Ravnen Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Må ofte lese avsnitt på nytt og gå tilbake i boken fordi jeg har gått glipp av en detalje. Legger jeg boken fra meg har jeg en tendens til å glemme detaljer av det som allerede har skjedd å må lese meg opp fra forrige sider. Jeg elsker å lese, men blir for bekymret for å miste detaljer til å kunne nyte boken. Er jeg den eneste som opplever dette? Noe som hjelper? Lenke til kommentar
Voli Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Du er ikke den eneste! Jeg liker også å lese bøker, og har en tendens til å tenke på andre ting mens jeg leser. Dette fører til at jeg ofte hopper tilbake et avsnitt eller kapittel fordi jeg ikke fikk med meg alt. Det jeg gjør for å få med meg alt er bare å slappe av og "drømme" meg inn i handlingen Lenke til kommentar
War Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Etter å hatt leseteknikk-kurs og studert dette noe så vil jeg si at det bunner i at man leser forsakte og hjernen kjeder seg. Få opp ord pr min så husker man mer og leser raskere og hjernen får ikke kjedet seg. Som eksempel så leste mine medstudenter i snitt 250-300 ord pr min og husket 1-10% av teksten. Jeg leste 700ish min pr min og husket (kunne gjenfortelle hele teksten med datoer ol) , mens kursleder med sine 1200? leste en bok og gikk på neste og husket alt. Sammenheng? Tipper det. Skal her kopiere en tekst og sette bold her man skal se og understreke her sidesynet får med seg. Eks Som eksempel så leste mine medstudenter i snitt 250-300 ord pr min og husket 1-10% av teksten. Flytter man blikket slik har man kortet ned i begynnelsen av linjen og slutten, men fortsatt lest det. Det vil gå 5x så raskt også. Gjør man slik (..............)(prikker =bortkastet lesefelt)Som eksempel så leste mine medstudenter i snitt 250-300 ord pr min og husket 1-10% av teksten.(..............)(prikker =bortkastet lesefelt) Sparer man litt tid her og der så blir det timer totalt, og når hjernen ikke kjeder seg så detter man ikke lite fort av heller og man husker mer. vinn, vinn og vinn. sparer også tid. Vinn. Endret 2. august 2014 av War 1 Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Ta en titt her: http://www.spreeder.com/ Lenke til kommentar
Benbjo Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Etter å hatt leseteknikk-kurs og studert dette noe så vil jeg si at det bunner i at man leser forsakte og hjernen kjeder seg. Få opp ord pr min så husker man mer og leser raskere og hjernen får ikke kjedet seg. Som eksempel så leste mine medstudenter i snitt 250-300 ord pr min og husket 1-10% av teksten. Jeg leste 700ish min pr min og husket (kunne gjenfortelle hele teksten med datoer ol) , mens kursleder med sine 1200? leste en bok og gikk på neste og husket alt. Sammenheng? Tipper det. Skal her kopiere en tekst og sette bold her man skal se og understreke her sidesynet får med seg. Eks Som eksempel så leste mine medstudenter i snitt 250-300 ord pr min og husket 1-10% av teksten. Flytter man blikket slik har man kortet ned i begynnelsen av linjen og slutten, men fortsatt lest det. Det vil gå 5x så raskt også. Gjør man slik (..............)(prikker =bortkastet lesefelt)Som eksempel så leste mine medstudenter i snitt 250-300 ord pr min og husket 1-10% av teksten.(..............)(prikker =bortkastet lesefelt) Sparer man litt tid her og der så blir det timer totalt, og når hjernen ikke kjeder seg så detter man ikke lite fort av heller og man husker mer. vinn, vinn og vinn. sparer også tid. Vinn. Kult tips! Skal prøve å denne teknikken selv. Ellers har jeg bare dette problemet de første minuttene jeg starter å lese. Etter 5 minutter ish har jeg klart å lukke ut omverdenen og jeg får med meg det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå