Gå til innhold

7D og filming med Canon IS-linser vs 70D

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har for øyeblikket et Canon 7D og en Tamron 17-55 f/2,8. Jeg bruker det desidert mest til filming, men jeg klarer ikke å bli kvitt ristingen i bildet. Dette kommer selvsagt fra håndbevegelser ved håndholdt bruk, men er en helt egen spesiell "finkornet" risting.

Min forklaring er at det ikke er en IS-linse, og jeg vurderer derfor å kjøpe meg en brukt Canon EF-S 17-55 mm IS. Vil den lille ristingen da forsvinne?

Eller vil man ikke bli kvitt dette så lenge det er et 7D i andre enden, som ikke har IS i huset? Har brukt Canon C300 en del og der er det selvfølgelig ikke risting i det hele tatt, med både IS i huset og i objektivet.

Er 70D bedre rustet til å filme med? Er det her problemet mitt ligger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ristning eller motionblure du har ?

Noe risting vil du bli kvitt med stabilisering, et nytt hus vil ikke hjelpe på det problemet.

Eneste grunnen for å bytte til 70D er for og få en bedre autofokus funksjon.

Hva med og bruke en kamerastabilisering, eventuell lage en selv.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er risting ja, Nautica :)

Liker å bruke kameraet rent håndholdt, for raskt å kunne skifte til stativ ved nødvendig. Bruker det mye på reise og turer og da blir det mye "stæsj" med en slik rig. Men tusen takk for tipset.

Jeg legger ved en videosnutt som viser dette. Ved filming ved vanlig videokamera blir skjelvingen fra hånden til mer jevne og store bevegelser, mens her blir det stygge rykkete små bevegelser. Vanlig risting ved videokameraer går greit fordi det er en del av looken, men denne rykkingen er ikke særlig pen. Og det å bildestabilisere hundrevis av videoklipp i post etter en reise er ganske uaktuelt ;)

https://vimeo.com/102451464

Legg merke til i kantene av bildet.

Endret av lagma
Lenke til kommentar

70d med Canon 17-55 IS fungerer veldig godt til å filme med. Jevn bevegelse pga stabiliseringen, samt jevn og presis autofokus.

Hvordan er lyden vedrørende AF på disse objektivene som ikke er SMT ?

Har hørt at man må bruker SMT objektiver for å unngå å høre AF motoren.

Da har man jo ikke så mange lyssterke alternativer igjen. For eksempel Sigma 18-35 f1.8 burde jo vært fin i mørke omgivelser og for ut av fokus filming.

Men hvis dette med lydbildet er et problem ?

Nå er jeg ingen ekspert på filming med speilrefleks, men vurderer å forsøke meg på dette :)

Lenke til kommentar

For eksempel Sigma 18-35 f1.8 burde jo vært fin i mørke omgivelser og for ut av fokus filming.

Nå er jeg ingen ekspert på filming med speilrefleks, men vurderer å forsøke meg på dette :)

Lyden er faktisk sjenerende høy...

Du bør vurdere objektiv med stabilisator...

Forsøk med ekstern mikrofon både on/off kamerahus...på eget stativ/håndholdt

Du bør absolutt forsøke deg på nye utfordringer innen video/foto ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

70d med Canon 17-55 IS fungerer veldig godt til å filme med. Jevn bevegelse pga stabiliseringen, samt jevn og presis autofokus.

Har hørt at man må bruker SMT objektiver for å unngå å høre AF motoren.

Da har man jo ikke så mange lyssterke alternativer igjen. For eksempel Sigma 18-35 f1.8 burde jo vært fin i mørke omgivelser og for ut av fokus filming.

Canon 17-55 har nesten lydløs fokusering, men ved filming kan man høre en lav klukking ved fokusering.

Sjenerende høy vil jeg ikke si den er, med mindre man filmer på et visst seriøst nivå.

Til uhøytidelig filming av småting i hverdagen er lyden så lav at det ikke spiller noen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...