Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort

Grubik

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har bestemt meg for å oppgradere skjermkortet mitt.

Jeg har i dag et Gainward GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA, som jeg merker begynner å dra på årene.

Siden jeg hovedsaklig bruker linux på pc-en, er det viktig for meg at det nye skjermkortet mitt er et NVIDIA-kort selv om AMD kanskje gir mer ytelse for pengene. Målet mitt er ikke å kunne kjøre de tyngste spillene på max grafikk (selv om det selvfølgelig ikke er en ulempe om jeg kan det). Her vil nok uansett prosessoren min (Intel Core i5 Quad Processor i5-760) komme inn som en flaskehals. Det jeg ønsker er imidlertid et kort som kan vare 2-3 år og klare nåværende spill på høye-instillinger og fremtidige spill på akseptable (medium) innstillinger i den perioden. Per i dag har jeg to 1080p-skjermer, men jeg spiller bare på en av dem. Jeg planlegger imidlertid å oppgradere til 1440p etterhvert, og kortet bør derfor takle dette.

Det er viktig at kortet et stillegående. Om det bråker litt ved høy load går det greit, men ved vanlig desktop-bruk og avspilling av video er det viktig at kortet ikke lager så mye lyd.

Jeg er fleksibel på budsjettet, men jeg spiller ikke nok til at jeg kan rettferdiggjøre noe mer enn 5 500 kroner. Det er imidlertid maksgrensen og ideelt ser jeg for meg noe i prisklassen rundt 4 000 kroner.

Kan dere hjelpe meg å finne et skjermkort? :)

Endret av Grubik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel de aller fleste GTX 770 det er kanskje mere fornuftig med tanke på prosessoren din i tillegg kommer nye nvidia skjermkort i løp av året, så det kan lønne seg å sjekke bruktmarkedet først, og Gigabyte GeForce GTX 780 3GB GHz Edition er innenfor dine krav om du skal oppgradere til haswell refresh eller broadwell senere.

Linux støtte er GTX 770 mere sikkert, fordi det er noe eldre, og det er ikke poeng å bruke veldig mye for spill, siden utvalget er begrenset til linux, i tillegg var det ikke så lenge siden Steam kom til linux.

Lenke til kommentar

Hei,

Tusen takk for hjelpen.

Jeg dual-booter med Windows 7, slik at spillutvalget ikke er særlig begrenset. Siden jeg hovedsaklig bruker linux, er det imidlertid viktig at det ikke blir alt for trøblete med driverne, og derfor vil jeg helst unngå AMD. NVIDIA-driverne har imidlertid etter det jeg forstår støtte også for de nyeste kortene.

Jeg tenker derfor at jeg heller vil gå for GTX 780 enn 770.

Lenke til kommentar

Du ønsker et skjermkort som kan vare i noen år, det er forsovet greit det, mitt AMD 7970 har jo vart i to og et halvt år og kan fortsatt kjøre rimelig høye innstillinger i de fleste spill med god framerate. Problemet er at dagens Nvidia skjermkort i beste fall er fra tidlig 2013, og i verste fall tidlig 2012. Hvis man skal kjøpe et skjermkort som skal vare i to-tre år og fortsatt levere rimelig god grafikk når det begynner å bli gammelt må man kjøpe skjermkortet når det er nytt, det får du ikke i dag og da er det bedre å ta til takke med noe du mener kan levere god ytelse i dag og heller bruke de store pengene når en ny generasjon med skjermkort produsert på en ny produksjonsprosess (fortsatt over et år til virker det som) kommer ut.

Lenke til kommentar

Hvilket kort vil du da anbefale som en midlertidig løsning?

Jeg antar vel egentlig at uansett hva jeg kjøper så vil det være vesentlig bedre enn det kortet jeg har i dag, men det er jo en fordel å få mest mulig ytelse for prisen.

Eller vil du rett og slett bare anbefale å vente til 800-serien kommer, om så bare for å nyte godt av prisfallet på 700-serien?

Lenke til kommentar

Jeg hadde personlig anbefalt et 760 kort med en god kjøleløsning , problemet er at 760 kortene er ofte priset tilnærmet det samme som et Amd R9 280 kort (eller X) som er tross alt et 7950 / 7970 som yter litt bedre og som kan benytte seg av Mantle i noen spill.

Amd kortene har blitt bedre på Linux btw , men man må fikle litt mer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...