Venruki Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Hva syntes dere om USA sin bruk av napalm i vietnam krigen ? Tenk dere noe så ille som å få brennende veske på kroppen uten og kunne stoppe det.. Desperat etter og bli kvitt smerten. Huden din bobler.. Brenner under vann.. Må være helt forjævlig. Mener at det var totalt unødvendig av USA ! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Vel.. Vietnamkrigen i seg selv var totalt unødvendig av både USA og andre involverte parter. Napalm er forresten en forferdelig u-human måte å drepe på. Lenke til kommentar
Sakris Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Haltan: Enig med du! Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Haltan: Enig med du! Det er jeg også... JoachimR: regner med at du dukker opp i denne posten også, klarer sikkert ikke holde deg unna Jeg har tenkt litt, og jeg og |Johnsen| har bestemt oss for å spleise på SU-medlemmsskap til deg! Værsågod Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. oktober 2003 Del Skrevet 24. oktober 2003 Å ja... får roe meg da... Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Napalm er/var et forferdelig våpen... I dag bruker såvidt jeg vet både USA og NATO klasebomber. Det er i seg selv et mer eller mindre humant våpen når det detoneres. Problemet er at ikke alle av de små enkeltbombene, som en klasebombe sprer ut over et stort område går av. Når disse små bombene ligger på bakken skal det ingenting til før de går av. Skifte fra sollys til skygge eller høytrykk til lavtrykk kan være nok. De kan ikke fjernes, demonteres. De må detoneres på stedet. Napalm rammer ikke så vilkårlig som utetonerte bomber fra klasebomber. Napalm svir av området det blir sluppet over. Klasebomber rammer i likhet med landminer i stor grad sivile, små nyskjerrige barn. Klasebomber er et et forferdelig våpen, som har lange ettervirkninger og rammer vilkårlig. Både USA og NATO har brukt klasebomber i de siste årene, noe som burde være unødvendig med masse prat om kirurgisk bombing etc. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Selvsagt måtte jeg dukke opp! Jeg tenker det holderr med medlemskap i Unge Høyre jeg... Napalm var ingen pen måte å drepe folk med. Selv jeg er med på at vietnam-krigen var et eneste stort nederlag for US. Det er synd. Jeg hedrer alle de 58 000 amerikanske soldatene som ble drept i Vietnam. Napalm var nok dessverre nødvendig. I Vietnam hersket en eneveldig "president" og forsøkte å innføre kommunimse og alt med den. Han klarte til en hvis grad det, og Vietnam begynte å bli en trussel mot verdenssamfunnet, med USA i spisssen. Vietnam hadde da ogsåf forsøkt å skaffe seg atomvåpen, de begynte virkelig å få litt makt. En kommunistisk verdensmakt ville ikke blitt bra. USA skjønte dette, og gikk inn for å styrte kommunistregime. Dessverre var alle innbyggerne oppdratt til at kommunismen var det eneste rette, og at kapitalsime var et onde. De klarte faktisk å stå imot USA og førte en aktiv bakkekrig hvor mange amerikanske soldater mistet livet. At man da måptte forgifte plamer og denslags var naturlig. napalm var forferdelig for de som fikk det på seg. Men krig er krig, og de kunne hAa overgtt seg og kapitulert på et tidligere tidspunkt. Noe godt kom i hvert fall ut av krigen'; mange vietnamesere forstod etterhvert sitt eget beste, og protesterte mot kommunistregime... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 JoachimR, det passer bedre med et medlemskap i unge ku-klux-klan for deg slik jeg ser det Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Nå tror jeg Heraldo skal ta det litt med ro... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Nå tror jeg Heraldo skal ta det litt med ro... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Napalm var nok dessverre nødvendig. Han klarte til en hvis grad det, og Vietnam begynte å bli en trussel mot verdenssamfunnet, med USA i spisssen. At man da måptte forgifte plamer og denslags var naturlig. napalm var forferdelig for de som fikk det på seg. Men krig er krig, og de kunne hAa overgtt seg og kapitulert på et tidligere tidspunkt. slike innlegg er jo ikke annet enn sinnsyke. Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Dessverre var alle innbyggerne oppdratt til at kommunismen var det eneste rette, og at kapitalsime var et onde. De klarte faktisk å stå imot USA og førte en aktiv bakkekrig hvor mange amerikanske soldater mistet livet. At man da måptte forgifte plamer og denslags var naturlig. Når jeg gikk hjem fra skolen i går så jeg en gul bil. At jeg da måtte kle av meg alle klærne og løpe naken hjem mens jeg skrek KUMBAJAMALAAAA! var derfor helt naturlig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Jeg er redd de ikke er så sinnsyke jeg.... Jeg står for alt jeg har sagt i denne tråden. Enn så lenge! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 I Vietnam hersket en eneveldig "president" og forsøkte å innføre kommunimse og alt med den. Han klarte til en hvis grad det, og Vietnam begynte å bli en trussel mot verdenssamfunnet, med USA i spisssen. Hva mener du med "kommunisme og alt med den"? Nå er jeg spent. Jeg kjønner heller ikke helt hva du mener med "Vietnam begynte å bli en trussel mot verdenssamfunnet, med USA i spisssen", men jeg er enig at USA er i spissen nå det gjelder trusler mot verdenssamfunnet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Verdenssamfunnet og USA spesielt var det jeg mente. Kommunisme har en del lite hyggelige bivirkninger, som sult og lavere BNp. For eksempel. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 USA brukte ikke napalm mot sivile, knapt nok mot militære. USA brukte napalm til å svi av skogen der fienden gjemte seg. Tenk litt edrulig og rasjonelt på det: Ville USA være tjent med å kaste bort dyrebar napalm på sivile og sette sine bakkestyrker i et enda dårligere lys? Lenke til kommentar
Decline Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 Selv jeg er med på at vietnam-krigen var et eneste stort nederlag for US. Det er synd. Jeg hedrer alle de 58 000 amerikanske soldatene som ble drept i Vietnam. Synd de ikke klarte drepe mer enn de millionene (eller hva det var, mange var det ihvertfall). Hva med å hedre de som forsvarte sitt eget land mot verdens mektigste nasjon som brente ned landsbyene deres og mishandlet og drepte inbbyggerne? USA skjønte dette, og gikk inn for å styrte kommunistregime. Jeg begynner å skjønne nå. Alt for kapitalismen. For all del, ikke la noen av disse kommunistene overleve, brenn dem alle. Men krig er krig, og de kunne hAa overgtt seg og kapitulert på et tidligere tidspunkt. Hvorfor skulle de? De gjorde ingenting i strid med noen lover? Alt de gjorde var å føre en kommunistisk politikk. Med andre ord, om du hadde vært på venstresiden, hadde du støttet Stalin, Røde khmeer etc. som med makt innførte kommunisme? Det blir jo i det vide perspektiv det samme. Noe godt kom i hvert fall ut av krigen'; mange vietnamesere forstod etterhvert sitt eget beste, og protesterte mot kommunistregime... Og for ikke å glemme resten av verdenssamfunnet + veldig mange av USAs innbyggere som etterhvert fikk se hva som egentlig hendte, og som da gikk imot krigen, og som videre (kombinert med store tap) førte til at USA måtte gi seg. Jeg tenker det holderr med medlemskap i Unge Høyre jeg... Håper ikke alle UHere går med tanker om at USA kan få gjøre hva de vil, drepe, torturere, brenne, ødelegge osv. så lenge de er kapitalistiske. De fleste kommunister i dag har da kommet så langt at de er totalt imot slike aksjoner på venstresiden! Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 De fleste kommunister i dag har da kommet så langt at de er totalt imot slike aksjoner på venstresiden! De har gått fra en naiv tro på væpnet revulosjon og naiv støtte til diktatorer til en naiv pasifisme og misunnelse mot USA. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 25. oktober 2003 Del Skrevet 25. oktober 2003 1. USA brukte ikke napalm mot sivile2. Tenk litt edrulig og rasjonelt på det: Ville USA være tjent med å kaste bort dyrebar napalm på sivile og sette sine bakkestyrker i et enda dårligere lys? Det finnes et berømt bilde som viser ei lita vietnamesisk jentunge som springer naken og forbrent ut fra en landsby. Skal vi finne det til deg, Fiskepinna? Forøvrig er det interessant at du tar opp dette med PR under en krigføring. Fordi, la oss anta at USA ønsker _både_ å drepe sivile (ettersom "sivilbefolkningen er havet som geriljasoldatene svømmer i", eller no') _og_ fremstille seg som gode stridfører. Hva gjør dem da, tror du? Bruk gjerne den tiden du trenger på å finne et edruelig og rasjonelt svar på dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå