Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor ADSL - download grense?

Anbefalte innlegg

Setter Tele/Stjele-Nor en sperre på 1 GB så har de trådd over streken,... (Upload/eller Download,... bare de gjør det på en av de så klikker jeg,.. )

Da skifter jeg ADSL leverandør og driter i om jeg må betale engod del ekstra fordi jeg har bundet meg frem til nov.

Er ikke Tele/Stjele-Nor det firmaet som hadde så enormt godt overskudd ? - Hvorfor da ikke være litt snille med kundene sine for en gangs skyld og kanskje evt. gi tilbudskampanjer,... hva som helst,.. og ikke gjøre så utrolig dumme ting hele veien,... :sad:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjære Anders Leipsland, det er ikke alle som ønsker seg adsl pga warez, det er faktisk flere og flere som har begynt å lytte til radio via internett istedet for via FM-båndet.

Jeg lytter til radio kun via internett for tiden. Dersom jeg bruker 128kbits/16KB tilkoblingen til NRK MP3, hvor lenge kan jeg høre på radio i måneden da?

Dersom jeg skulle være så uheldig å gå inn på http://www.filmweb.no og se hva som går på kino for tiden, og streamer teasere fra de aktuelle kinofilmene som jeg har tenkt å se på kino, da vil ikke 1GB holde særlig lenge.

Lenke til kommentar

Til deg som synes at ISDN Turbo er et bra produkt kan jeg nevne at Enitel og MANGE andre hadde dette som standard på ISDN Internett IHVERTFALL 18 måneder før Telenor "introduserte" dette på markedet. Riktig nok er ikke Enitel med i gamet lenger...

Lenke til kommentar

Hvis Telenor setter en grense for hvor mye en kan laste ned. Er det et klart brudd på avtalen mellom deg og Telenor. Du kan si opp avtalen uten kostnad, og kan kreve tilbakebetaling av innmeldingsgebyr (gjør det selvpakken, o.l)

Etter hvert vil det komme flere riksdekkende internett levrandøren. Med andre ord, Telenor vil få problemer!!

Hilsen sint juss-student

Lenke til kommentar

Telenor er ikke helt gode, det er sikkert.

Vi bytta fra telenor til tele2 fast-telefon, nå driver de og ringer oss for å spørre om vi vil bytte tilbake (noe vi selfølgelig sier nei til).

En annen jeg kjenner fikk også samme telefon, han spurte hvorfor han skulle bytte tilbake ettersom det var dyrere. Dama han snakka med ante ikke hvorfor, men syntes han skulle gjøre det. Han kunne jo kansje være med i noen av rabatt ordningene deres (til og med det gjorde det dyrere enn hva han har nå).

Hehe, de vet å rote det til, merkelig at de fikk så enormt overskudd? Kansje de selger narko for å få litt inntekt?? De ville i såfall ikke være de første.

Lenke til kommentar

Hm.. Vet ikke hvordan Telenor er på ADSL, men internett via kabel-tv virker veldig bra her hos meg. 512/128 koster meg 317 kroner per måned, og da trenger jeg ingen form for abbo i det hele tatt, eneste er kabel-tv generelt og det har jeg gratis via borettslaget. Akkurat nå har vi kun 256/64 siden de skal oppgradere programvaren i kabelmodemet, og jeg ligger på dønn på 32kb/s når jeg henter ned ting og tang. Går YTTERST skjeldent under dette når jeg bruker linja fullt ut.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat vite litt mer om hva dette dreide seg om. Telenor driver og ringer rundt til sine ADSL kunder for å høre hvordan folk vil like om de kunne velge forskjellige grenser på dl i månenden.

En på 500MB i mnd

En på 1GB i mnd

og en til, høyere(?)

Dette mot at det blir litt billigere månedsavgift. Bruker du over det alternativet du har valgt må du betale ekstra.

De presiserte visst på telefonen at dette var _ikke_ noe de skulle gjøre, men de ringte rundt for å høre hvordan folk ville like løsningen...

Høres absolutt ikke bra ut! :sad:

Rettere sagt, det høres helt tåpelig ut. En grense på 500MB? Hva er den for? I tilfelle noen bare vil ha linja og ADSL modemet til pynt?

Aqira / illithid

Lenke til kommentar

Litt juss.. :smile:

Bare sånn at det er sagt:

Telenor kan uansett ikke plutselig innføre dette for alle sine kunder. De kan nok innføre det for nye kunder, men de fleste eksisterende kunder har jo skrevet en under på en kontrakt med ett til to års bindingstid. Å innføre dette vil være et kontraktbrudd fra Telenor. De kan nok innføre det etter kontrakten går ut - etter bindingstiden e.l.

Men uansett så skal du vel ha 3 mnd. forvarsel på alle endringer hvor du kan si opp linja hvis ikke du godtar endringene.

Correct me if I'm wrong! :wink:

Jeg må nesten presisere igjen at de kun ringte rundt for å høre hvordan folk ville tatt et slik forslag. De hadde ingen planer om å innføre det - ennå. (...Sa de selv i alle fall.)

Aqira / illithid

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-20 23:02, Anders Leipsland skrev:

De som ikke laster ned så mye får en BONUS i form av billigere abonement. Det vil si at Telenor faktisk GIR og ikke TAR.

Hvorfor skal DEM måtte betale for at DERE skal få bruke linja så sykt?

TRor du virkelig at ett selskap som Telenor GIR noe? Neida, du har gått rett i fella. For å GI en plass, TAR dem en annen plass. Da blir linjene dyrere for de som måtte ha behov for det.

Nei uff til Telenor.

Lenke til kommentar

nei, telenor kan ikke gjøre dette, det tror jeg dem skjønner oxo. selv om de har monopol på alt teleshitt i hele norge, så kan dem ikke det.. de kan kansje gjøre det for de som blir "nye" abonnementer, men siden de skal slutte å bygge ut adsl så må de vel finne ut en ny metode å flå kundene sine på ? siden de slutter, da vil de jo tape penger, ett sted må de jo ta det igjen, å det gjør det ved å inføre en teit download grense ? satt akkurat å tenkte hva jeg bruker linja mi til, hmmz. shell server, download av forskjellige ymse illegale saker, pluss streaming av mp3 fra digitallyimported.com osv .. meeen, dette kan ikke telenor gjørra.. det forstår dem tette telenor :sad:

Housey

Lenke til kommentar

Quote:

De kan nok innføre det for nye kunder, men de fleste eksisterende kunder har jo skrevet en under på en kontrakt med ett til to års bindingstid. Å innføre dette vil være et kontraktbrudd fra Telenor.

Telenor har nok "gardert" seg mot dette også!

Se på det som står med liten skrift i kontrakten:

"Telenor forbeholder seg retten til å endre disse vilkårene med en måneds varsel. Ved vesentlige endringer i vilkårene har kunden rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning og kreve refundert en forholdsmessig del av forhåndsbetalte avgifter".

Så ja, dette vil i tilfelle gjelde for kunder som er under kontrakt også! Men å innføre en slik download-grense må vel sees på som en vesentlig endring i avtalen og du har dermed rett til å si opp avtalen med øyeblikkelig virkning.

Lenke til kommentar

Quote:

Anders Leipsland skrev (2002-02-20 23:02):

Det er jo ikke ei download SPERRE da, du kan laste ned 100GB om du vil det...

For å snu opp ned på situasjonen:

De som ikke laster ned så mye får en BONUS i form av billigere abonement. Det vil si at Telenor faktisk GIR og ikke TAR.

Ideen er jo helt klar god den. Veldig mange laster ikke ned over 1GB i måneden(1GB er faktisk en god del for folk flest). Hvorfor skal DEM måtte betale for at DERE skal få bruke linja så sykt?

Er ganske klart at det er en del her på forumet som ønsker ADSL (eller har ADSL) grunnet warez. ISDN linjer innbyr ikke akkurat til å laste ned 700MB image filer :wink:

Jeg klarer ikke å dy meg, jeg må bare skyte hull i argumentet ditt, og det med kanon! I dag er 1G veldig mye for de fleste, men jeg tror at disse "aller fleste" ikke har ADSL, de har modem eller ISDN. En annen ting er, og her kommer kanonskuddet, at Telenor aktivt har profilert ADSL som teknologien det man høre lyd og se levende bilder (film) med høy kvalitet. Altså streaming video. Det er også meningen at men etter hvert som tilbudene kommer skal man også kunne leie video på nett og se denne på streamin video. Men hvis telenord setter en grense skal du altså betale dobelt opp (eller trippel) du skal betale for å i det hele tatt ha muligheten til å få tilbudet (ADSL abonement), du skal betale de som tilby streaming video, og så skal du betale telenor ekstra fordi du utnytter teknologien.

Men for all del, dette er et rykte, jeg for min del tror ikke det vil skje med engang, og hvis det skjer tror jeg vi får en mye høyere gense. Hvis grensen blir lav, blir det den siste dagen jeg er telenorkunde.

En liten digresjon i denne sammenhengen; jeg spiller ikke så mye, men hvor stor del av linjas kapasitet er i aktiv bruk når man spiller på nett?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-21 14:43, Xell skrev:

I dag er 1G veldig mye for de fleste, men jeg tror at disse "aller fleste" ikke har ADSL, de har modem eller ISDN. En annen ting er, og her kommer kanonskuddet, at Telenor aktivt har profilert ADSL som teknologien det man høre lyd og se levende bilder (film) med høy kvalitet. Altså streaming video. Det er også meningen at men etter hvert som tilbudene kommer skal man også kunne leie video på nett og se denne på streamin video.

MÅ si meg helt enig i dette.. Det er vel dette som er hele poenget med bredband i norge. Man kommer jaggu ikke langt med 1Gb..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-20 23:24, snesoey skrev:

Vel, om Telenor skal begynne "belønne" de som ikke klarer utnytte "ny" teknologi for hva den er god for.. er jeg redd det blir mange som skyver pølsen foran seg på brødskiven.

Men det er et mindretall som har bruk for denne teknologien i dag. Folk etterlyser innhold på bredbåndstjenestene, dem har rett og slett ikke bruk for noe raskere enn ISDN og for mange er det dyrt med ADSL.

Quote:

Kjære Anders Leipsland, det er ikke alle som ønsker seg adsl pga warez, det er faktisk flere og flere som har begynt å lytte til radio via internett istedet for via FM-båndet.

Jeg lytter til radio kun via internett for tiden. Dersom jeg bruker 128kbits/ 16KB tilkoblingen til NRK MP3, hvor lenge kan jeg høre på radio i måneden da?

Dersom jeg skulle være så uheldig å gå inn på
og se hva som går på kino for tiden, og streamer teasere fra de aktuelle kinofilmene som jeg har tenkt å se på kino, da vil ikke 1GB holde særlig lenge.

Er fullstendig klar over at ikke alle ønsker adsl pga warez, men det er naivt å tro at warez ikke er en grunn for en del her på forumet.

Å lytte til radio via internet er noe veldig få gjør. Hvis vi ser på hva den gjennomsnittlige nordmannen har bruk for så tror jeg faktisk at 1GB vil holde greit.

Quote:

Da blir linjene dyrere for de som måtte ha behov for det.

Da bør du tenke slik at det er billigere med det som karakteriseres som "dyr" ADSL i forhold til ISDN for superbrukere. ADSL er billig det faktisk :smile:

Quote:

I dag er 1G veldig mye for de fleste, men jeg tror at disse "aller fleste" ikke har ADSL, de har modem eller ISDN.

Riktig det og hvis en DL grense kan gjøre at de får noen billigere adsl tilbud så disse "aller fleste" kan komme seg over på en bredbåndsteknologi så er det positivt for samfunnet

Quote:

En annen ting er, og her kommer kanonskuddet, at Telenor aktivt har profilert ADSL som teknologien det man høre lyd og se levende bilder (film) med høy kvalitet. Altså streaming video.

Problemet er jo at den ene gangen folk ville se streaming video så knelte serverne(sikter til BigBrother nå). Tilbudet er rett og slett ikke til stede.

Quote:

Det er også meningen at men etter hvert som tilbudene kommer skal man også kunne leie video på nett og se denne på streamin video. Men hvis telenord setter en grense skal du altså betale dobelt opp (eller trippel) du skal betale for å i det hele tatt ha muligheten til å få tilbudet (ADSL abonement), du skal betale de som tilby streaming video, og så skal du betale telenor ekstra fordi du utnytter teknologien.

Som du sier "etter hvert". "etter hvert" så vil nok også denne eventuelle grensa også økes i takt med at markedet krever det.

Nå gjør altså Telenor en undersøkelse på hvorvidt markedet er åpent for et slikt tilbud. Hvis markedet ønsker det velkomment så ser jeg ingen grunn til ikke at de skal tilby det.

pjuh, var ikke så stor kanon det :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-02-21 23:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-21 00:43, Rascal skrev:

Til deg som synes at ISDN Turbo er et bra produkt kan jeg nevne at Enitel og MANGE andre hadde dette som standard på ISDN Internett IHVERTFALL 18 måneder før Telenor "introduserte" dette på markedet. Riktig nok er ikke Enitel med i gamet lenger...

Software compression er egentlig et must da.. bruker selv telenor ISDN , og bruker avogtil netcom .. men merker det går ***** mye tregere å surfe p.g.a en får faktisk bare de 8 kb, mens med telenor og surfing (målt i opera) har en glatt 20 kb/sec p.g.a komprimering av store html filer , det hjelper :smile:

Men **** det koster og :sad:(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...