MrHellemo Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Hei! ser etter en ny spillskjerm, men klarer ikke velge mellom lav responstid og god bildekvalitet. Finnes det noen gode IPS skjermer som egner seg til gaming? ser etter noe mellom 2000 og 3000 kr. Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Alle skjermer egner seg til gaming. Det som skiller såkalte gaming-skjermer fra andre skjermer er lav responstid og høy refreshrate, men det er snakk om millisekunder. Jeg bruker en IPS-skjerm til gaming, og spiller alt fra League of Legends til Starcraft, og bryr meg ikke om at den har 5ms høyere responstid enn skjermen min med TN-panel. Her er en 27" skjerm med 1920x1080 oppløsning og IPS-panel: http://www.dustinhome.no/product/5010654571/dell-s2740l-27-wide-tft-led-black/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare EDIT: Jeg vil endre utsagnet mitt litt. Hvis du ser forskjell mellom 60hz og 120hz, så kan du vurdere en gaming-skjerm framfor en med IPS-panel, men responstiden har så å si ingenting å si. Det er 1000 millisekunder i ett sekund. Hvis du har en 120hz-skjerm er det altså 1000/120=8.33 millisekunder per frame. Hvis du har responstid på 6ms kontra 2ms fra en gaming-skjerm vil signalene vises en halv frame senere, eller mer nøyaktig, én frame senere annenhver gang. Det er tilnærmet ingen forskjell. Lav responstid er bare et salgstriks for å selge drittskjermer til litt høyere pris under PR-navnet "gaming-skjerm". Endret 2. august 2014 av moby_duck Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. august 2014 Del Skrevet 4. august 2014 Men hvis han skal ha 27" ville jeg valgt høyere oppløsning. Smakssak selvsagt, og krever mer kraft, men jeg synes det er litt for stor skjerm for 1080p. Finnes jo flere gode 1440p IPS-skjermer på 27" også. Lenke til kommentar
MrHellemo Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Alle skjermer egner seg til gaming. Det som skiller såkalte gaming-skjermer fra andre skjermer er lav responstid og høy refreshrate, men det er snakk om millisekunder. Jeg bruker en IPS-skjerm til gaming, og spiller alt fra League of Legends til Starcraft, og bryr meg ikke om at den har 5ms høyere responstid enn skjermen min med TN-panel. Her er en 27" skjerm med 1920x1080 oppløsning og IPS-panel: http://www.dustinhome.no/product/5010654571/dell-s2740l-27-wide-tft-led-black/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare EDIT: Jeg vil endre utsagnet mitt litt. Hvis du ser forskjell mellom 60hz og 120hz, så kan du vurdere en gaming-skjerm framfor en med IPS-panel, men responstiden har så å si ingenting å si. Det er 1000 millisekunder i ett sekund. Hvis du har en 120hz-skjerm er det altså 1000/120=8.33 millisekunder per frame. Hvis du har responstid på 6ms kontra 2ms fra en gaming-skjerm vil signalene vises en halv frame senere, eller mer nøyaktig, én frame senere annenhver gang. Det er tilnærmet ingen forskjell. Lav responstid er bare et salgstriks for å selge drittskjermer til litt høyere pris under PR-navnet "gaming-skjerm". takk for svar! Problemet er ikke å se forskjell mellom 60 hz og 120 hz, men tearingen som følge av at skjermen oppdateres ved 60 hz, mens skjermkortet pumper ut et varierende antall bilder per sekund. hadde klart meg helt fint med 60 hz, hvis den hadde støttet g sync eller freesync. har du noe erfaring med koreanske skjermer som er overklokket? Lenke til kommentar
moby_duck Skrevet 6. august 2014 Del Skrevet 6. august 2014 Alle skjermer egner seg til gaming. Det som skiller såkalte gaming-skjermer fra andre skjermer er lav responstid og høy refreshrate, men det er snakk om millisekunder. Jeg bruker en IPS-skjerm til gaming, og spiller alt fra League of Legends til Starcraft, og bryr meg ikke om at den har 5ms høyere responstid enn skjermen min med TN-panel. Her er en 27" skjerm med 1920x1080 oppløsning og IPS-panel: http://www.dustinhome.no/product/5010654571/dell-s2740l-27-wide-tft-led-black/?utm_campaign=mediehuset&utm_source=prisguide.tek.no&utm_medium=pricecompare EDIT: Jeg vil endre utsagnet mitt litt. Hvis du ser forskjell mellom 60hz og 120hz, så kan du vurdere en gaming-skjerm framfor en med IPS-panel, men responstiden har så å si ingenting å si. Det er 1000 millisekunder i ett sekund. Hvis du har en 120hz-skjerm er det altså 1000/120=8.33 millisekunder per frame. Hvis du har responstid på 6ms kontra 2ms fra en gaming-skjerm vil signalene vises en halv frame senere, eller mer nøyaktig, én frame senere annenhver gang. Det er tilnærmet ingen forskjell. Lav responstid er bare et salgstriks for å selge drittskjermer til litt høyere pris under PR-navnet "gaming-skjerm". takk for svar! Problemet er ikke å se forskjell mellom 60 hz og 120 hz, men tearingen som følge av at skjermen oppdateres ved 60 hz, mens skjermkortet pumper ut et varierende antall bilder per sekund. hadde klart meg helt fint med 60 hz, hvis den hadde støttet g sync eller freesync. har du noe erfaring med koreanske skjermer som er overklokket? Uansett om du har 60hz eller 120hz refresh rate, vil aldri skjermkortet klare å gi deg en stabil fps uten vsync, gsync eller freesync. Hvis du ikke liker vsync (som jeg skjønner godt) må du enten betale en god del mer for en gsync-skjerm eller finne deg i ujevn fps. Lenke til kommentar
sinive Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 finnes det skjermer i dag med 1440p og g-sync på annet panel en TN? Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Nei. Har ikke hørt om annet enn TN som er på vei heller. Det kommer 4k g-sync skjermer snart, men TN de også. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå