Emancipate Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Hvordan vet Firefox min eksakte adresse når en webside bruker html5 geolocation? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Eksakt lokasjon kan du bare få når du har en enhet (mobil) med GPS eller Wi-Fi triangulering. https://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_positioning_system Omtrentlig lokasjon får alle fra IP adressen, som er registrert av ISP. Det kan du sjekke med en IP-locator tjeneste. F.eks: http://www.ip-address.org/lookup/ip-locator.php Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Jeg er på en PC med linux, uten gps. Litt mer googling viser at firefox på linux sender info om det trådløse nettverket jeg er koblet til, og ingen andre nettverk (i motsetning til windows). Betyr det at Google Street View har kjørt forbi etter at jeg satt opp nettverket? Eller har de andre måter å samle inn data på? Lenke til kommentar
uGn Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Google har kjørt rundt med street view bilen og kartlagt data om IP-adresser og hvor de har vært i bruk. Dette er selvfølgelig ikke 100% presise data, siden disse forrandrer seg over tid. Men alle ISPer har i tillegg pålegg fra RIPE om å dele opp bolker med IP-adresser og bruke disse forskjellige geografiske steder. Akkurat som fasttelefonnummerene har forskjellige serier for steder. Denne dataen selger google til andre, jeg mener firefox også bruker seg av denne dataen, men ikke f.eks IE. Derfor vil du kunne får forskjellige resultater hvis du tester på: http://html5demos.com/geo med forskjellige browsere. (og noen ganger får du helt ville resultater). Nyere mac laptoper har innebygd GPS og vil ha enda bedre treff, sikkert andre produsenter som også har det, men ikke som jeg kjenner til. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Dette er selvfølgelig ikke 100% presise data, siden disse forrandrer seg over tid.Det er dette jeg stusser på, for da må street view-bilen ha kjørt forbi en gang til etter første gang den kjørte forbi. Kjører de virkelig flere ganger på samme sted? Det kan virke som om dataene er oppdatert etter at bildene er oppdatert. Eller er det rett og slett android-mobiler (med gps) som driver å samler inn slike data for google idet folk går rundt? Lenke til kommentar
uGn Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Skjønner ikke helt hva du spør etter, hva er det du egentlig lurer på? Åpne spørsmål vil du nok ikke få noe konkret svar på, på et slikt åpent forum. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Skjønner ikke helt hva du spør etter, hva er det du egentlig lurer på? Åpne spørsmål vil du nok ikke få noe konkret svar på, på et slikt åpent forum.Hva er det du ikke skjønner? Jeg stiller ikke åpne spørsmål, men et helt konkret spørsmål, om hvordan firefox vet den eksakte adressen, med husnummer og bokstav, på en pc med linux, uten gps og triangulering. Så kommer det andre spørsmålet (fordi svarene på det første spørsmålet ikke ga et godt nok svar): Kjører street view-bilene flere ganger på samme sted? Dette er det motsatte av åpne spørsmål. Svaret blir vel at street view-bilene har kjørt flere ganger på samme sted. Ellers så hadde de ikke visst hvor jeg bodde ettersom nettverket ble satt opp etter at de var her første gang. Endret 2. august 2014 av Tåkelur Lenke til kommentar
uGn Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Javel, synes begge spørsmålene er besvart jeg da. 1: De vet ca. lokasjonen din pga. datainnsamling. 2: De greier å se sammenheng mellom IPadresser, pga. det jeg skrev over ang. RIPE. PS: De kjører flere ganger på samme veistrekknign ja, ofte kan du navigere deg rett frem på en strekkning og plutselig går det fra sommer til vinter. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Det som skurret var at bildene fra street view er eldre en lokasjonsdataene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå