Tastaturskriver Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Hei, Som privatperson har jeg kjøpt diverse varer fra firma X, typisk salg over disk. Vi avtalte hva som skulle leveres, pris og leveringsdato og alt var ok. Jeg fikk en like etterpå en epost med ordrebekreftelse som jeg så igjennom, men ikke hadde noen kommentarer til da prisen og varene stemte med det som var avtalt. Like etter av varene er levert får jeg en faktura og oppdager at prisene jeg har fått oppgitt er eks. moms. Det har ikke vært diskutert tidligere, men jeg ser nå i ettertid at det står tydelig på ordrebekreftelsen at prisene er eks. moms. Pris inkl. moms er ikke oppgitt. Jeg antar at jeg ved å ikke svare på eposten stilltiende har akseptert prisen, men ville gjerne høre med noen eksperter her før jeg evt. betaler hele fakturaen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Det er to sett regelverk som regulerer dette. Det ene er privatrettslig, og går på hva du må betale. Du må betale den prisen som er avtalt. Står det "eks mva" relativt tydelig må du også betale merverdiavgift. Det andre er offentligrettslig og går på hva firmaet kan få smekk på pungen for (av Forbrukerombudet). Her snakker vi brudd på prisopplysningsforskriften, fordi alle priser til forbruker skal oppgis inkl.mva. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Takk for et godt svar! Da betaler jeg fakturaen og blir ferdig med saken. Egentlig ganske ergelig da jeg aldri hadde bestilt varene fra firma X om jeg hadde visst at prisene var eks moms. Selvfølgelig bør man sjekke ordrebekreftelser nøye, men av ren sedvane forventer man at prisen som er oppgitt er inkl. moms. Sett at jeg gjerne skulle se dette firmaet få en "smekk på pungen", noen tips til hvordan man kan gå frem med en evt. klage? Og er det verdt bryet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Forbrukerombudet har et klageskjema her. Om det er verdt bryet, vel, du får ikke betalt for det, og du får ikke igjen pengene du har tapt. Men du vil bidra til at andre, senere kunder slipper å få den erfaringen du har fått. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå