Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

komme seg ut styreverv

provolone

Anbefalte innlegg

Hei

Mulig jeg feilposter her,i så fall beklager jeg det.

Sitter nå som styreleder i sameiet jeg bor i og har "sonet" mine 2 år. Lite overraskende 3r det ingen som vil ta over uten noe særlig god grunn. Selv om jeg har annonsert at jeg flytter innen 6 mnd, virker det som om ingen bryr seg.

Er det muligt å trekke seg fra noe slikt på ett eller annet grunnlag? I så fall hvilke alternativer er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet kan sameiet velge inn kven som helst, men det er skjeldan i sameigets beste interesse.

Om du blir valg sjølv om du skal flytte så kan du løyse det enkelt ved å seie at du som styreledar meiner det er tid for rehabilitering av sameiget og dermed legge fram ein plan om å ta opp forbrukslån og leige inn håndtverkere.

Det å auke verdien på langsiktlig basis er akkurat slike ting som styreleder skal drive med, men det er skjeldan resten av andelseigerane vil bruke penger på slikt før det er heilt nødvendig.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet kan sameiet velge inn kven som helst, men det er skjeldan i sameigets beste interesse.

Om du blir valg sjølv om du skal flytte så kan du løyse det enkelt ved å seie at du som styreledar meiner det er tid for rehabilitering av sameiget og dermed legge fram ein plan om å ta opp forbrukslån og leige inn håndtverkere.

Det å auke verdien på langsiktlig basis er akkurat slike ting som styreleder skal drive med, men det er skjeldan resten av andelseigerane vil bruke penger på slikt før det er heilt nødvendig.

I et sameie kan ingen ta opp lån eller påkoste sameie ekstraordinære utgifter uten felles avgjørelse med flertall eller full enighet.

Lenke til kommentar

Det følger av eierseksjonsloven § 38 at:

- Styret tjenestegjør så lenge som sameiermøtet bestemmer, men vanligvis to år

- Styremedlemmer kan tre av før tjenestetiden er ferdig, når særlige forhold foreligger. Det er ikke strenge krav for "særlige forhold", men noe mer enn bare "har ikke lyst" må til.

I tillegg vil et styremedlem tre ut av funksjon automatisk dersom vedkommende ikke lenger tilfredsstiller kriteriene for å være styremedlem, for eksempel hvis vedkommende blir umyndiggjort. Merk at det tidligere kravet om å være sameier for å sitte i styret ble opphevet i 1997.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...