Gå til innhold

Jobbe som pc reparatør

Gintoki

Anbefalte innlegg

Jeg vil ta utdanning som pc reparatør. Men så aner jeg ikke hvilken skole jeg må gå på eller type linje jeg må gå.

Noen som vet?

For jeg har stor interesse innenfor pc og pc bygging, å etter at elkjøp brukte 3 uker på å finne ut at harddisken var død i pcen min 1 år etter at jeg kjøpte den, så starta jeg heller med å reparere pcen min selv.

Men den kunnskapen jeg sitter med er ikke nok til å brukes i jobb, så jeg vil gå skole for å lære alt jeg kan for å kvalifiseres som en pc reparatør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men det er ikkje penger som PC reperatør lenger. Det er billegare å kjøpe ein ny datamaskin enn å få nokon til å reparere den.

Vel, butikkene er fortsatt pålagt 5 års reklamasjonsrett. Kostnaden overføres gjerne til produsenten/importøren, som så skriver det av på skatten, men resultatet er uansett at det er et visst marked for reparatører. Det er ikke nødvendigvis verken godt betalt, fremtidsrettet eller givende arbeid, men det er noen som jobber med det.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Ahah, alrighty then!

Hvilke jobber innenfor data (utenom koding) er det som er verdt å ta? For vil ha en jobb innen data relatert da jeg har stor interesse innenfor det.

Kan jeg spørre hvorfor programmering er ute av løpet? ^^

Kan jo alltids gå linjer som rettes mot drift av nettverk og generell bedriftsupport

Lenke til kommentar

Utenom koding? Tjah, hva ser du for deg at du kunne tenkt deg å jobbe med? Sikkerhet, nettverk, drift, Linux, windows? De fleste bachelor/mastergrader som jeg har sett har som regel vært ledelse eller utvikling, lite høyere utdannelse innen drift (Det finnes sikkert, men jeg har ikke sett det). Hvis du er usikker, så ville jeg nesten ha sagt ikt-driftsfag for deretter å forsøkt å jobbe med det i en periode for å se om det passer for deg. Da har du fått en bedre følelse for om du likte det, det er mange folk som har kun ikt-driftsfag og noen sertifiseringer som har en ok lønn.

Lenke til kommentar

Det er absolutt mulig å ta høyere utdannelse innen drift, men disse studiene er i all hovedsak på lavere grads nivå (bachelor) på diverse høgskoler. Ved NTNU har vi f.eks. 5-årig master i kommunikasjonsteknologi og 2-årig master i telematikk, men der går man betydelig dypere enn en vanlig drifter gjør. Når det er sagt, så krever alle IT-utdannelser (bachelor og 5-årig) på NTNU en del programmering, selv om man ikke trenger å jobbe med programmering etter studiene (gode utviklere er imidlertid ofte veldig godt betalte). Innenfor ledelse er 5-årig master i industriell økonomi og teknologiledelse en mulig vei, men poenggrensene er relativt høye (søkere rett fra videregående har vanligvis nærmere 6 i snitt, mens det ofte holder med rundt 5 på andre studier her på haugen).

Vil du ikke studere, eller ikke har akademisk anlegg for det, så er fagbrev en grei vei til ok lønn. Høyere utdannelse er uansett ikke noe som lønner seg på kort sikt, men det åpner gjerne for mer utfordrende stillinger og høyere lønn totalt sett gjennom livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...