YOLOSWAGOSAURUS Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Hei, jeg har hatt samme PC i flere år nå som jeg har bygget selv, og har lyst til å formatere PC'en fordi jeg ikke har brukt på lenge og får unødvendige pop ups her og der av programmer jeg ikke engang visste jeg lasta ned. Det jeg lurer på er, hva mister jeg fra PC'en hvis jeg formaterer den? Jeg vil kunne beholde spillene mine (BATTLEFIELD 4), ellers vil jeg bli kvitt all andre spill utenom Origin og Steam spillene mine. Mister jeg sanger jeg har lastet ned, filmer jeg har lastet ned osv? vil bare egentlig rydde PC'en mest mulig uten å slette for mye dumt. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Har du mer en en harddisk / partisjon? Spillene laster du ned igjen hvis ikke. Lenke til kommentar
YOLOSWAGOSAURUS Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Har du mer en en harddisk / partisjon? Spillene laster du ned igjen hvis ikke. Har HDD + SDD Lenke til kommentar
Dusken Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Du vil miste det du har lagret på partisjonen du velger å formatere. Jeg vil gå ut ifra at det er SSDen. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Da spørs det hvor BF ol er lagt inn. Det er ikke alltid like lett å bare kopiere hele greia til annen lokasjon. Ville ha dratt alt du vil ta vare på inn på harddisken, musikk, bilder og andre filer. Så ville jeg tatt ut sata-kabelen av den og lagt inn OS på nytt på SSDen via boot og ikke exe-fil på desktop. Lenke til kommentar
YOLOSWAGOSAURUS Skrevet 3. august 2014 Forfatter Del Skrevet 3. august 2014 Du vil miste det du har lagret på partisjonen du velger å formatere. Jeg vil gå ut ifra at det er SSDen. Jeg har jo windows på SDD, den vil være være igjen hvis jeg formaterer? Ellers kan jeg bruke rydde programmer ved å få vekk programmer jeg ikke bruker, men vil det ha samme effekt som i å formatere? Mener PC performans osv. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Du kan vanligvis avinnstallere dritten du ikke vil ha der. Det meste vil du finne igjen på Add/Remove Programs i kontrollpanelet og under Addons i nettleseren. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 En (re)formatering vil slette absolutt alt på partisjonen, normalt sett hele HDD eller SSD. Programmer du har innstallert på HDD vil ikke dukke opp under installerte programmer etter du har installert windows på nytt igjen. Strengt tatt ikke noe særlig problem, men det er greit å vite. Alternativet er å fjerne alt dritt manuelt. Da kan du bare avinstallere det du ikke vil beholde Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Mange ser ut til å glemme at det er unødvendig å formattere en partisjon for å reinstallere windows. Har vært mulig siden xp å "keep filesystem intact" når man installerer OS pånytt. Det kan man gjøre med Windows 7 også. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Du vil miste det du har lagret på partisjonen du velger å formatere. Jeg vil gå ut ifra at det er SSDen. Jeg har jo windows på SDD, den vil være være igjen hvis jeg formaterer? Ellers kan jeg bruke rydde programmer ved å få vekk programmer jeg ikke bruker, men vil det ha samme effekt som i å formatere? Mener PC performans osv. Æææ, nei. Hele poenget med "formateringen" er jo å nullstille Windows, så du må ha en Windows DVD plate eller Windows på en minnepenn for å gjøre dette. Da forsvinner enkelt å greit alt av programmer og spill du har installert frem til nå, samt ev alle filer, musikk, bilder osv du har lagret under Mine dokumenter osv på OS disken. Det er greit å vite at du også må ha alt av drivere og programmer du ønsker å få tilbake, samt lisenser til de programmene som krever dette. (type Office, Photoshop osv) Alt av personlige filer som dokumenter, bilder, musikk osv kan du enkelt flytte over på den andre harddisken din. Det er en del jobb med formatering. Litt avhengig av internettlinjen din (siden du må installere ca 150 oppdateringer etter formateringen) regner jeg fort 3-4 timer med jobb når jeg formaterer en pc. Det inkluderer da selve Windows installasjonen, driver oppdateringer, alle windows oppdateringene, installasjon av programmer og ev kopiering av dokumenter/bilder osv tilbake på pcen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. august 2014 Del Skrevet 3. august 2014 Mange ser ut til å glemme at det er unødvendig å formattere en partisjon for å reinstallere windows. Har vært mulig siden xp å "keep filesystem intact" når man installerer OS pånytt. Det kan man gjøre med Windows 7 også. Moron's. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå