Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Typen er mye med sin eks...

Anbefalte innlegg

Hei. Er en jente på 21 som har vært sammen med typen min i 4 måneder. Han hadde vært singel i 1,5 år da vi ble sammen. Før det var han sammen med en i et halvt år omtrent, og det var han som gjorde det slutt. Siden hadde de ikke kontakt på en stund, som jeg forstod det, før han tok kontakt med henne etter ca et halvår. Da var de sammen en del og begynte å holde på igjen, tydeligvis prøvde de å finne tilbake, men hun fant en annen etter noen måneder. Så da mistet de kontakten litt igjen, og på samme tid begynte jeg og han og være sammen en del igjen (har mye felles kjente så vi hang litt sammen før og, men mistet kontakten).

Etter jeg ble sammen med ham har det plagd meg at han er relativt mye med eksen. Det er ikke noe han snakker om eller informerer meg om liksom, han tenker kanskje ikke på det slik, men jeg er godt klar over når han er med henne fordi jeg og hans eks har en felles venninne.

Det er alltid han som spør henne om å treffes. De er gjerne mange timer sammen i strekk, sitter hos en av dem eller ute og snakker osv. Har også hendt han inviterer henne på film sent på kvelden, gjerne flere ganger med få dager imellom. Og jeg har også fått vite av andre at han tilbød henne å overnatte (på gjesterom vel og merke), helt uten at hun hadde noe behov for det siden hun bor med grei avstand og skulle bli henta.

Jeg føler det er vanskelig å ta det opp at det plager meg, for er det kanskje jeg som reagerer feil? Jeg synes bare ikke tanken på at typen min tilbringer tid med sin eks er noe kul, og især ikke når jeg også vet at han ofte gjør henne store tjenester. Hun kan bare spørre han om han kan fikse noe for henne og så gjør han det, tilbyr seg også av seg selv å hjelpe henne med store ting/fikse henne hjelp osv.

Fikk venninnen min til å spørre henne om han hadde snakka om meg til henne, det hadde han ikke gjort. Men han hadde vært interessert i å spørre henne om gutter osv, og når hun hadde en på gang hadde han spørsmål rundt det. F eks hadde han sett et sugemerke på henne som han hadde vært veldig interessert i å spørre om.

Vet jo selvsagt at det går an å være venner med en eks, men er det da normalt å oppføre seg slik overfor eksen, når man har nytt forhold?

Anonymous poster hash: 9947d...614
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjent med Anna Anka prinsippet? Følg det og du vil aldri ha noe problem.

Men seriøst. Om man ikke kan ha et vennskapelig forhold til en eks uten at nåværende partner skal bli sjalu er det enten prinsipp A; en mann er like trofast som hans muligheter. Eller prinsipp B; vårt forhold er som en 2004 buddy, upålitelig.

Som er problemet.

Endret av joneug
Lenke til kommentar

Det som er greia er at han vil ha eksen.

Han henger så mye med henne fordi han vil at følelsene skal blusse opp hos begge igjen. Han bryr seg også mye om henne, og er veldig nysgjerrig, derfor ble han så nysgjerrig når det var snakk om andre gutter i bildet (sjalu). Han har ikke nevnt deg, fordi da ville det vært litt rart at han maste så mye på henne når han allerede hadde kjæreste.

Eksen har ham rundt lillefingeren, og du er backupen/puledokke/selskap.

Er nok som det ene alternative joneug nevner, at han bare er trofast som hans muligheter. Og du vet jo aldri når han får "gjennomslag", eller om han allerede har gjort det eller om han i det hele tatt kommer til å gjøre det hvis han oppfører seg som en tøffel.

Endret av Pjuuok
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva mener dere med at han "bare er trofast som hans muligheter"? Og hvis han vil ha henne, hvorfor er han da sammen med meg? Han er ikke gutten til å være utro, derfor finner jeg det rart om han har en agenda med henne, samtidig som jeg synes det er rart/upassende at han har den kontakten han har med hun.

Lenke til kommentar

Vært borti noe lignende selv, og løsningen som fungerte best for meg var å gi en lang faan i dem begge.
Livet går videre, "and there`s plenty of fish in the sea".... :)

For meg høres det ut slik som Pjuuok er inne på; hun har ham rundt lillefingeren.

Blir ikke overrasket om de er "friends with benefits" heller.

Jeg har opplevd såpass med dritt fra såkalte "venner" at det er overhodet ikke overraskende lenger.

Folk er forskjellige, noen blir mer sjalu enn andre, men det du opplever er naturlige reaksjoner.

Hvorfor i svarte skal han henge med eksen sin så mye og være tøffel for henne, når han har deg?

For meg høres det ut som du fortjener noen bedre, noen som verdsetter deg høyere enn som en reserveløsning.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Spørsmålet TS må stille er om "reserveløsning" beskriver situasjonen...?

Hvis dere har det bra sammen, er forholdet til eksen relativt uproblematisk. (At det ikke føles sånn er en annen sak.) Tar han deg med på kino? Gjør han de samme tingene for deg? Er dere sammen så mye som dere begge ønsker? Det vil si at du har andre ting å gjøre når han treffer henne, så det ikke går "på din bekostning".

Hvis svaret er nei, er det for mye. (Dog forutsatt at du faktisk har et liv ved siden av ham også, egne venner og aktiviteter. Konstant tosomhet er ikke et gode.)

Gutter i den alderen er litt redde for å bli lenket fast for livet. De har ett ben i ungdommen og ett i voksenlivet. De vil ha sine gamle venner og sine hobbyer, og sine venninner. Det er ikke alltid lett å se forskjellen på å være trofast og å være tøffel. Forsøk på å binde ham fastere til deg kan fort oppfattes som krav om å bli en "tøffel", og det føles for mange gutter som en avmaskulinisering.

Å være en ridder for andre damer er en måte å være en selvstendig mann på. Og strengt tatt er jo det en god ting å være hjelpsom og omtenksom. Om noen år vil du være glad for at du har mannen som alle beundrer for hans hjelpsomhet. Det er ikke en egenskap du vil drepe i ham.

Du sier han ikke er typen for utroskap. I så fall er hans oppførsel ikke negativ, så lenge det ikke går på din bekostning. Er forholdet godt og samværet rikelig, så la ham løpe fritt.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du er midlertidig erstatning. Synes du

a) tar det pent opp med ham

b) du gjør det slutt.

Hadde han virkelig brydd seg om deg så ville han informert deg at han skal treffe eksen. De har jo lov til å være venner, men dette høres ut som at han tenker at han vil ha mer enn vennskap...

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Han hadde ikke vært så interessert i å henge med eksen hvis han elsket deg. Jeg tviler ikke på at han liker deg og er glad i deg, men jeg tror han ville valgt eksen fremfor deg hvis han fikk muligheten. Dette høres ut som starten på et ulykkelig forhold, vil anbefale deg å komme deg bort..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det flere enn meg som synes det er synd at slike tråder utvikler seg til meningsmålinger hvor selverklærte adferdspsykologer uttaler seg mer eller mindre skråsikkert om motivene til folk de aldri har truffet, gjerne anonymt, og basert på partsinnlegg?

hva er vel et forum uten litt mangfold?

Anonymous poster hash: c95b9...f48

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje mangfodet jeg savner. Disse trådene er så forutsigbare:

TS: Jeg lurer litt på forholdet vårt...?

Anonym: Dump ham/henne, han/hun er/kommer til å være utro.

Ta det fra en som feirer perlebryllup (30 år) til neste år: Et forhold er en lang rekke opp- og nedturer. I perioder er det som været i Bergen på høsten, lange gråværsuker avbrutt av enkelte solgløtt. Men bare unntaksvis signaliserer gråværet verdens undergang.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel kanskje mangfodet jeg savner. Disse trådene er så forutsigbare:

TS: Jeg lurer litt på forholdet vårt...?

Anonym: Dump ham/henne, han/hun er/kommer til å være utro.

Ta det fra en som feirer perlebryllup (30 år) til neste år: Et forhold er en lang rekke opp- og nedturer. I perioder er det som været i Bergen på høsten, lange gråværsuker avbrutt av enkelte solgløtt. Men bare unntaksvis signaliserer gråværet verdens undergang.

Noen bærer livet sitt med stolthet, det at du finner deg i å ha en utro partner betyr ikke at alle skal det. Det er bedre å leve med god selvfølelse enn å sitte og tviholde på et forhold for kisten tros skyld.

Lenke til kommentar

Noen bærer livet sitt med stolthet, det at du finner deg i å ha en utro partner betyr ikke at alle skal det. Det er bedre å leve med god selvfølelse enn å sitte og tviholde på et forhold for kisten tros skyld.

Stolthet? Hvordan vet du eller andre her at TS får en god selvfølelse av å gjøre det slutt?

Nå har ikke TS (så vidt vi vet, og ifølge TS selv) noen utro partner. Det har ikke jeg heller. Og ikke vet jeg om TS er kristen. Jeg er det ikke.

Nå har ikke jeg rådet TS til annet enn å vurdere om hun har det bra i forholdet. Det er andre her som er snare til å vite hva ståa er og hva TS bør gjøre med det.

Hvorfor er du anonym så lenge du bare snakker om andres liv, forresten?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Stolthet? Hvordan vet du eller andre her at TS får en god selvfølelse av å gjøre det slutt?

Nå har ikke TS (så vidt vi vet, og ifølge TS selv) noen utro partner. Det har ikke jeg heller. Og ikke vet jeg om TS er kristen. Jeg er det ikke.

Nå har ikke jeg rådet TS til annet enn å vurdere om hun har det bra i forholdet. Det er andre her som er snare til å vite hva ståa er og hva TS bør gjøre med det.

Hvorfor er du anonym så lenge du bare snakker om andres liv, forresten?

Sant, sant og sant :)

Vi representerer bare hvert vårt ytterpunkt i diskusjonen, det som skaper dybde i et forum.

Hvorfor vil du vite hvem jeg er? spiller det noen rolle?

Lenke til kommentar

Hvorfor vil du vite hvem jeg er? spiller det noen rolle?

Jeg blåser i hvem du er. Jeg kjenner jo ikke de fleste som poster under sitt brukernavn heller. :)

Jeg spør hvorfor du er anonym, og det er av "faglig" nysjerrighet. Jeg var som daværende admin med på å bestemme at datidens "gjesteposting" skulle erstattes med anonymisering. Det betydde at man måtte være registrert bruker for å poste anonymt, til gjengjeld overlot vi til brukeren å bestemme om han/hun ville være anonym. Den gamle gjestepostingen var kun for "sensitiv" informasjon, og moderatorene kunne slette poster som ikke var sensitive nok...

Fordelen med ikke-anonyme brukere er at man kan se om deres argumentasjon er konsistent over tid, og dermed for eksempel vurdere om de troller eller ikke. Men vi synes anonymiteten var prinsipielt riktig og viktig. Og som utviklingen i de aviser som nå krever fullt navn har vist: Meningene blir ikke mindre ekstreme på nettet om folk må sette navnet sitt under.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Fordelen med ikke-anonyme brukere er at man kan se om deres argumentasjon er konsistent over tid, og dermed for eksempel vurdere om de troller eller ikke. Men vi synes anonymiteten var prinsipielt riktig og viktig. Og som utviklingen i de aviser som nå krever fullt navn har vist: Meningene blir ikke mindre ekstreme på nettet om folk må sette navnet sitt under.

Jeg er en av dem som ikke kan fordra anonyme innlegg når anonymitet ikke av opplagte grunner er ønskelig. Jeg synes det burde strammes inn på dette, det er jo umulig å holde oversikt over hvilke brukere som sier og mener hva i en diskusjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde IKKE likt det om typen/samboer var sammen med eksen og ikke fortalte det til meg... Hvor man drar grensa er jo individuelt for hvert forhold og hva man syns er ok eller ikke. Jeg hadde heller ikke likt det om eksen hans skulle overnatte, selv om det var "bare" på gjesterommet (og jeg ikke var der).

Nå snakker jeg ut ifra mine forhold til mine ekser, som er ikke-eksisterende. Vet at andre kan være god venn med eksen, og da stiller det seg kanskje annerledes.

TWFA har et poeng med spørsmålet om du er fornøyd med forholdet ellers. Samtidig tenker jeg; det høres ikke ut som du er 100% fornøyd siden dette gnager på deg og du høres ut som du egentlig ønsker å ta opp problemet med ham? Eller utsetter du det litt i frykt for å skape et problem hvor han velger noe annet enn du muligens håper på? Ikke en enkel situasjon å være i, jeg misunner deg ikke!

Lenke til kommentar

(TS) Takk for svar her, selv om ikke alle var like koselig å lese selvfølgelig. Setter pris på ærlige svar :) Jeg bestemte meg for å kontakte eksen hans for å bare spørre rett ut hva de egentlig gjør/snakker om, og sa at jeg mislikte å spørre men at jeg trengte det... Hun fortalte;

- De treffes som oftest bare hos en av dem for å henge, sitte å snakke shitt, om alt og ingenting, som oftest ubetydelige tema.

- Det hendte han kom inn på sex, som f eks å si "husker vi knulla så mye på julaften at jeg hadde sår kuk i 8 dager", hun hadde "dratt det videre" med svar som "ja du digga det" (dette sa hun etter jeg ba ettertrykkelig om å få vite, hun sa hun egentlig svært gjerne ville slippe å oppsummere så detaljert). Og f eks hadde navnet til en bekjent av ham som han visste hun hadde ligget med før ham kommet opp, og han hadde sagt "ja han pulte du en tid, sant?" og hun svarte ja hvor han hadde spurt smilende hvem hun likte best i senga av han og den fyren. En annen dag hadde han funnet frem et bilde av hele seg i badeshorts på en strand og spurte henne "savner du denne kroppen?" - og enda en annen dag kommenterte han en reklame med en sexy kledd dame ved å si "kan ikke du få deg sånn da" hvor hun spurte "hvorfor det?" og da hadde han "våknet litt" og svarte "eh, vet ikke"...

- Han hadde også spurt henne ang gutter hun dater, når det var en spesiell fyr inni bildet spurte han henne fra gang til gang hvordan det gikk og også når hun sist fikk seg noe...

- Han hadde faktisk snakket om meg til henne. Selv om det var veldig lite, som hun sa, så hadde han fortalt hvordan vi har det og uttalt at han lett kjedet seg med meg, at vi var for ensformig. Jeg synes bare selskapet er godt nok, så det problemet så jeg ikke at han hadde. Men han hadde heller ikke sagt han har mistet interessen for meg.

- hendte ofte han avtalte å treffe henne når han var ferdig å være med meg. Og at han i blant valgte å heller stikke tidligere fra meg og treffe henne, fordi han kjedet seg med det vi gjorde (og ikke kunne gjøre noe annet fordi jeg ofte passer min lillesøster hos meg).

Så jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal tenke, kanskje jeg reagerer sterkere enn jeg burde fordi jeg er så glad i han? Han er ikke en fyr som snakker løst og fast om sex sånn som det her heller, med venninnene sine liksom, og jeg vil uansett ikke si det er "normalt" å sitte med sin eks og snakke om sexopplevelser han har hatt med henne osv osv når han har meg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...