Gå til innhold

Elektro-fag


Anbefalte innlegg

Hei, eg er ferdig meg media og kommunikasjon vg2 nå. Og har valgt media vg3 som første valget til hausten,og eg har takket ja til da. Idag har snakt med inntakskontoret, og eg fortalte dei at eg har lyst å bytte til generelt studiekompetanse vg3 eller til elektro vg1(det var plass til meg på begge skoler). Siden eg har lyst å blir shipselektriker. Men eg lurer på om det er best for meg å gå på generelt studiekompetanse vg3(sånn at "kaster ikkje bort dei 2år på media") så elektrofag, eller gå rett på vg1 elektro? Eller det finnes noen andre som f. Eks. Via UNI eller høgskole ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av det kipeste det er hvis du bruker opp det siste året aqv ungdomsretten på et nytt VG1. Da kommer man sist og etter alle de andre ved søking på VG2, selv om man har topp karakterer. Ønsker man et VG2 studium som det er mange søkere til, så kommer man ikke inn uansett karakterer pga de med ungdomsrett går foran. Når man starter VG1 på "rett linje" så bør man ha "ungdomsrett" tilbake også for VG2 slik at man kan komme inn på det studiet man ønsker.

Lenke til kommentar

Noe av det kipeste det er hvis du bruker opp det siste året aqv ungdomsretten på et nytt VG1. Da kommer man sist og etter alle de andre ved søking på VG2, selv om man har topp karakterer. Ønsker man et VG2 studium som det er mange søkere til, så kommer man ikke inn uansett karakterer pga de med ungdomsrett går foran. Når man starter VG1 på "rett linje" så bør man ha "ungdomsrett" tilbake også for VG2 slik at man kan komme inn på det studiet man ønsker.

 

Jeg mener på at man kan søke om ett år til, det ble gjort noe slikt under min utdanning da jeg først tok grunnkurs mekanisk(ref94) for så å ta omvalg til vg1 elektro etterpå. Usikker på hvordan det ble gjort da min mor var rådgiver på den tiden og ordnet dette for meg.

Lenke til kommentar

Kjenner konkret til "eksempel" som gikk ut av VG1 elektrofag med bare 5'ere og 6'ere og som ikke kom videre på øsket VG2 studium på grunn av "hadde brukt opp ungdomsretten".

 

Ja det er klart, man stiller bakerst. Men i mitt tilfelle fikk jeg utvidet min ungdomsrett og fortsatte hele veien til Vg3 uten problemer.

Lenke til kommentar

Eg trur eg prøve komma meg inn på generell studiekompetanse vg3, så snakke berre med rektor på den skulen, Siden det er den samme skulen som er elektro på ;) Håper da kjem til å gå fint, Takk for svar!

 

Men hva skal du med studiekompetansen om det faktisk er elektriker du vill bli? Jeg synes absolutt du skal prøve å komme deg over på elektro, for så å stå på å vise at du er verdt å komme inn på Vg2 :) Det er ikke sikkert du får ta Vg2 på samme skole, men det er alltid en plass de har ledig.

Lenke til kommentar

 

Media og kommunikasjon er 3 års skule, så finnes media og kommunikasjon vg3... Som eg burde gå på...

 

Ja stemmer det, men uansett studiekompetansen kommer ikke til å hjelpe deg til å bli fagarbeider innenfor Elektro iallefall.

 

No har skreve epost til inntakstkontoret, for sjå kva dei svarer til meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...