Hans-Carlos Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Hei godtfolk! vurderer å kjøpe sykkel. Ikke helt sikker på hvilken enda, men blir nok noe av denne typen http://www.ktm.com/no/mx/150-sx/highlights.html#.U94Z5uBfFDw Litt usikker også på om jeg skal gå for 150 eller 250.. Noen tips? Hvor stor er egentlig forskjellen? Sykkelen skal hovedsaklig brukes til transport i storby. Vurdert en mer robust sykkel, men liker vekten på cross-syklene, de er også billigere.. Et siste spm. hvordan vil det være å kjøre en sånn type sykkel fra Oslo til feks Trondheim (50mil) Setter pris på svar fra de som kan "litt" mer enn meg Takk Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 (endret) Skal du kjøre på veien er det EXC du må ha. Ikke SX. Og skal du kjøre et stykke ville jeg valgt 250. Kanskje til og med 360/380. Og KTM er et av de beste merkene. Endret 3. august 2014 av sedsberg Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 Satt akkurat å tenkte på det, 150 blir nok litt lite.. Hva er forskjellen på EXC og SX? Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 EXC er enduro modell, mens SX er ren cross sykkel. EXC har noe snillere motor, mykere dempere, større tank å kommer med lys og alt du trenger får å få den registrert. SX har ingenting ut av det der. Så den får du ikke registrert. Ville absolutt gått får EXC 450 eller kanskje 350 om du har tenkt å kjøre på vei med den. Kan se for meg at 150 eller 250 kan bli litt lite. Å vet ikke hvordan det er å kjøre fra Trondheim til Oslo med en sånn sykkel. Er bare 9 liter tank på exc 450. Vet ikke hva den bruker på mila. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Husk at 150 og 250 (og 380) er 2-taktere og dermed har en del høyere effekt pér kubikk enn de "større" syklene. Dog sluker de mer bensin og ryktene går at 4-takterne er behageligere å kjøre. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Å vet ikke hvordan det er å kjøre fra Trondheim til Oslo med en sånn sykkel. Er bare 9 liter tank på exc 450. Vet ikke hva den bruker på mila.Bruker sykkelen ca 0.4-0.5 på milen trengs 2 fyllinger underveis gitt at han starter på full tank. Ca 0.55-0.7 på milen tilsier at 3 fyllinger trengs underveis. Dette er selvsagt helt hypotetisk, legg gjerne til en pitstop eller to som kompenserer for at du aldri kjører bensintanken knusktørr TS, hvilket førerkort har du? En EXC 450 kan, med sin egenvekt på bare 112 kg, kun kjøres lovlig på A2 om den har motoreffekt ikke høyere enn 22,4 kW (30 hester), noe jeg dessverre ikke finner noe om i farten. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 (endret) Husk at 150 og 250 (og 380) er 2-taktere og dermed har en del høyere effekt pér kubikk enn de "større" syklene. Dog sluker de mer bensin og ryktene går at 4-takterne er behageligere å kjøre. Det tenkte jeg ikke på nei Er så vandt med at alle puttrer rundt på 4-taktere i dag. http://www.thumpertalk.com/topic/736675-ktm-450-exc-horse-power/ Ser ut til at denne sykkelen har over 40 hester. Så da må man vel ha A for å kjøre den? Endret 3. august 2014 av Freestyle199 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Så lenge sykkelen yter mer enn 0.2 kW/kg, som tilsvarer 22.4 kW eller 30 hester for en 112 kg tung sykkel, så må den enten kjøres med A i førerkortet, eller plomberes ned slik at den går som mellomtung hvis mulig. Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 4. august 2014 Forfatter Del Skrevet 4. august 2014 jøss.. En slik crosser vil altså ikke være veldig praktisk med andre ord for urbant bruk og gjerne litt lengere turer i ny og ne.. Noen andre forslag til sykkel som kan være aktuelle for mitt bruk? Jeg er som dere skjønner overhodet ingen ekspert, men sykkelen bør være relativt ny, lett å kjøre og kunne håndtere små trange bykjøringer samt lengre turer uten å måtte koste skjorta i bensin. Lenke til kommentar
suuhoo Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 (endret) Kunne en sykkel av denne typen f.eks være interesant? http://www.kellox.no/mc/naked/cb650f.html Eller vil du helst ha en offroader? Endret 4. august 2014 av Freestyle199 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 En sykkel i streetfighter-stilen som Freestyle199 foreslår er nok et godt valg. Deler noen egenskaper med en crosser/motard, men gir også noe mer komfort. Ellers så selger både Yamaha og Honda (og garantert flere) supermotarder i fra 125cc og helt opp til 650cc. Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 5. august 2014 Forfatter Del Skrevet 5. august 2014 Likte syklen godt jeg! noen som vet pris på en slik en? 650cc, trenger jeg så mye da? eller er det bare et pluss? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Hvis du likte den kan du vurdere Yamaha FZ-8 og KTM Duke. Lenke til kommentar
Con Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 De fleste crosserne får man lett tak i større tank til.. http://justgastanks.com/index.php Ellers hvis du vurderer cross kan jo kanskje også yamaha wr400f være av interesse. Eller suzuki dr-z400. KTM LC4 motoren er for øvrig en kanonmaskin! Som med riktig vedlikehold er nesten uknuselig Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 5. august 2014 Forfatter Del Skrevet 5. august 2014 tingen er at jeg ikke skal kjøre hardt i off-road.. den blir til transport bruk, så jeg vil helst slippe å skru og fikse.. noe jeg heller ikke kan.. hehe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. august 2014 Del Skrevet 5. august 2014 Er vel nettopp der bl.a. KTM er veldig gode? Noe vedlikehold kommer du ikke unna uansett sykkel. Lenke til kommentar
Hans-Carlos Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 så konklusjonen hittil er vel at 150/250cc blir for lite, heller 450 eller høyere.. 4 takter.. Er det desto mer vedlikehold med en crosser enn en slik sykkel freestyle posted? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Rene crosser-motorer er mye mer aggressive en hva en "vanlig" motor er. De er da gjerne to-takt, og krever hyppige skift av både olje og oljefilter. Det fins vel en eller to modeller fra KTM med en crosser-motor som du kan få registrert på vei, men denne mener jeg er 125cc. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Til veibruk ville jeg ha gått for en 4-takter. Litt av grunnen er at 2-taktere bruker mer bensin. Hvis du skal vedlikeholde selv, er det mye lettere å skru på to-taktere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Totakts-crossere (og totaktere generelt) trenger ikke hyppig skift av olje og oljefilter. De har ikke oljefilter og motorolja fyller du enten i bensinen eller på egen oljetank. Eneste olja du skifter er girolja og den holder en evighet i forhold til motorolje på firtaktere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå