Gå til innhold

USA og vietnam krigen


Anbefalte innlegg

Det finnes et berømt bilde som viser ei lita vietnamesisk jentunge som springer naken og forbrent ut fra en landsby.

Synes å huske at det var amerikanerne som satte fyr på landsbyen til hu jenta fordi den hadde skjult/hjulpent FNL. Og hvor kommer napalm inn i dette bildet?
Skal vi finne det til deg, Fiskepinna?

Takk, men har sett det. Sosialistpressen har ikke så mange andre bilder av "slemme" amerikanere, så dette bildet er mye brukt.
Hva gjør dem da, tror du?

Amerikanerne er da ikke så naive at de vil vinne en krig ved å tappe motparten for mennesker.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, flere vietnamesere døde. Hvorfor det? Jo, fordi diktatoren der vervet alle menn, omtrent, til hæren sin. Med andre ord var det mange flere soldater, og en soldat må være forbredt på å dø.

 

Dette bildet er uinterresant. Mulig det er genuint, men bakgrunnen får vi ikke vite noe som helst om. Kan ikke skjønne hvorfor....

 

Det er selvfølgeleig forskjell på Unge høyres lokalforeninger og medlemmene i dem. Der jeg er med er vi rellativt USA-vennlige.

 

 

Kommunisme er farlig for andre land, muligens fordi et ordentlig komunistisk land ikke har finnes/fantes(hva slags ord blir rett her?) I alle såkalte kommunistiske land har en maktsyk diktator tatt over. dette er jeg glaf for at US USA har klart å fjerne

Lenke til kommentar
Ja, flere vietnamesere døde. Hvorfor det? Jo, fordi diktatoren der vervet alle menn, omtrent, til hæren sin. Med andre ord var det mange flere soldater, og en soldat må være forbredt på å dø.

Tror du seriøst at alle de 3 millionene var soldater? Tror du seriøst at flertallet av de døde vietnameserene var vietcong? Gnomete tanke det der... Det døde så mange på grunn av Amerikansernes høyst makabre krigføring, som så ut til å handle KUN om å svekke et lend ved å tynne ut folket og svekke økonomi og matproduksjon. Dette skjedde blandt annet ved hjelp av napalm, forgiftning av dyrket mark og grunnvann og selvfølgelig mord på mord på mord på mord utført av amerikanske soldater mot vietnamesiske sivile og soldater.

 

JAVEL! Det døde 58.000 amerikanske soldater under krigen, er du klar over at et tilsvarende antall amerikanske ex-soldater begikk selvmord i årene etter krigen? Reflekter litt over hvorfor...

Lenke til kommentar
Ja, jeg er klar over det med selvmordene. Vi har autotrekk til EX-soldatene fra Vietnam.

 

Nei, noen svile døde nok.. Men det var ikke amerikanerenes mål å drepe sivile. Det innser vel du også??

Uansett om det var deres mål eller ikke så tror jeg nok at det skal forbanna mye til for å drepe 2,5 millioner sivile uten å gjøre det bevisst..

 

Jeg vil gjerne vite hvorfor du tror de soldatene tok selvmord jeg... kan det ha noe med at de slet med minnet av alt det jævlige de hadde sett og gjort i Vietnam? At deres eget land tvang de til å ta andre menneskers, til og med uskyldige, liv på makabert vis? KAN det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Selvsagt måtte jeg dukke opp!

 

Jeg tenker det holderr med medlemskap i Unge Høyre jeg...

 

Napalm var ingen pen måte å drepe folk med. Selv jeg er med på at vietnam-krigen var et eneste stort nederlag for US. Det er synd. Jeg hedrer alle de 58 000 amerikanske soldatene som ble drept i Vietnam.

 

Napalm var nok dessverre nødvendig. I Vietnam hersket en eneveldig "president" og forsøkte å innføre kommunimse og alt med den. Han klarte til en hvis grad det, og Vietnam begynte å bli en trussel mot verdenssamfunnet, med USA i spisssen. Vietnam hadde da ogsåf forsøkt å skaffe seg atomvåpen, de begynte virkelig å få litt makt. En kommunistisk verdensmakt ville ikke blitt bra. USA skjønte dette, og gikk inn for å styrte kommunistregime. Dessverre var alle innbyggerne oppdratt til at kommunismen var det eneste rette, og at kapitalsime var et onde. De klarte faktisk å stå imot USA og førte en aktiv bakkekrig hvor mange amerikanske soldater mistet livet. At man da måptte forgifte plamer og denslags var naturlig.

 

napalm var forferdelig for de som fikk det på seg. Men krig er krig, og de kunne hAa overgtt seg og kapitulert på et tidligere tidspunkt.

 

Noe godt kom i hvert fall ut av krigen'; mange vietnamesere forstod etterhvert sitt eget beste, og protesterte mot kommunistregime...

You have been brainwashed... :roll:

Lenke til kommentar
Det finnes et berømt bilde som viser ei lita vietnamesisk jentunge som springer naken og forbrent ut fra en landsby.

Synes å huske at det var amerikanerne som satte fyr på landsbyen til hu jenta fordi den hadde skjult/hjulpent FNL. Og hvor kommer napalm inn i dette bildet?
Skal vi finne det til deg, Fiskepinna?

Takk, men har sett det. Sosialistpressen har ikke så mange andre bilder av "slemme" amerikanere, så dette bildet er mye brukt.
Hva gjør dem da, tror du?

Amerikanerne er da ikke så naive at de vil vinne en krig ved å tappe motparten for mennesker.

You too...altså fiskepinna....ikke drdoogie :p:

Lenke til kommentar

Unnskyld:

 

"Uansett om det var deres mål eller ikke så tror jeg nok at det skal forbanna mye til for å drepe 2,5 millioner sivile uten å gjøre det bevisst.."

 

Hvor har du det tallet fra???

 

"Jeg vil gjerne vite hvorfor du tror de soldatene tok selvmord jeg... kan det ha noe med at de slet med minnet av alt det jævlige de hadde sett og gjort i Vietnam? At deres eget land tvang de til å ta andre menneskers, til og med uskyldige, liv på makabert vis? KAN det ha noe med saken å gjøre? "

 

Ja, det kan ha noe med å gjøre at det ikke var mange fine syn i Vietnam. Amerikanerne gikk ikke ut og drepte tilfeldige vietnamesere, uansett hvor mye du tror det.

Lenke til kommentar
Unnskyld:

 

"Uansett om det var deres mål eller ikke så tror jeg nok at det skal forbanna mye til for å drepe 2,5 millioner sivile uten å gjøre det bevisst.."

 

Hvor har du det tallet fra???

 

"Jeg vil gjerne vite hvorfor du tror de soldatene tok selvmord jeg... kan det ha noe med at de slet med minnet av alt det jævlige de hadde sett og gjort i Vietnam? At deres eget land tvang de til å ta andre menneskers, til og med uskyldige, liv på makabert vis? KAN det ha noe med saken å gjøre? "

 

Ja, det kan ha noe med å gjøre at det ikke var mange fine syn i Vietnam. Amerikanerne gikk ikke ut og drepte tilfeldige vietnamesere, uansett hvor mye du tror det.

1. Jeg har ikke noe tall, jeg tok et vilkårlig, men sannsynelig, et... ikke heng deg opp i tallet.

 

2. SIer ikke at de drepte på tilfeldigheter... men sier at det å drepe såpass mange sivile som de som ble drept i Vietnam ikke er noen tilfeldig handling. Ja, i enhver krig er det "svinn" der mange sivile dør utenom soldatene, men i Vietnam døde MANGE fler en bare soldatene... Å drepe såpass mange sivile er ikke noe som skjer ubevisst, det burde da du også skjønne JoachimR? Nei, jeg holder en knapp på at USA visste meget godt hva de drev med, de er da ikke dumme, er de JoachimR?

Lenke til kommentar
Napalm ble brukt litt. Man flommet ikke millioner av liter med napalm over hele Vetnam. Man brukte det mot palmer og annet kratt. Ikke primært mot mennesker.
Jo, man brukte det for å angripe vietcong i jungelen. Mycket effektivt i så måte, så lenge de greidde å styre det unna egne tropper, og sivile, og så bortetter
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Her kan man finne en liste over tall:

http://users.erols.com/mwhite28/warstat2.htm#Vietnam

 

Her er utdrag:

 

South Vietnam military: 185,000 to 225,000 (Britannica) or 220,357 (Lewy) or 223,748 (Summers; also 3 April 1995 AP) or 224,000 (Kutler, Olson) or 250,000 (Clodfelter, Grenville*) or 254,257 (Wallechinsky*) or 650,000 (Small & Singer) [MEDIAN: 224,000]

 

North Vietnamese military and Viet Cong: 500,000 (S&S) or 660,000 (Olson) or 666,000 (Lewy, with the possibility that as many as 222,000 (1/3) of these were actually SVN civilians mistaken for VC) or 666,000 (Summers) or 700,000-1,000,000 (Wallechinsky*) or 900,000 (Britannica; Grenville*) or 1,000,000 (Clodfelter) or 1,100,000 (Tucker*, Official VN* [1954-75]) [MEDIAN: ca. 875,000]

 

South Vietnamese civilians: 250,000 (Olson) or 287,000 (Clodfelter = 247,600 war deaths + 38,954 assassinated by NLF) or 300,000 (Kutler; Summers) or 340,000 (Lewy's estimate, with the possibility that an additional 222,000 counted as VC (above) belong in this category) or 430,000 (The Sen. E. Kennedy Commission, according to Lewy, Olson) or 522,000 (Wallechinsky*) or 1,000,000 (Britannica [in both North and South]; Eckhardt; Grenville*) or 2,000,000 (Tucker*, Official VN* [N&S, 1954-75],) [MEDIAN: ca. 476,000]

 

North Vietnamese civilians: 65,000 (Kutler, Lewy, Olson, Summers, Wallechinsky) by American bombing.

 

USA: 58,000

 

South Korea: 4,407

 

Philippines: 1,000

 

Thailand: 351

 

Australia: 469

 

TOTAL: 1,216,000 (military only, S&S) or 1,312,000 (Summers) or 1,353,000 (Lewy) or 1,520,453 (WHPSI: S. Vietnamese only, 1965-75) or 1,637,000 (Olson) or 1,721,000 (Kutler) or 1,749,000 (Wallechinsky*) or 1,800,000 (B&J, 1960-75) or 2,058,000 (Eckhardt) or 2,163,000 (Britannica) or 2,500,000 (Grenville*) or 3,000,000 (1965-75, Chomsky* (1987)) or >3,100,000 (Tucker*; Official VN*)

[MEDIAN of TOTALS: ca. 1,900,000] or [TOTAL of MEDIANS: ca. 1,710,000]

 

Hvis vi går etter median tallene, så var det ca. 1.900.000 som døde i Vietnam krigen totalt.

 

Fordeles ca. slik (runder opp tallene til nærmeste 100.000):

 

S.Vietnam militær: 300.000

N. Vietnam militær: 900.000

S. Vietnam sivile: 500.000

N. Vietnam sivile: 100.000

USA militær: 100.000

 

Dvs. totalt:

 

USA og S. Vietnam drepte: 1.000.000 nord-vietnamesiske

N. Vietnam drepte: 900.000 sør-vietnamesiske og andre

 

Sivile:

 

USA drepte: 100.000 sivile

N. Vietnam drepte: 500.000 sivile

 

Det er fint å ha tallene. Så alle dere som har bestemt dere for at USA drepte millioner av sivile har en litt feil oppfatning...

Men kjør på du HalTan, det er gøy å si USA dreper millioner av sivile, ikke sant? Har det ikke en fin klang? Selv om det ikke er sant. ;)

Lenke til kommentar

For en post!! Kan ikke fatte å begripe hvorfor det er så mange anti-amerikanere i dette landet som hele tiden kommer med ville påstander om USA. USA drepte 3 millioner sivile i Vietnam!?? Med vilje? Er det virkelig mulig å komme med noe slik? Folk i dette landet er jo kapable til å trøkke hva som helst ut av sine uvitedende kjefter. Er jo så jævlig inn å være anti-amerikansk også da. Bra at noen kom med litt fakta til slutt litt lenger opp her...

Det går ikke an å føre en krig uten sivile tap eller senvirkninger på soldater. Tenk deg selv hvordan det ville vært å gå rundt i jungelen i 3 år å drepe folk, for så å komme hjem til en vanlig jobb, uten noen form for støtteapperat... sier seg selv at

ganske mange vil takle dette ekstremt dårlig. Trenger jo ikke å være noen atomfysiker for å skjønne at man ser og gjør mye sjukt i en krig.

Det dukker også altid opp uante konsekvenser i og etter en krig, og dette blir jo så og si alltid sosialist pressens fokus. BAre se på hvordan media dekker Irak. Nei, USA skulle heller latt diktatorer og nazister være i fred å få holde på med sitt opp gjennom historien. Tenk for en fri, fin og fredfylt verden vi hadde hatt da. MMMMm, det hadde vært hærlig dere.

Lenke til kommentar
Ikke bare høres det bra ut HalTan, men det høres ut som om US dreper bare for gøy?!

 

Da tror jeg vi er enige... USA drepte ikke så altfor mange sivile, og ihvertfall ikke "med vilje".

okok... jeg sa jo at tallet ikke stemmte.. poenget var at US drepte MYE mer en det de tapte.. BETYDELIG mye mer. Og STORE deler var sivile.

 

De dreper ikke for gøy, de dreper for penger og makt.

 

De drepte ALTFOR mange sivile jo, en drept er en for mye din GNOTT! Selvfølgelig drepte de med vilje! Er du helt borte eller? Som sagt, tror du såpass store mengder sivile blir borte eller dør i militære angrep kun myntet på militære?

 

Da er alternativene:

 

1. Du tror amerikanerene er stokk dumme innen angrepstaktikk og angriper feil mål.

2. Du snakker bullshit.

3. Amerikanerene visste godt hva de gjorde

4. Amerikanerene er delvis blinde hele gjengen og ser ikke forskjell på sivile og militære.

5. Amerikanerene visste godt at utsulting er effektiv krigføring og gikk løs på bønder og dyrket mark.

 

Take your pick.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...