Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Defekt/ustabil nettverksforbindelse

Anbefalte innlegg

Hei, har tv fra Altibox og har ledning fra hjemmesentralen og ut i stua til tv. Det er satt opp ett punkt ved hjemmesentralen og ett ved tv. Da jeg kom hjem fra ferie så hadde jeg ikke tv-signaler og det første jeg prøver er ny ledning rett fra hjemmesentral og til dekoder. Da virker det. Altså er det forbindelsen mellom de to punktene som er defekt. Denne kabelen ligger skjult så jeg ønsker og få sjekket om det kanskje er de innfeldte veggboksene som har sluttet å virke.

Ringer Altibox og montør kommer. Han måler linjen og finner ut at den er i orden, kobler på dekoder og alt er ok. Føler meg lur. Dette virket ikke sist jeg prøvde. Dette var i går, fredag. Nå i kveld skjer det samme, kun en gul prikk. Ingen signaler til tven gjennom linja som montøren friskmeldte. Alt er ok når jeg kabler rett fra hjemmesentral og dekoder.

Kan lynet som har vært her i det siste skade en nettverksledning slik at den oppfører seg som jeg har beskrevet?

Endret av Snøblind
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den byttes på 4 sekunder selv om den er sjult, taper på ene enden og drar den nye inn samtidig som du drar ut den gamle.

Har du kabeltester? Typisk hundrings på clasern.

Isåfall kan du sette en kabel i veggen fra boksen og teste signalet?

Når det ikke fungerer, fungerer det da rett fra router? // der kabet til vegg går ut?

Lenke til kommentar

Rett fra router til dekoder funker. Det er kun denne forbindelsen som ikke virker. Men jeg skjønner ikke at den først ikke virker og så virke og nå ikke virke igjen

Det tar dessverre lenger enn 4 sekunder og bytte kabelen. Kabelen ble opprinnelig lagt åpen og da jeg i fjor pusset opp stua så la jeg kabelen skjult i gulvet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men jeg skjønner ikke at den først ikke virker og så virke og nå ikke virke igjen

On/Off har skjedd meg flere ganger i ulike nett. Dårlig kontakt i plugg/kontakt er årsaken i de aller fleste tilfellene. Spesielt trevegger endrer seg litt frem og tilbake iht. luftfuktighet, temp etc. og 1/10mm kan utgjøre forskjellen på om det oppnås kontakt eller ikke. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Skulle optimalt ha vært lagt i rør i utgangspunktet ja. Har nyopppusset stue med nye lister og det er lite fristende med kabel der.

Den ene enden ved tven ble remontert av montør så den regner jeg med er ok, enden ved hjemmesentral skal jeg prøve og remontere selv før kabelen blir fjernet. Usikker på hvor lett det blir om det ikke er noe å gå på. Den går et lite stykke synlig før den går inn i vegg, skal evt prøve og bare sette på en rj45 kontakt og se om det virker da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...