Gå til innhold

Nytt HK - diskettstasjonen virker ikke

titus

Anbefalte innlegg

Har montert nytt hovedkort Abit NF7-S. Får feilmelding Floppy disk error (80) når jeg starter opp.

Har forsøkt med tre ulike floppystasjoner. Kabelen kan monteres bare på én måte når man tar hensyn til at den enden med de vridde ledningene skal være i floppy-enden. Har forsøkt med to ulike kabler.

Noen idé om hva som er feil? Kan det være hovedkortet? Alt annet virker perfekt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den lyser ikke i det hele tatt.

Har kontrollert at kabelen sitter godt i begge ender, og har også prøvd med en annen kabel.

Strømkabelen sitter også godt.

Har også søkt litt på nettet, men det ser ikke ut til at folk har særlig problem med sine floppystasjoner...

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Det viste seg at diskettstasjonen var disablet i BIOS (i tillegg til der man kan velge type diskettstasjon/none kan også FDD disables et annet sted i BÌOS). Før jeg startet tråden hadde jeg enablet FDD manuelt og oppdatert med F10 + enter. Jeg hadde imidlertid ikke dobbeltsjekket at endringen var lagret ved å restarte maskinen og se i BIOS på nytt...

Jeg hadde også tatt en jumper-reset av BIOS, men feilen her var å bare skru av PC'en. I tilegg skulle strømforsyningen vært kuttet helt (ledningen ut av veggkontakten).

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har samme problemet. Kjøpte meg en rund floppy kabel, men får feilmelding om floppy error(40), og lyset på floppyen lyser hele tiden. Den gamle kabelen fungerer fint så jeg regner med at kabelen er defekt..

Det høres ut som om du har satt kabelen feil i. Da pleier lampen å lyse konstant, har hvertfall gjort det for meg en del ganger.

Prøv å snu den.

Lenke til kommentar

er det ikke også litt forskjelle på floppykabler? for en stund siden kom det en ny type uten den "store svarte, klumpete" kontakten midt på... på et av de nyeste hovedkortene mine ville ikke floppyen fungere med denne typen kabel, bare den nye typen som fulgte med hovedkortet...

Lenke til kommentar
Rød kabel mot rød kabel er jo en grei huskeregel - både når det gjelder ATA og Floppy-disker... Når lampen lyser rødt hele tiden er det som nevnt veldig mye som tyder på at strømkabelen er feil satt i...

Strømkabelen, eller floppy kabelen?

Jeg mente floppykabelen. Strømkabelen har jeg aldri bomma på. Får man virkelig stappet inn den feil vei? :wow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...