The Little Lucid Moments Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Tror jeg bestille dette da: https://www.komplett.no/xfx-proseries-black-edition-850w-psu/780495https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790k/817261https://www.komplett.no/gigabyte-ga-z97x-gaming-3-socket-1150/815536https://www.komplett.no/crucial-mx100-ssd-128gb-25-7mm/817430https://www.komplett.no/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-8gb/744179https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097 Er strømforsyningen kraftig nok til ethvert (1 stk) skjermkort? Tenker på GTX 880. Kanskje jeg hadde klart meg med 750W... Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Holder lenge den der Godt valg!!! Du kan nok fint kjøre 2 skjermkort også så lenge du ikke blodklokker pcen Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Tror jeg bestille dette da: https://www.komplett.no/xfx-proseries-black-edition-850w-psu/780495 https://www.komplett.no/intel-core-i7-4790k/817261 https://www.komplett.no/gigabyte-ga-z97x-gaming-3-socket-1150/815536 https://www.komplett.no/crucial-mx100-ssd-128gb-25-7mm/817430 https://www.komplett.no/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-8gb/744179 https://www.komplett.no/cooler-master-hyper-212-evo-cpu-kjler/657097 Er strømforsyningen kraftig nok til ethvert (1 stk) skjermkort? Tenker på GTX 880. Kanskje jeg hadde klart meg med 750W... Ser bra ut. Angående PSU så ville jeg prioritert kvalitet fremfor kapasitet. 750 W er mer enn nok til dette oppsettet ja. Jeg kjøpte Corsair AX760i til min maskin og bruker sjeldent mer enn halvparten av kapasiteten. Men strømforsyningen du har valgt er bra, selv om 850 W er litt mye. Men heller for mye enn for lite. Takk for tips, AdNauseam! Går for en av Noctua, da. Og annet minne. Men det hovedkortet, det valgte jeg bare på måfå, altså. Jeg fant det billigste til Gigabyte som hadde optisk lyd (for det må jeg ha). Men det er bra? Kommer til å handle mesteparten på komplett.no, siden jeg er veldig fornøyd med servicen deres. De er alltid greie å ha med å gjøre... Jeg tipper at hovedkortet er nokså likt Z87-versjonen, og de er gode. Gigabyte har gjevnt og trutt laget gode hovedkort. MSI hadde noen tvilsomme produkter før, men har blitt bedre. Har bygget noen PC-er med Gigabyte-hovedkort, og sitter igjen med et godt inntrykk. Liker forsåvidt BIOS-en, selv om jeg foretrekker Asus sin BIOS personlig. ASRock har også veldig god BIOS, spesielt bra for folk flest. Men alt i alt er det mye det samme. Ja, servicen kan man ikke klage på, selv om de har hatt sine utfordringer med å ha blitt så store. Men jeg har aldri hatt et problem med dem. D14 er STOR. Isåfall må man ha "normal" høyde på minnebrikkene. Det er jo ikke et problem med D15 eller U14S, men det er noen beist ja. De funker til og med passivt, ihvertfall D14. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Får vente litt med å bestille, må tenke litt mer. Hvor lett knuser en CPU til 2,5k egentlig? Lenke til kommentar
War Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 MSI hadde noen tvilsomme produkter før, men har blitt bedre. For eks den beste kjøleren til 780ti. Selv om viftene er noe svake i byggekvalitet og kulelagerer lett blir slitt. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 (endret) For eks den beste kjøleren til 780ti. Selv om viftene er noe svake i byggekvalitet og kulelagerer lett blir slitt. Tenkte på hovedkortene deres. Men ja, ikke alt MSI tar på blir til gull, heller ikke i skjermkortavdelingen. Men de har bidratt på en positiv måte i markedet synes jeg. De har alltid brukt/laget konkurransedyktige kjølere til skjermkort da, den nå er det egentlig ganske likt. Spesielt EVGA har overrasket de siste generasjonene (mtp. kjøleren), stillegående og godtytende. Og EVGA bruker vel EK-blokker på de vannkjølte modellene sine, om jeg ikke tar feil. Hvor lett knuser en CPU til 2,5k egentlig? Ikke særlig lett med mindre du bruker den som nøkkelring. Endret 6. august 2014 av AdNauseam Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Ikke særlig lett med mindre du bruker den som nøkkelring. Hehe, appropo, jeg lurer på hva som er inni CPUen... Lenke til kommentar
War Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 For eks den beste kjøleren til 780ti. Selv om viftene er noe svake i byggekvalitet og kulelagerer lett blir slitt. Tenkte på hovedkortene deres. Men ja, ikke alt MSI tar på blir til gull, heller ikke i skjermkortavdelingen. Men de har bidratt på en positiv måte i markedet synes jeg. De har alltid brukt/laget konkurransedyktige kjølere til skjermkort da, den nå er det egentlig ganske likt. Spesielt EVGA har overrasket de siste generasjonene (mtp. kjøleren), stillegående og godtytende. Og EVGA bruker vel EK-blokker på de vannkjølte modellene sine, om jeg ikke tar feil. Hvor lett knuser en CPU til 2,5k egentlig? Ikke særlig lett med mindre du bruker den som nøkkelring. Bytta ut 2x 780ti msi med 2x 780ti evga SC. Nå sitter jeg her med 2-3 ganger støyen^^ Har msi-hovedkort også big bang 2, coil whine-dritt Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 MSI hadde noen tvilsomme produkter før, men har blitt bedre. For eks den beste kjøleren til 780ti. Selv om viftene er noe svake i byggekvalitet og kulelagerer lett blir slitt. Merkelig at det skal være så stor forskjell fra R9 290 til 780Ti, da MSI sin R9 290 Gaming kjøler er skikkelig bedriten, lekkende "olje", vifteblader som bare knekker av seg selv, varm og høylytt var den også Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 (endret) Ang strømforsyning som TS linket til så er dette et supert valg, dem som sier noe annet kan jeg med god samvittighet si: du har ikke peiling. Strømforsyningen som TS linker til er jo XFX ProSeries Black Edition 850W PSU Når det kommer til skjermkort, gå for entene Evga eller MSI. MariusJS, trur bare du har hatt veldig uflaks :/ ang hovedkort fra MSI, gode valg, alle produsentene har mandagskort. Endret 7. august 2014 av sveibuen Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ang strømforsyning som TS linket til så er dette et supert valg, dem som sier noe annet kan jeg med god samvittighet si: du har ikke peiling. Strømforsyningen som TS linker til er jo XFX ProSeries Black Edition 850W PSU Når det kommer til skjermkort, gå for entene Evga eller MSI. MariusJS, trur bare du har hatt veldig uflaks :/ ang hovedkort fra MSI, gode valg, alle produsentene har mandagskort. Hadde det bare vært ett kort, er snakk om 8 kort, samt ett par andre jeg kjenner som har hatt problemer (R9 290)... Ser ut til at dette dog er noe som oppstår etter tid, så vil ikke være med i de fleste reviews osv... Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Åååh? hmm.. merkelige greier. Sitter på Lightning versjonen å det er jo samme kjøler, og mitt har nå holdt å pcen min står på 24/7. Lenke til kommentar
War Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Mine 20 pcer står også på 24/7 med 100% last på gpuene. En vifte av 6 vifter på MSI 780ti har røket. (ellers er det den stilleste kjøleren jeg har hørt) Gainward "Phantom" 780 / ti må man aldri kjøpe. Sendt 3 til RMA pga kjøleren. AMD DirectCU II SSU-kjølerene er helt håpløse i kvalitet, viftene tar borti kjøleren og slites i ubalanse. AMD stock-kjøler 1 gen med en vifte bråker mer en servere for 10.000w tilsammen. Evga 780ti SC støyer 2x msi-kjøleren. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ang strømforsyning som TS linket til så er dette et supert valg, dem som sier noe annet kan jeg med god samvittighet si: du har ikke peiling. Strømforsyningen som TS linker til er jo XFX ProSeries Black Edition 850W PSU Når det kommer til skjermkort, gå for entene Evga eller MSI. MariusJS, trur bare du har hatt veldig uflaks :/ ang hovedkort fra MSI, gode valg, alle produsentene har mandagskort. Er vel ingen som har sagt noe imot strømforsyningen. Alle har mandagskort ja, men tendensen har vært større hos MSI, der de rett og slett hadde verre kort enn resten. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Ikke særlig lett med mindre du bruker den som nøkkelring. Hehe, appropo, jeg lurer på hva som er inni CPUen... Inni en CPU har du over en milliard transistorer. Du kan se på det som en labyrint som forandres milliarder av ganger i sekundet. Til prosessoren sendes det signaler (høyt og lavt, som henholdsvis betyr 1 og 0), og hva som sendes til prossoren bestemmes av koden som kjøres. Det er kanskje litt vanskelig å forstå, men hvis man tenker veldig smått: La oss si at man har en prosessor som styrer en lyspære. 1 er på og 0 er av. Lager du et program som sender en ener så skrur du på lyspæra. Se for deg en CPU som styrer 10 lyspærer. Måten du styrer alle disse utgangene er definert av de som lager prosessoren (f.eks. x86), så ved å sende en spesiell kode kan du få denne til å skru på lyspærene eller få dem til å blinke. En moderne prosessor er utrolig komplisert og kan prosessere utenkelig mye på en gang. Men prinsippet blir mye det samme, du sender en kode til den og utgangene blir endret for hver klokk (3 GHz er 3 milliarder klokkepulser i sekundet). Så inni en CPU har du mange transistorer, cache (minne for CPU-en), minnekontroller, spenningsregulatorer, minnekontroller, grafikkprosesor etc. Den grå metallkappen utpå en CPU er bare en varmespreder, litt unødvendig spør du meg. Jeg skal f.eks. ta av min, fordi Intel har brukt dårlig termisk pasta for å overføre termisk energi fra CPU til varmespreder, som igjen trenger termisk pasta (ukorrekt kalt kjølepasta) for å overføre varmen videre til kjøleribben (CPU-kjøleren). 1 Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Den grå metallkappen utpå en CPU er bare en varmespreder, litt unødvendig spør du meg. Jeg skal f.eks. ta av min, fordi Intel har brukt dårlig termisk pasta for å overføre termisk energi fra CPU til varmespreder, som igjen trenger termisk pasta (ukorrekt kalt kjølepasta) for å overføre varmen videre til kjøleribben (CPU-kjøleren). At du tør! Det er dyrt. Takk for svar, det var bra. Jeg må lese mer om dette en gang. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Har egentlig en fungerende maskin, da... men hadde lyst til å støtte forskningen med noen flops... Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 At du tør! Det er dyrt. Takk for svar, det var bra. Jeg må lese mer om dette en gang. Denne hobbyen er allerede veldig dyr, og jeg synes riskikoen er verdt det. Ødelegger jeg CPU-en så var det ihvertfall et forsøk! Men hvis jeg får det til kan jeg eksperimentere med overklokking og se hvilke temperaturer jeg får. Spennende! Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 7. august 2014 Forfatter Del Skrevet 7. august 2014 Den "tapen" som følger med stock vifte skal i alle fall være elendig... så når jeg har bygget maskin tidligere har jeg vasket vekk dette og smørt på bedre saker... men det er jo til over kappen. Vanskeligere å fucke opp, tror jeg. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 7. august 2014 Del Skrevet 7. august 2014 Den "tapen" som følger med stock vifte skal i alle fall være elendig... så når jeg har bygget maskin tidligere har jeg vasket vekk dette og smørt på bedre saker... men det er jo til over kappen. Vanskeligere å fucke opp, tror jeg. Ja, er nok ikke premium shit de slenger på... Hele stock-kjøleren er noe dritt egentlig. Noe som er viktig når du tar på termisk pasta er at du trenger utrolig lite. De fleste glemmer dette. Og "for lite" er bedre enn "for mye". Du skal ikke ha et gjevnt lag over hele, du skal bare dekke lufthullene som skapes i ugjevnhetene på overflaten, fordi hadde overflaten vært 100 % flatt på et molekylært nivå, så hadde du ikke trengt termisk pasta. Metall til metall overfører termisk energi bedre enn hvis du har termisk pasta imellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå