MistaMista Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Hei Jeg satt på pc'n her om dagen da den ut av ingenting begynte å jobbe intenst og jeg så at temperaturen steg over 85 grader så slo seg av..nå får jeg ikke starta den lenger enn noen få minutt når den er kald. Når jeg starter maskina går vifta rolig før den går fortere og fortere. og maskina slår seg av. Kjølinga jeg har er Cooler Master Seidon 120 V bare noen mnd gammel. pumpa hører jeg ikke så mye til, før hørte jeg surkling innimellom men jeg har ikke lagt merke til noe i det siste, det skjedde uvventa så jeg tenkte det var kjøler eller cpu. fornøyd med kjølinga ellers.. ikke overklokka mye. org 3,3 GHz og jeg ligger på 3,6 @ 20 grader Idle og sjeldent over 50 til mitt bruk. Det jeg lurer på er om det er typisk at det her er en pumpe feil? jeg prøvde med stock vifte for å se om det kunne fungere. men den også begynte å spinne noe sinnsykt for å kjøle ned og uten å bruke noen ressurser slo den seg av pga varmen. i mangel av kjølepasta fikk jeg ikke fjerna den gamle å lagt på ny mellom testing av stock. AMD FX-6100 har jeg nå. (lurer på en fx8350 4GHz hvis det viser seg at cpu'n er gåen) trenger jeg en oppdatering av bios hvis jeg vil bestille denne, noen som veit? aller helst ville jeg ha en fx9590 4,7GHz (220w) jeg er usikker på om det går sammen med opplegget mitt: CM 750W Psu Gigabyte 990fxa-ud3 Sapphire HD 7970 3GB (500W max alene, max load?) ++ flere hardisker, vifter.. Endret 2. august 2014 av MistaMista Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Hei Jeg satt på pc'n her om dagen da den ut av ingenting begynte å jobbe intenst og jeg så at temperaturen steg over 85 grader så slo seg av..nå får jeg ikke starta den lenger enn noen få minutt når den er kald. Når jeg starter maskina går vifta rolig før den går fortere og fortere. og maskina slår seg av. reine industrivifta Kjølinga jeg har er Cooler Master Seidon 120 Vannkjøling som er noen mnd gammel. pumpa vil jeg ikke si jeg hører så mye til, før hørte jeg surkling innimellom men jeg kan ikke høre noe spesielt fra den lenger. den lyser blått. det skjedde så uvventa så jeg tenkte det var kjølern. fornøyd med kjølinga ellers.. ikke overklokka mye. org 3,3 GHz og jeg ligger på 3,6 @ 20 grader Idle og sjeldent over 50 til mitt bruk. Det jeg lurer på er om det er typisk at det her er en pumpe feil? jeg prøvde med stock vifte for å se om det kunne fungere. men den også begynte å spinne noe sinnsykt for å kjøle ned og uten å bruke noen ressurser slo den seg av pga varmen. så jeg tenkte også om det kunne være cpu'n som hadde gått på en smell. AMD FX-6100 har jeg nå. (lurer på en fx8350 4GHz hvis det viser seg at cpu'n er gåen) trenger jeg en oppdatering av bios hvis jeg vil bestille denne, noen som veit? aller helst ville jeg ha en fx9590 4,7GHz (220w) jeg er usikker på om det går sammen med opplegget mitt: CM 750W Psu Gigabyte 990fxa-ud3 Sapphire HD 7970 3GB (500W max alene, max load?) ++ flere hardisker, vifter.. 7970 bruker vel 230watt elns. Ang AMD så veet jeg rett og slett ikke. Jeg ville byttet over til intel om jeg var deg. Solgt Hk, Sendt Cpu inn til rma Hmm... Hva skjer om du starter pc`en og går rett i bios. Prøv å reset Cmos (biosen) Vil den slå seg av da? Teste dette, Om den ikke gjør det så kan det vel være Os feil? Endret 2. august 2014 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
MistaMista Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 (endret) "7970 bruker vel 230watt elns. Ang AMD så veet jeg rett og slett ikke. Jeg ville byttet over til intel om jeg var deg. Solgt Hk, Sendt Cpu inn til rma Hmm... Hva skjer om du starter pc`en og går rett i bios. Prøv å reset Cmos (biosen) Vil den slå seg av da? Teste dette, Om den ikke gjør det så kan det vel være Os feil? " Angående skjermkortet er jeg usikker.. det vil sikkert ikke bli noe problem tii mitt bruk. men det ville vært kjipt hvis maskina skulle skru seg av når jeg kjørte krevende spill pga overbelastning eller noe.. Jeg prøvde "reset to fail safe defaults" (eneste jeg så i biosen, eller rekker å se) maskina rekker å bli så varm, så fort at jeg har ikke tid til å rote rundt i bios før den slår seg av.. Akkurat nå er kjølern og cpu rengjort og jeg må vente til jeg får tak i kjølepasta. Har veldig sansen for AMD jeg altsaa, 8 kjerners 4,7 GHz. hadde det vært intel som hadde produsert den ville det vært snakk om 8000 og ikke 2500 og ikke den største forskjellen i ytelse.. Endret 2. august 2014 av MistaMista Lenke til kommentar
MistaMista Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Det kan virke som om pumpa er gåen, at det ikke gir vanngjennomstrømning og at det er derfor det stopper. jeg tenker det bare kan være hardware når det skjer under oppstart. det er en alvorlig feil i kjølinga, eller at cpu'n er gåen. Endret 2. august 2014 av MistaMista Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Betviler sterkt at en gåen cpu løper løpsk, det pleier derimot å bli veeeeldig stille. Lenke til kommentar
MistaMista Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Betviler sterkt at en gåen cpu løper løpsk, det pleier derimot å bli veeeeldig stille. Ja, jeg er ganske sikker på at det er kjølinga..vifta løper løpsk i ett forsøk på å kjøle ned noe som ikke sirkulerer.. hadde nok ikke fått gått inn i bios hvis den var skjært.. Endret 3. august 2014 av MistaMista Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Høres i grunn ut som pumpa ja. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 "i mangel av kjølepasta fikk jeg ikke fjerna den gamle å lagt på ny mellom testing av stock." Testet du stock-kjøler uten pasta mellom CPU og kjøleblokk? Det er ikke så lurt... Men ellers høres det ut som pumpa er død Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 (endret) Nja, sjeldent så problematisk som man skal ha det til. Men vil variere etter tilstanden på pastaen. Selvsagt, i en fast løsning så tar du på ny TIM. Vet ikke hvor mange hundre ganger jeg har tatt av/på kjøleblokker etc.. på alle slags mulige metall og IC-overflater. Men å bytte for hver gang for litt kjapp testing er sjeldent nødvendig om man uansett sitter der å observerer, og har litt peiling. Endret 3. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
MistaMista Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 "i mangel av kjølepasta fikk jeg ikke fjerna den gamle å lagt på ny mellom testing av stock." Testet du stock-kjøler uten pasta mellom CPU og kjøleblokk? Det er ikke så lurt... Men ellers høres det ut som pumpa er død Neida prøvde ikke uten pasta, men den gamle lå på.. trur det ordner seg med ny kjøler. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 "7970 bruker vel 230watt elns. Ang AMD så veet jeg rett og slett ikke. Jeg ville byttet over til intel om jeg var deg. Solgt Hk, Sendt Cpu inn til rma Hmm... Hva skjer om du starter pc`en og går rett i bios. Prøv å reset Cmos (biosen) Vil den slå seg av da? Teste dette, Om den ikke gjør det så kan det vel være Os feil? " Angående skjermkortet er jeg usikker.. det vil sikkert ikke bli noe problem tii mitt bruk. men det ville vært kjipt hvis maskina skulle skru seg av når jeg kjørte krevende spill pga overbelastning eller noe.. Jeg prøvde "reset to fail safe defaults" (eneste jeg så i biosen, eller rekker å se) maskina rekker å bli så varm, så fort at jeg har ikke tid til å rote rundt i bios før den slår seg av.. Akkurat nå er kjølern og cpu rengjort og jeg må vente til jeg får tak i kjølepasta. Har veldig sansen for AMD jeg altsaa, 8 kjerners 4,7 GHz. hadde det vært intel som hadde produsert den ville det vært snakk om 8000 og ikke 2500 og ikke den største forskjellen i ytelse.. Du tuller? Intel er overlegen på ytelse. I7 4770k/4790k er bedre en AMD sine.beste spill cpuer,hastighet har ikke noe å si om de ikke er fra samme familie Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 "7970 bruker vel 230watt elns. Ang AMD så veet jeg rett og slett ikke. Har veldig sansen for AMD jeg altsaa, 8 kjerners 4,7 GHz. hadde det vært intel som hadde produsert den ville det vært snakk om 8000 og ikke 2500 og ikke den største forskjellen i ytelse.. Du tuller? Intel er overlegen på ytelse. I7 4770k/4790k er bedre en AMD sine.beste spill cpuer,hastighet har ikke noe å si om de ikke er fra samme familie Det du mener er riktig, men feil ord. Du mener nok å si at frekvensen (hertz) ikke kan sammenlignes over forskjellig arkitektur. Hastigheten er vel for de fleste synonymt med den faktiske hastigheten du får, og kan ha alle slags mulige benevninger. Måtte det være tidsbruk, FPS, flops etc.. Har veldig sansen for AMD jeg altsaa, 8 kjerners 4,7 GHz. hadde det vært intel som hadde produsert den ville det vært snakk om 8000 og ikke 2500 og ikke den største forskjellen i ytelse.. Helt korrekt. Intel sin kommende 8-kjerne for forbrukere, som nok kommer til å ligge i området rundt 3,5 - 4GHz er forventet å legge seg på rundt 7-8000kr. Forskjeller er derimot at Intel sin kommer til å yte omtrent det dobbelte av hva AMD sin 8-kjerner klarer, tross lavere frekvens. Dette er ikke så vanskelig å spå, i og med at intel sin nåværende Haswell-arkitektur, så klarer Intel å gjøre det bedre med fire kjerner enn AMD med sine 8. Tross lavere arbeidsfrekvens og halvparten så mange kjerner. Da skal det ikke så mye fantasi for å se for seg at deres 8-kjerner, også basert på haswell arkitekturen, kommer til å klare seg ganske bra. Og på samme tid så er effektforbruket 2-3 ganger lavere. Dette fordi AMD sin FX9570/9590 er overklokkede prosessorer (FX8350). Så de blir rimelig varme, og du trenger godt over middels god kjøling. 1 Lenke til kommentar
Edvard Jakobsen Skrevet 23. oktober 2014 Del Skrevet 23. oktober 2014 Har du funne ut av problemet? Jeg har akkurat samme problem og har også seidon 120v. Lenke til kommentar
Edvard Jakobsen Skrevet 26. oktober 2014 Del Skrevet 26. oktober 2014 Hei Jeg satt på pc'n her om dagen da den ut av ingenting begynte å jobbe intenst og jeg så at temperaturen steg over 85 grader så slo seg av..nå får jeg ikke starta den lenger enn noen få minutt når den er kald. Når jeg starter maskina går vifta rolig før den går fortere og fortere. og maskina slår seg av. Kjølinga jeg har er Cooler Master Seidon 120 V bare noen mnd gammel. pumpa hører jeg ikke så mye til, før hørte jeg surkling innimellom men jeg har ikke lagt merke til noe i det siste, det skjedde uvventa så jeg tenkte det var kjøler eller cpu. fornøyd med kjølinga ellers.. ikke overklokka mye. org 3,3 GHz og jeg ligger på 3,6 @ 20 grader Idle og sjeldent over 50 til mitt bruk. Det jeg lurer på er om det er typisk at det her er en pumpe feil? jeg prøvde med stock vifte for å se om det kunne fungere. men den også begynte å spinne noe sinnsykt for å kjøle ned og uten å bruke noen ressurser slo den seg av pga varmen. i mangel av kjølepasta fikk jeg ikke fjerna den gamle å lagt på ny mellom testing av stock. AMD FX-6100 har jeg nå. (lurer på en fx8350 4GHz hvis det viser seg at cpu'n er gåen) trenger jeg en oppdatering av bios hvis jeg vil bestille denne, noen som veit? aller helst ville jeg ha en fx9590 4,7GHz (220w) jeg er usikker på om det går sammen med opplegget mitt: CM 750W Psu Gigabyte 990fxa-ud3 Sapphire HD 7970 3GB (500W max alene, max load?) ++ flere hardisker, vifter.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå