SingingMySong Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 peiling du Så det kan det bety at jeg er deprimert? Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Syns det høres rimelig ut å tro at dette gjelder mange deprimerte... men selvsagt, mange ikke-deprimerte vil nok også kjenne seg igjen i det... 1 Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg lurer på om det er sant at et menneske har flere bakterier på og i kroppen enn kroppen har celler, og at et menneske derfor kan defineres som en "bakteriehaug"? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg tror det er sant at vi har så mange bakterier, men fordi bakteriecellene er mindre blir det likevel feil å definere oss som en bakteriehaug. Det er bare 2-3 kilo bakterier etter det jeg har hørt. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Men det er en morsom definisjon, synes jeg. Definisjoner som ikke er bittelitt morsomme, er jeg skeptisk til. Jeg lurer også på hvorfor mennesker som ikke lever sammen med andre mennesker, men som lever sammen med mange dyr, blir kalt asosiale eller usosiale? Vi sier jo at noen dyr er sosiale dyr mens andre dyr foretrekker å være alene. Eller skifter ordet "sosial" mening når det overføres fra menneskenes verden til dyrenes verden? Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Ang. "bakteriehaug", så begynte jeg å gruble litt. Vi har et begrep om et "jeg" - hva som er en selv. Det er vanskelig å definere hva dette egentlig skal bety. Skal det bety hjernen? Eller er kroppsdeler som f.eks. hjertet inkludert? Hjernen kan ikke leve uten hjertet - er da også hjertet en del av "meg"? Men også - hvis jeg må amputere beinet mitt, kan jeg forbli uforandret? Nei, det tror jeg ingen blir. Så beinet kan også sies å være en del av en selv. Nå kommer poenget. Kroppen kan ikke leve de 2-3 kg med bakterier. Blir ikke da bakteriene en del av meg også? Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Tror ordet "uten" falt bort ovenfor? Ja, tror bakteriene blir en del av deg. Men snakk for deg selv! Jeg har ikke sånne ekle bakterier i min kropp! 10 ganger så mange bakterier som celler ifølge en artikkel på nettet. Har vi et slags foreldreansvar for disse skapningene? Hvordan kan jeg sikre at de lever et fullverdig liv? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Meg, er i grunn i følge mine strenge prinsipper kun hjernen og ikke noe annet. Et bein kan byttes ut med et annen, og snart kanskje et bedre til og med. Et hjerte kan du leve uten, og selv om mobile versjoner er lite pålitelige og ikke holdbare i mer enn et par år sist jeg sjekket, så er det i grunn bare en pumpe. lunger og nyrer kan også til dels bli overtatt, selv om det bare blir lite mobile løsninger, men ikke avansert nok til at vi ikke kommer opp med noe bedre etter hvert. Ja og resten av mylderet av alle andre ting er der av forskjellige grunner, men med en hovedårsak, holde liv i hjernen eller vente på instrukser fra den. Det er mye rart i hverdagen som er uunnværlig for overlevelse, og selv om det ikke er mike kritisk så er det ikke en del av meg. Nei kort sagt, de kan bytte ut alt og jeg ville vært rimelig den samme, bare med nye opplevelser. Men kødder du med hjernen, så kan man fort bli en helt annen. Ja det er selvsagt mitt syn. (Eller nærmere bestemt hjernen min sin) Selvsagt, jeg kunne nok definert og tatt bort deler av hjernen som ikke en hovednøkkel av meg. Visse sansesentere med mer. Helt nøyaktig har jeg ikke kompetanse til å si, men oppsummert så blir det de senterene som i manges øyne ofte blir oppsummert under navnet "sjelen", hvor jeg også regner med minner og erfaringer. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Noe interessant er jo hvordan man skal kunne definere hva slags dyr som bør ha status som noe man skal ta hensyn til. Det er mange i verden som mener det er feil å drepe visse dyr, men mange spiser dyr. Men om vi tar antibiotika så er jo det det samme som å spise kjøtt - man dreper et annet dyr for sin egen overlevelse. Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Meg, er i grunn i følge mine strenge prinsipper kun hjernen og ikke noe annet. Et bein kan byttes ut med et annen, og snart kanskje et bedre til og med. Et hjerte kan du leve uten, og selv om mobile versjoner er lite pålitelige og ikke holdbare i mer enn et par år sist jeg sjekket, så er det i grunn bare en pumpe. lunger og nyrer kan også til dels bli overtatt, selv om det bare blir lite mobile løsninger, men ikke avansert nok til at vi ikke kommer opp med noe bedre etter hvert. Ja og resten av mylderet av alle andre ting er der av forskjellige grunner, men med en hovedårsak, holde liv i hjernen eller vente på instrukser fra den. Det er mye rart i hverdagen som er uunnværlig for overlevelse, og selv om det ikke er mike kritisk så er det ikke en del av meg. Nei kort sagt, de kan bytte ut alt og jeg ville vært rimelig den samme, bare med nye opplevelser. Men kødder du med hjernen, så kan man fort bli en helt annen. Ja det er selvsagt mitt syn. (Eller nærmere bestemt hjernen min sin) Selvsagt, jeg kunne nok definert og tatt bort deler av hjernen som ikke en hovednøkkel av meg. Visse sansesentere med mer. Helt nøyaktig har jeg ikke kompetanse til å si, men oppsummert så blir det de senterene som i manges øyne ofte blir oppsummert under navnet "sjelen", hvor jeg også regner med minner og erfaringer. Men det er jo mange tanker og følelser knyttet opp mot det som vi kan kalle kroppen utenfor hjernen. Ingen blir den samme emosjonelt sett om beinet fjernes. Såklart, det meste av "deg/meg" har jo med hjernen som organ å gjøre. Men jeg syns det er vanskelig å sette grenser. Det er mange deler av hjernen en fint kan fjerne og likevel være et intelligent lærende vesen. Helt den samme blir man ikke - akkurat som det er med å fjerne et bein. Samtidig så er det nok ikke mulig å avgrense "sjelen" til de og de delene av hjernen. Eller har du noen ideer om hvilke deler av hjernen det er som utgjør sjelen? Descartes trodde på en "immateriell" sjel som var forbundet med kroppen gjennom en kjertel i hjernen. Det har man åpenbart gått bort i fra. Sånn jeg ser det, vi er en kompleks organisme, som stadig forandres gjennom hva som skjer med oss og hva vi erfarer... Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 (endret) Meg, er i grunn i følge mine strenge prinsipper kun hjernen og ikke noe annet. ... Ja det er selvsagt mitt syn. (Eller nærmere bestemt hjernen min sin) Noe som er et vesentlig moment å få med. Selvsagt synes hjernen at det er hjernen som er "meg". Noe annet ville vært en blemme av dimensjoner. Ja og resten av mylderet av alle andre ting er der av forskjellige grunner, men med en hovedårsak, holde liv i hjernen eller vente på instrukser fra den.Hjernen er der for å spre sædcellene dine videre. Altså er det de som er den egentlig deg. Hjernen din er bare et våpen i sædcellenes kamp for å finne et egg som gir forplantningsdyktig avkom. Det at hjernen din føler seg viktig er bare en del av sædcellenes plan for å motivere den til å gjøre en bedre jobb for seg. Banal bedriftslederkompetanse. Endret 11. august 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Hehe Tåkelur er morsom. Tror hjernen er litt egosentrisk ja. Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Hvis du kunne trykket på en knapp og dermed indirekte tatt livet av 1000 barn i Asia og samtidig fått 10 000 kr og ingen ville kunne vite at du var ansvarlig for at 1000 barn døde, ville din første tanke være å spørre om hvor mange ganger du fikk lov å trykke på knappen? Hvor mange ganger ville du ha trykket? Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Jeg føler meg sikker på at jeg ikke ville trykket... Hvorfor i hælvete har de fluene en crush for skjermen min... argh, men snart blir det kaldt og da skal de dø!!! Lenke til kommentar
ærligøs Skrevet 11. august 2014 Del Skrevet 11. august 2014 Jeg føler meg sikker på at jeg ikke ville trykket... Hvorfor i hælvete har de fluene en crush for skjermen min... argh, men snart blir det kaldt og da skal de dø!!! Fluer har ikke status som noe en bør ta hensyn til? Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Fluer har ikke status som noe en bør ta hensyn til? Det er greit å kille dem, men ikke lyst-kille... f.eks. spraye med Axe med lighter foran tuten. (Å ja, jeg vet hva jeg snakker om...) Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 Egentlig så savner jeg alle de gale påfunnene jeg fant på som ung. Sprenge propanbokser... var jo utrolig gøy da, var liksom den ildkula... Blir ikke helt det samme å se på Mythbusters... må liksom gjøre det selv. Men hvor skal jeg gå og sprenge propanbokser nå? En voksen mann som driver og pyrrer og leker seg på en rasteplass... hehe... Lenke til kommentar
The Little Lucid Moments Skrevet 11. august 2014 Forfatter Del Skrevet 11. august 2014 No way, i 2014 havner alt rart på YouTube, den internasjonale gapestokk... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. august 2014 Del Skrevet 12. august 2014 Noe interessant er jo hvordan man skal kunne definere hva slags dyr som bør ha status som noe man skal ta hensyn til. Det er mange i verden som mener det er feil å drepe visse dyr, men mange spiser dyr. Men om vi tar antibiotika så er jo det det samme som å spise kjøtt - man dreper et annet dyr for sin egen overlevelse.Ja det er interessant, selv om det ofte blir børstet under et teppe om jeg spør. Spesielt dyrevernere er ekstreme her, og en skulle tro de av alle hadde en helt klar linje, men nei. Noen få reagerer om jeg tar en fisk å knuser hjernen dens i ripa på båten, mens verdien til en mus varierer enda mer. Her begynner det å bli de som er svært beskyttende (selv om de fleste fortsatt gir F). Og når det kommer til større dyr eller dyr ala hamster, marsvin og katter/hunder så vil de fleste reagere. Går jeg motsatt vei, f.eks fluer og edderkopper og generelt større insekter så har alle bort sett fra de mest ekstreme gitt F i livet dens. Bakterier virus bryr ingen seg om, og alt mellom her og store insekter er også sett på som fritt frem. I hovedsak så er det nok hvor likt et dyr er oss selv. Pattedyr er nærmest og rimelig hellig. Nesten alle bryr seg om hvaler og delfiner, men langt fra tunfisk og haier. Personlig ser jeg ikke noe moralsk problem med å spise dyr. En god norsk kjøttproduksjon kan helt fint være en drømmesituasjon for en hver dyreart. Du slipper å lide (relativt sett), kan produsere deg selv videre, leve et mellomlangt liv i fred og garantert en nær smertefri død i forhold til de fleste andre ville arter. Tenk så mange dyreliv som skapes i den bransjen. Jaja, alltids noen som skal dra inn dårlige forhold her, men det er ikke noe annet enn dårlig behandling og er ikke noen nødvendig del av det å spise dyr, og ikke relevant i en diskusjon om hypotetisk moral rundt dyr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå