G-Oh-O Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Jeg vil bruke en pc til å overvåke om en kontaktor eller bryter er av eller på, jeg regner med jeg da må ha et kretskort tilsvarende dette: (Tenker da kun den nederste raden med kontakter, de øverste og på venstre side er utganger/relèstyrt) http://www.aliexpress.com/item/Dual-serial-control-relay-15-modbus-rtu-rs232-plc-fx1n-ipc-board/1419046337.html Fins det kretskort med bare innganger? Og hvordan kommuniserer den med pcén? Jeg ser dette kortet har seriell-port. Må man skrive f.eks Python-script eller noe for å registrere relè-possisjon? Tar gjerne imot litt tips hvis noen har erfaring fra slikt. =) Lenke til kommentar
toreae Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Billige måten: Få deg en usb til paralell. Let opp programvare på internet. Bedre måte: Kjøp deg en PLS som har det du trenger. Lenke til kommentar
G-Oh-O Skrevet 5. august 2014 Forfatter Del Skrevet 5. august 2014 PLS er litt kostbart. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 (endret) Det kortet du linker bruker Modbus-protokollen, en åpen protokoll. Så prinsipielt skal det være "enkelt" å bruke det kortet til formålet ditt siden det ligger ute både Python-script og andre programmer som kan fungere som Modbus OPC-server. Av erfaring kan jeg si at det ikke er trivielt å bruke Modbus om man ikke er litt dreven på kodesiden. Jeg ville satset på noe USB-greier som har ferdig programvare i boksen hvis du bare vil ha det til å virke med det samme. Her er noe som i utgangspunktet ikke trenger programmering, dog kan du lage programmer i C, C++ o.l. hvis du vil ha et annet grensesnitt eller bestemte funksjoner utover å vise status på I/O og helt enkle logiske funksjoner. https://www.pc-control.co.uk/ocart/index.php?route=product/product&path=65_33&product_id=51 Endret 15. august 2014 av Nedward Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå