dine dokumenterte tap, har du tapt penger på CT-undersøkelsen?

 

 

Ellers vil jeg påstå at du ikke har noen sak, ettersom CT-scan er en undersøkelse, ikke en behandling. Å ha blitt undersøkt en gang for mye tviler jeg på at du kommer noe vei med.

 

Hvorfor mener du at du har fått for mye kontrastvæske? Ren tipping?

Da jeg kom til hektene var det sølt kontrastvæske på armen min. Genseren min var brunoransj av kontrastvæske. Hvem er det som søker kontrastvæske på folk? Da tviler jeg på at de har hatt kontroll med hva som har skjedd. Virker nesten som om de har stoppet kontrasttilførselen til meg i all hast. Hvorfor skulle de ellers søke kontrastvæske på meg?

 

Jeg spurte dem etterpå hvorfor armen min var oransjbrun da jeg var komt til hektene. De sa det var kontrastvæske

Lenke til kommentar

Det er jeg som må ta risikoen for å få kreft. Det er jeg som kjenner at hjernen min har blitt grillet.

 

De sier at nr 1 årsak til hjernekreft er radioaktiv stråling. Det er hovedårsaken.

 

Jeg er 24 år gammel. Har hele livet fremfor meg, og kan risikere å få kreft!

 

1 av 10000 barn får det. Det er mye lavere risiko for voksne og mer ferdigutviklede hjerner. Dessuten er strålingsdosene på CT gått ned over årene. Du får like store strålingsdoser på en gjennomsnittlig flytur.

 

http://travel.stackexchange.com/questions/13877/to-how-much-radiation-are-you-exposed-on-a-transcontinental-flight

 

Greit å sette ting litt i perspektiv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...