Gå til innhold

[Løst] Gjenbruke PSU? Kjipt oppsett som...funker?

Anbefalte innlegg

Jeg ser at intels nye billig cpu kan klokkes med billige hovedkort og utifra mine kalkulasjoner kan jeg skru sammen en enkel rigg meget rimelig.

Fra før av har jeg to forskjellige midi-towers med hver sin 350 W PSU liggende - kan disse enda brukes? Over 8 år begge to. Har det vært endringer i layout av kabinett eller kabler?

Så for meg noe ala dette:

Gjenbruke PSU/Kabinett

Intel G3258 (500,-)

MSI H81m-P33 hovedkort (339,-)

Ram 8 GB (579,-)

Geforce 750ti skjermkort (1200,-)

SSD HD (Har liggende)

OS og skjerm kommer i tillegg.

Pris blir da 2618,-

Alternativt kan jeg bytte ut PSU? Passer m-ATX hovedkort i gamle kabinetter?

Vil dette fungere?

Endret av jakja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å klokke mye på jubileums utgaven til Intel vil jeg anbefale en god kjøler. Videre skal du gå for et hovedkort med z97 brikkesett.

Videre blir ekstrakostnadene for å overklokke en G3258 såpass høye at du like godt kan kjøpe en i3 og få bedre ytelse.

x2

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om du kan bruke snart 8 år gamle PSU'er så er svaret tja!

Jeg hadde ikke gjort det da det ikke er sikkert at disse vil fungere som de skal etter såpass mange år , 350W serien er trolig ikke utstyrt med det beste av Caps heller så det kan få alvorlige konsekvenser om noe går galt.

Hvis du er heldig og med en adapter eller to til de nye strømforsyningene avhengig av om det er Molex eller SATA støtte på den så vil du få det til, men trolig så vil bare kostnaden av adapterene rettferdigjøre (og alder og risiko) kjøp av en ny og god psu.

Lenke til kommentar

Gå for ny PSU. Noe no-brand 350w PSUer som er så gamle er nok ikke noe særlig.
Mye mulig det heller ikke er 8-pin Eps eller 24-pin atx tilkobling heller. Det bør det være.

De 350 wattene er nok heller ikke reelle den dag i dag (nøyaktig hvor mange watt du kan trekke før den går bananas er svært vanskelig å si). Og siden slike PSUer har potensiale til å ta livet av resten av maskinen når den først dør, så er det litt risiko.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Anbefales også å spare opp til ting som varer og som du kan ta med videre. Eksempler er CPU-kjøler (Noctua gir nye monteringssett gratis når nye sokler kommer ut), kabinett (men det du har funker nok litt til?, strømforsyning (en god PSU varer mange år og kan gå i arv fra PC til PC), SSD (både og, men den varer mange år om du velger et godt merke (og holder deg unna 840 Evo og Kingstons V-serie).

Du får som regel det du betaler for.

Så med mindre overklokking er en interesse for deg i seg selv og du er noenlunde god til det, så ville jeg satset på noe bedre. Men i lengden ville jeg som sagt investert f.eks. skikkelig kjøler.

Lenke til kommentar

molex til s-ata hos Clas. 49,-

R-7 260X 899,- Bedre ytelse pr krone, + slår 750ti i ytelse på 50% av spill, - får juling av 750ti i de andre 50%'ene..

G3258 har bare noe for seg når man skal overklokke, på stock yter den tilsvarende sine spesifikasjoner, og det er ikke mye å rope hurra for. Ved overklokking vil G3258 trekke så mye strøm at en 8 år gammel "350W" strømforsyning mest sannsynlig vil lage kinaputt lyder etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Og det overklokker greit. Jeg hadde (har.. snart igjen) 750 Ti fra eVGA som var både stillegående, kaldt og klokkevillig.

Men iforhold til mitt 780-kort som jeg bruker så sliter den fort på moderne spill.

Mitt gamle GTX 280 ligger ikke langt bak 750 Ti, men på en annen side så er det overklokket og varmere enn sola. 750 Ti er sinnsykt effektivt, og AMD har ikke en sjanse her.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Vel, jeg har nå lest grafer og tenkt alt for mye på dette og følgende er bestilt:

Intel i5 4460 boxed

MSI H81m-P33 hovedkort

8 gb ram 1600 cl9

GTX760 skjermkort

Har 180 GB SSD liggende

Har 2 tb 7200 spinn HDD liggende

Bruker et av mine gamle kabinetter

Har litt vifter liggende

Corsair 650 W PSU ATX

Windows 8.1 NO OEM

Får håpe dette klarer å spille noen få spill i det minste.

Prismessig lander det på 5200 + skjerm. Utifra hva jeg forstår (sikkert ikke mye) så bør dette gi "mye for pengene".

Endret av jakja
Lenke til kommentar

Vel, jeg har nå lest grafer og tenkt alt for mye på dette og følgende er bestilt:

Intel i5 4460 boxed

MSI H81m-P33 hovedkort

8 gb ram 1600 cl9

GTX760 skjermkort

Har 180 GB SSD liggende

Har 2 tb 7200 spinn HDD liggende

Bruker et av mine gamle kabinetter

Har litt vifter liggende

Corsair 650 W PSU ATX

Får håpe dette klarer å spille noen få spill i det minste.

Prismessig lander det på 5200 + skjerm. Utifra hva jeg forstår (sikkert ikke mye) så bør dette gi "mye for pengene".

Det gjør det! Det er ganske mye man kan spare ved å gå for CPUer som ikke lar seg overklokke i dag :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen til 750Ti er jo at det er de første maxwell-GPUene, som igjen gjør at effektforbruket er omtrent halve av hva 260x klarer. Det vil nok for mange telle litt. :)

Jepp, derfor jeg skrev; bedre ytelse per krone. Skjønt halvparten i strømforbruk i forhold til 260X var vel uansett å overdrive litt? LINK

Uansett, ser ut som TS har fått seg en grei value rig der, håper du blir fornøyd! :)

Lenke til kommentar

Fordelen til 750Ti er jo at det er de første maxwell-GPUene, som igjen gjør at effektforbruket er omtrent halve av hva 260x klarer. Det vil nok for mange telle litt. :)

Jepp, derfor jeg skrev; bedre ytelse per krone. Skjønt halvparten i strømforbruk i forhold til 260X var vel uansett å overdrive litt? LINK

Uansett, ser ut som TS har fått seg en grei value rig der, håper du blir fornøyd! :)

Mja, de er relativt dårlige til å teste, og måler kun hele systemet, og selv om skjermkortet trekker halvparten så mye, så betyr det ikke at hele systemet halverer effektforbruket. For ikke å snakke om at de tallene de også "kalkulerer (gjetter)" seg til flyr litt over alt. 260x har 115W TDP, mens GTX 750Ti har 60W. :)

Ser vi på mer nøyaktige målinger under peak effekt:

07-Power-Consumption-Peak.png

Selv om det under gaming etc.. vil være mindre og mer ujevne forskjeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...