ethomassen Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Christian Radich Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Roar Kneppen Skrevet 2. august 2014 Del Skrevet 2. august 2014 Nå er det for sent og dette bildet er det lite å gjøre med. Jeg klager ikke på hverken lys, skarphet, farger eller detaljer. Men plasseringen i flata vil jeg gjerne si noe om. Grunnregelen er minst luft bak og mest foran for å gi inntrykk av at modellen - her den antagelig mestvinnende tremasteren i Norge da vi jo bare har en til som seiler foreløpig, nemlig Sørlandet. Statsraad frua borte i Bergen er en bark. Fredrikstad har skaffet seg en tremaster kjøpt fra Sverige som nok etter hvert vil gi de to førstnevnte konkurranse. Men så til bildet igjen. Nå kjenner ikke jeg området, men ville jeg vridd kamera mot venstre og fått mer luft foran hovedmotivet som du også har kutta baugspydet på. Selv om et motiv være seg i bevegelse eller stillestående så er det best med mest luft foran og minst bak for å gi inntrykk av at det er på vei inn i bildet. I noen tilfeller passer det selvfølgelig at noe er på vei ut av bildet. Det forteller den aktuelle situasjon. En annen ting du kan ha i bakhodet er at vi ofte leser bilder som vi leser en bok - fra venstre mot høyre. Derfor kan det i noen tilfelle lønne seg å speilvende et bilde. Ikke så sikker på om det ville funke med dette. Alt dette ikke for å slakte bilde, men gi tips som du kan ta med deg videre. Jeg er bare en pur amatør sjøl, men 55 år med kamera i hånd har gitt meg litt læring og erfaring som jeg gjerne deler med andre. Men til slut så sier jeg som presten: Du skal ikke gjøre som jeg gjør, men som jeg sier - for jeg driver med mye rart og overlater normal foto til de som trives best med det. Roar Lenke til kommentar
ethomassen Skrevet 2. august 2014 Forfatter Del Skrevet 2. august 2014 Nå er det for sent og dette bildet er det lite å gjøre med. Jeg klager ikke på hverken lys, skarphet, farger eller detaljer. Men plasseringen i flata vil jeg gjerne si noe om. Grunnregelen er minst luft bak og mest foran for å gi inntrykk av at modellen - her den antagelig mestvinnende tremasteren i Norge da vi jo bare har en til som seiler foreløpig, nemlig Sørlandet. Statsraad frua borte i Bergen er en bark. Fredrikstad har skaffet seg en tremaster kjøpt fra Sverige som nok etter hvert vil gi de to førstnevnte konkurranse. Men så til bildet igjen. Nå kjenner ikke jeg området, men ville jeg vridd kamera mot venstre og fått mer luft foran hovedmotivet som du også har kutta baugspydet på. Selv om et motiv være seg i bevegelse eller stillestående så er det best med mest luft foran og minst bak for å gi inntrykk av at det er på vei inn i bildet. I noen tilfeller passer det selvfølgelig at noe er på vei ut av bildet. Det forteller den aktuelle situasjon. En annen ting du kan ha i bakhodet er at vi ofte leser bilder som vi leser en bok - fra venstre mot høyre. Derfor kan det i noen tilfelle lønne seg å speilvende et bilde. Ikke så sikker på om det ville funke med dette. Alt dette ikke for å slakte bilde, men gi tips som du kan ta med deg videre. Jeg er bare en pur amatør sjøl, men 55 år med kamera i hånd har gitt meg litt læring og erfaring som jeg gjerne deler med andre. Men til slut så sier jeg som presten: Du skal ikke gjøre som jeg gjør, men som jeg sier - for jeg driver med mye rart og overlater normal foto til de som trives best med det. Roar Tusen takk for rettledning. Jeg ser faktisk selv at baugspydet er borte på dette bildet. Men prioriterte dette p.g.a.den litte båten foran. Jeg har flere bilder med hele båten-både foran og bak. Men nok en gang-takk for at du tok deg tid til å rettlede og å kommentere. mvh. elisabeth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg