Jerrgul Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Vet ikke om dette er rett plass å spørre, men jeg gjør et forsøk. Har en leilighet som jeg leier ut, og jeg var så "dum" at jeg ga nøkkel til leietaker før jeg fikk ordnet med depositumskontoen. Nå er det gått en stund og han har enda ikke fått ordnet med den, har vært i banken flere ganger og gjort klart for at han bare skal komme innom og legitimere seg. Men han møter aldri opp i banken, han sier hele tiden på telefon at han er et steinkast unna og skal dra i banken, men neida, han møter ikke opp. Dette er skjedd flere ganger, senest på fredag. Husleien var forresten forsinket med 1 måned i Juni, og Juli med et par dager. Fikk først beskjed om at den ble litt forsinket grunnet bytte av bank, men når det var gått en stund så purret jeg på. Fikk lovnader om at han har overført opptil flere ganger og at han hadde ordnet med depositumskonto, og det var sendt et brev til meg, men kom det noe brev eller overføringer, nei! Etter mye om og men kom det 1 husleie på konto, og jeg møtte han et par dager etterpå og fikk 1 husleie kontant. Spurte han da om jeg kunne få se den kvitteringen han hadde sagt og ha fått på alle disse overføringene, men den var hjemme, han sa litt før at han ikke hadde vært hjemme, så hvordan kan kvitteringen være hjemme da.. Bare løgn! Sendte han utkastelsesordre som går ut på Tirsdag, der jeg krevde at husleiene skulle betales, samt ordne opp med depositumskonto og noe strøm han skylder. Nå har jeg da fått de 2 husleiene, men depositumskontoen klarer han ikke ordne med. Hva er mitt neste skritt? Gå til politet, og så ta saken videre derfra? Vente å se om neste husleie kommer? Vil politiet gi han enda en frist og hvis ikke den fristen blir overholdt kaste han ut? Er det i det hele tatt grunn nok til utkastelse? Noen som har noe erfaring når det kommer til dette? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 (endret) Tråden flyttes til juss, det er rett plass Endret 2. august 2014 av Alastor 1 Lenke til kommentar
nicho_meg Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Husleieloven §9-9 gir deg hevingsrett ved vesentlig mislighold. Litt sen betaling er ikke nok. Depositum vil jeg ikke uttale meg sikkert om. Politiet har nok ikke så mye med sivile saker å gjøre, med mindre du sikter til namsmannen. Lenke til kommentar
Jerrgul Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Husleieloven §9-9 gir deg hevingsrett ved vesentlig mislighold. Litt sen betaling er ikke nok. Depositum vil jeg ikke uttale meg sikkert om. Politiet har nok ikke så mye med sivile saker å gjøre, med mindre du sikter til namsmannen. Namsmannen jeg mente ja. Skulle gjerne visst om depositumsmangel er vesentlig mislighold, det er jo et kontraktsbrudd. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Unnlatelse av å betale depositum reduserer utleiers sikkerhet betydelig, og kan være et vesentlig mislighold avhengig av hvor stor overtredelsen er. Når man vurderer størrelse må man sammenligne størrelsen på depositum (hvor mange måneders husleie) med forsinkelsen (hvor mange måneder), og leieforholdets varighet. Det sier seg selv at seks måneders depositum på en ettårig leiekontrakt er et åpenbart tegn på at utleier har krevd og følt behov for høy sikkerhet, og da skal det mindre til før forsinkelsen er vesentlig enn hvis leieavtalen er ubestemt og depositum er på én måneds leie. Det skal mindre til før en overtredelse er stor nok til å si opp avtalen (her kreves kun kontraktsbrudd, og enhver forsinkelse ut over det helt ubetydelige er kontraktsbrudd) enn for å heve den. Forskjellen på heving og oppsigelse er mest relevant i hva som må til for at de skal kunne tvangsgjennomføres av namsmannen uten at du må gå til domstolene. En lovlig oppsigelse som fyller vilkårene i husleieloven § 9-7 er alltid tvangsgrunnlag så lenge leieren ikke har protestert (hvis leieren har protestert er oppsigelsen tvangsgrunnlag når retten forkaster protesten). En heving av leieavtalen er bare tvangsgrunnlag uten dom når namsmannen finner at det er åpenbart at utleier hadde adgang til å heve leieavtalen. 3 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 krikkert har som vanlig formulert seg meget godt her. Jeg vil bare legge til at med dagens leiemarked så ville jeg uten tvil avsluttet dette leieforholdet snarest mulig, prognosene videre er ikke gode. Lenke til kommentar
Jerrgul Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Tusen takk for god tilbakemelding krikkert! Ja, dette lover ikke godt for framtidig leieforhold, skal enda vente å se til fristen går ut Tirsdag. Jeg er ihvertfall ferdig med å bruke min tid på å prøve å få han til å betale. Tidligere i uken ventet jeg på han i godt over 1 time, uten at han dukket opp, og ringt flere ganger og fått beskjed at han var like rundt hjørnet. Skjønner ikke hvordan en godt voksen mann kan oppføre seg på den måten! 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Skjønner ikke hvordan en godt voksen mann kan oppføre seg på den måten! Det er jo åpenbart at personen ikke er voksen når h*n ikke holder ord. 1 Lenke til kommentar
Jerrgul Skrevet 6. august 2014 Forfatter Del Skrevet 6. august 2014 Da har jeg vært hos politiet og levert papirer, namsmannen skulle ringe meg når hun kommer fra ferie mandag. Litt morsom sak med leieboer i dag, ringte han i går uten å få svar, samme i dag uten svar. Prøver litt senere å ringe med en annen telefon og da tar han telefonen! Han ble litt paff da, og bablet noe tull for deretter å legge på.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Skjedd noe nytt i saken? Kan hende at slike saker tar tid... Siden leietaker bare la på under samtalen, så har han nok skjønt at det snart er over og ut for ham. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 25. august 2014 Del Skrevet 25. august 2014 Skjønner ikke hvordan en godt voksen mann kan oppføre seg på den måten! Det er jo åpenbart at personen ikke er voksen når h*n ikke holder ord. På ingen måte en realitet. Du ser store firmaer som ikke holder ord i muntlige avtaler også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå